Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sieci handlowe przeciwne restrykcjom w krajach „wyszehradzkich”

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 25-06-2015, 23:41

Polska stoi przed wyzwaniem utrzymania tempa rozwoju gospodarczego, w czym ogromna i coraz większą role odgrywa eksport żywności, a w nim pozycja w rynkach europejskich. W Europie trzeba twardo być , a w dalekim świecie, trzeba mądrze bywać. To niby to samo, ale nie do końca, o czym nie wolno zapomnieć.

Pozycji Polski w Europie trzeba bronić, a orężem najskuteczniejszym jest obrona mechanizmu wspólnotowego i spójności UE oraz piętnowanie i zwalczanie prób łamania acquis poprzez naruszanie swobody przepływu towarów usług, kapitału i ludzi. To ważne na rynkach starej 15tki, ale wręcz egzystencjalnie ważne w regionie EŚW, gdzie Polska jest krajem największym i najszybciej się rozwijającym i gdzie krzewią się praktyki i regulacje o charakterze dyskryminującym produkty z Polski. To – w konfrontacji z dobrym i choćby ze względu naszą skalę na tle regionu, niedrogim produktem - budzi chęci stosowania najróżniejszych barier pozataryfowych. Co bardziej „patriotycznie” nastawione rządy, a i niektóre środowiska biznesowo-polityczne, skłaniają się do takiego działania. Myślę niestety o krajach wyszehradzkich (Węgry, Czechy, Słowacja). Na pomijanie części traktatu jeszcze się tam nie poważono, ale „półgębkiem” już się wspomina. W każdym razie polska żywność jest dyskryminowana na tych rynkach poprzez pozataryfowe (póki co) instrumenty protekcjonistyczne i trzeba zrobić wszystko , by proces ten powstrzymać - tak na szczeblu politycznym, jak i w aktywnościach obywatelskich. Traci na tym na równi zakupujący produkty z Polski handel, jak i sprzedający je producenci-eksporterzy, a także konsumenci rynków regionu EŚW.

Tej idei poświęcona była integrująca uczestników łańcucha dostawy eksportowej do regionu EŚW inicjatywa, integrowana przez FBZPR, a sfinansowana z funduszy promocji (projekt „Wsparcie promocji polskiej żywności poprzez niwelowanie barier w eksporcie"). Inicjatywa ta, pod hasłem „Single Europe – Varied Food” (jedna Europa – różnorodna żywność) zmaterializowała się w PE szeregiem spotkań, roboczym lunchem-seminarium nt ograniczeń i praktyk dyskryminacyjnych wobec polskich produktów oraz konferencją prasową tamże w dniu 16 maja br. To bardzo dobrze, że w spectrum organizacji sektora żywnościowego, znalazła się organizacja detalicznych i hurtowych dystrybutorów żywności na rynkach regionu, czyli POHiD.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • kubanek 26-06-2015, 12:33:
Oczywista zgoda. To wręcz wredne, jak te firmy, stosują wobec Europy Środkowej, podwójne standardy i jeszcze same się do tego przyznają. Przecież Tesco oficjalnie przyznało, że do Polski czy Czech idą, produktu drugiej jakości. Podobnie jest z Lidlem, które najlepsze rzeczy rzuca na rynek niemiecki, francuski czy inne zachodnie, a Polakom czy innej "hołocie ze Wschodu", ochłapy. We Francji, poza niemieckimi dyskontami i jednym Tesco, bodajże w Calais, nie spotka się zagranicznych sieci. W RFN podobnie, w Anglii również.
Powiem to wprost - nie chcemy was tu, nażarliście się przez 15-20 lat obecności wystarczająco. A teraz wynocha, na razie będzie po dobroci, potem wejdzie argument siły.
Walka z kolonizalizmem traktowana jest jako coś złego? Afryka i Azja znają to z doświadczenia. My, Polacy, Europa Środkowa, nie będziemy stać obojętnie, gdy robi się z nas parobków i niewolników.
  • b.prac 26-06-2015, 00:31:
Jakość nie wierzę w ta obronę polskiej kiełbasy przez POHiD bo jaki on obrońca polskiego handlu skoro skupia tylko zagraniczne sieci.To nie org. polskiego biznesu a zagranicznego min Makro, Selgros - niemieckie markety ale i pozostałe francuskie czy angielskie Tesko!.Także z intencje POHiDu pozostają fałszywe jak przystało na lobbystę zagranicznych sieci handlwych.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH