Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sieci handlowe walczą o przetrwanie

  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 19-06-2015, 08:08
Sieci handlowe walczą o przetrwanie
fot. Shutterstock,com

Żywność jest tania jak nigdy. Sklepy się bronią, wprowadzając nowe produkty na półki a ewentualny nowy podatek przerzucą na klientów - informuje "Gazeta Wyborcza".

W sektorze handlu w Polsce jest gorzej niż kiedykolwiek. Do konkurencji zdążyli się już przyzwyczaić, ale tak długiej deflacji cen żywności niewielu się spodziewało. W ub.r. warzywa staniały o 13,2 proc., owoce - o 3,5 proc., przetwory owocowe i słodycze - o 7,5 proc., mięso wieprzowe zaś - o 7,5 proc. A już wcześniej żywność była najtańsza w UE.

Mimo że ceny jedzenia spadają, konsumenci ciągle ostrożnie wydają pieniądze. A to, co jest dobre dla klienta, niekoniecznie jest dobre dla sklepu.

Z danych KPMG za 2013 r.  wynika, że straty poniosły cztery z 15 największych sieci detalicznych, a wskaźnik rentowności netto (zysk netto/wartość sprzedaży) pięciu kolejnych nie przekroczył 1 proc. Według informacji Gazety Wyborczej rok 2014 był jeszcze gorszy i trend się pogłębił.

Sieci handlowe szukają więc oszczędności. Ograniczono nieco inwestycje, renegocjuje się czynsze za wynajem powierzchni sklepowych. Najnowszą sztuczką na rynku jest powiększanie asortymentu. To ma być sposób na wzrost przychodów. Na półki dyskontów wchodzą więc artykuły niespożywcze - tekstylia (np. ubrania do biegania), buty sportowe, artykuły do majsterkowania czy zabawki.

A przed sieciami nowe wyzwanie. Podatek obrotowy. W trakcie kampanii wyborczej zapowiadał go prezydent elekt Andrzej Duda. Nie ma jednak wątpliwości, że sieci podatek w większości przerzucą na dostawców i klientów sklepów.

Czytaj więcej w "Gazecie Wyborczej".

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • piotrcich 23-06-2015, 21:33:
I bardzo dobrze w końcu będą płaciły podatki a ceny, może wzrosną a może nie zobaczymy.Mam nieduży sklep osiedlowy i nie narzekam na brak klientów.Ceny w moim sklepie są niższe ok.10 %niż w zagranicznych sieciach oczywiście pomijając promocyjne ceny niektórych towarów w gazetkach sieciówek .Płacę rzetelnie podatki i mam już dość tego ,że dzięki takim jak ja państwo Polskie z moich pieniędzy(podatki)obdarowuje zagranicznych inwestorów różnego typu ulgami zwolnieniami i przywilejami a urzędy państwowe chętniej kontrolują i niszczą polskich przedsiębiorców ,których nie stać na dobrych prawników.
  • feri 20-06-2015, 14:04:
dżemiki czy kompociki, słodycze-bez tego można się obyć. To żaden miernik niskich cen. A mięso....no cóż, nikt normalny nie kupuje w marketach.
  • Dyskonter 20-06-2015, 11:02:
sieci nie mają zysku netto - tylko straty,
no może oprócz dwóch dyskontowych

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH