Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sieci handlowe walczą o większy koszyk zakupowy

  • Autor: PAP / Gazeta Wyborcza
  • Data: 05-08-2014, 17:28
Sieci handlowe walczą o większy koszyk zakupowy

Żywność tanieje, przychody sieci handlowych się kurczą. Sklepy chcą, aby klient zaczął wkładać więcej do koszyka - informuje "Gazeta Wyborcza".

Z danych GUS wynika, że ceny żywności obniżyły się w czerwcu br. w porównaniu z majem o 0,3 proc. Najbardziej potaniał cukier, owoce, ale też m.in. tłuszcze zwierzęce, ryż, czy pieczywo.

Sieci handlowe próbują podnieść wartość koszyka. A to najłatwiej osiągnąć sprzedając klientowi rzeczy, których zazwyczaj nie kupuje. Z tego powodu kilka lat temu dyskonty mocno weszły w wina. Inne sposoby to np. zestawy albo wielopaki, czy wprowadzenie oferty produktów tematycznych. Po co sklepy idą w kuchnię etniczną? To sposób aby klient kupił więcej niż planuje, czyli jak to się określa w handlowym slangu: próba podniesienia wartości koszyka. A to najłatwiej osiągnąć, sprzedając klientowi rzeczy, których zazwyczaj nie kupuje.

Z tego samego powodu od czasu do czasu w Lidlu pojawiają się nawet produkty ultra premium - jak wina Château Pedesclaux, rocznik 2009, za 199 zł czy Château Talbot z roku 2010 - w tej samej cenie. Kupuje je niewielka grupa osób. Ale powiedzmy szczerze nie po to tam są aby robić gigantyczny obrót. One mają służyć do porównywania. Klient stojąc przed sklepową półką i widząc wino za 199 zł, sam wybierze... droższe. Bo będzie równał wyżej.

Można się spodziewać poszerzenia oferty sklepów Biedronka a przede wszystkim pojawienia się produktów ze średniej półki oraz marek własnych aspirujących do premium. Dlaczego? Bo na nich można zarobić więcej - są na nich wyższe marże.

Sieć właśnie prowadzi podobną akcję jak Lidl, tyle że z kuchnią azjatycką: "Zasmakuj w Oriencie". Kupić tu można np. zestaw sushi za 14,99 zł czy orzeszki ziemne "Złoty smok". Owszem akcje kuchenne były w Biedronce już wcześniej, ale po raz pierwszy sieć reklamowała ją na tak szeroką skalę.

Portugalczycy kalkulują prosto: przeciętny klient Biedronki zostawia w sklepie w trakcie jednych zakupów trochę ponad 30 zł. Ale jeśli dorzuci do tego sushi - oraz butelkę wina - to rachunek się podwoi.

Inne testowane sposoby na rozepchanie koszyka to np. zestawy albo wielopaki.

I tak w czerwcu Biedronka miała akcję promocyjną "Złap produkt za 1 grosz". Aby kupić coś w tej cenie trzeba było nabyć cały zestaw produktów. Na przykład jeśli klient kupił mięso mielone za 7,99, przecier pomidorowy za 2.29 oraz ryż brązowy za 2,19 to mógł dostać piwo Lech za 1 grosz.

Teraz obok akcji z kuchnią azjatycką trwała akcja kup trzy produkty i zapłać za dwa np. jedzenie dla kota Kitty kosztowało za trzy opakowania 23,91 zl (normalnie trzy paczki 35,85 zł.). 

Jak czytamy w serwisie wyborcza.biz, kluczem do powiększenia przychodów dla wszystkich sieci są miasta. Przykładowo, Lidl wprowadza do sprzedaży szynkę za 199 zł - wiadomo, że nie ma sensu pakować jej do sklepów w małych miejscowościach. Podobnie robi Carrefour, który od kilku tygodni sprzedaje w swoich wybranych hipermarketach "kolekcję regionalnych specjałów francuskich" Reflets de France.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.