REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sieci handlowe wprowadzają leki pod marką własną

  • Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 18-07-2008, 09:17
Sieci handlowe wprowadzają leki pod marką własną

Największe sieci detaliczne postanowiły wejść w obszar działalności zastrzeżony dotąd tylko dla producentów farmaceutyków i wprowadziły pod marką własną do sklepów leki OTC (bez recepty). Czy to oznacza, że wkrótce Polacy będą mogli leczyć ból głowy tabletkami pod logo Tesco lub Auchan?

REKLAMA

Dotychczas leki pod marką własną oferowały, oprócz samych producentów farmaceutyków, przede wszystkim hurtownie medyczne takie jak np. Alliance UniChem, która proponowała klientom markę Almus. Jednak szybkorozwijający się rynek leków OTC (w Polsce w 2007 r. jego wartość wzrosła o 15 proc.) musiał zwrócić uwagę największych graczy na rynku detalicznym.

Na pomysł zarabiania na sprzedaży leków pod marką własną wpadły m.in. sieci z Wielkiej Brytanii, Irlandii i USA. Już od pewnego czasu koncern Wal-Mart oferuje klientom markę Equate, pod którą można kupić leki OTC, suplementy diety oraz produkty pielęgnacyjne takie jak: kremy, mydła, a nawet testy ciążowe. To nie wszystko, amerykański gigant handlowy oferuje pod marką sieci także sprzęt medyczny np. termometry czy ciśnieniomierze.

Farmaceutyki pod własnym logo proponuje w swoich sklepach brytyjskie Tesco, które rozwija dodatkowo sieć aptek. W tym miejscu należy wspomnieć, że w Polsce sieć aptek chce rozwijać portugalska firma Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD), właściciel sieci sklepów dyskontowych Biedronka. Niewykluczone, że w dłuższej perspektywie JMD będzie się starać o wprowadzenie leków pod marka sieci, a te będzie można kupić w aptekach oraz sklepach Biedronka.

Leki OTC sprzedawane pod marką sieci są kontraktowane i sprowadzane z Chin lub Indii, pakowane następnie w kraju docelowym, gdzie detalista wprowadza je na rynek pod własną marką. Dzięki temu sieć może ominąć marże producenta i hurtownika, a to pozwala maksymalnie obniżyć cenę produktu końcowego.

I tak klient może sobie kupić w Tesco lek przeciwbólowy na bazie ibuprofenu czy paracetamolu już za 12 pensów. Dotyczy to też polopiryn, innych przeciwbólowych, leków ziołowych, suplementów diety, preparatów witaminowych.

Niezwykle ciekawy jest już sam fakt, że sieci handlowe mogą sprzedawać leki pod własną marką. Należy jednak zadać sobie pytanie, czy traktowanie leków jako zwykłego dobra konsumpcyjnego jest zjawiskiem rozsądnym. Przecież leki to nie cukierki, często powodują skutki uboczne, o czym klienci nie zawsze pamiętają. Supermarkety wpływają na zmianę zachowania klientów, niekoniecznie z korzyścią dla zdrowia tych ostatnich.

W Wielkiej Brytanii rozwijanie sprzedaży leków pod marką własną przez sieci handlowe możliwe jest dzięki bardzo liberalnym, na tle innych państw UE, regulacjom rynku pozaaptecznego. W Polsce przepisy są bardziej restrykcyjne.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 526) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH