Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sieci hipermarketów "wymuszają" darmowe kredyty na dostawcach

  • Autor: TVN24 za Gazetą Prawną
  • Data: 13-05-2009, 08:33
Sieci hipermarketów

Od dwóch do czterech miesięcy, a nawet i dłużej - tyle wynosi obecnie czas oczekiwania na zapłatę faktury w hipermarketach. Jak mówią analitycy duże sklepy zapewniają sobie w ten sposób darmowe kredyty - informuje tvn24 za "Gazetą Prawną".

Przynajmniej raz w miesiącu do windykatorów zgłaszają się kontrahenci sieci hipermarketów Carrefour oraz Tesco z przeterminowanymi o 90 dni płatnościami za faktury relacjonuje tvn24 za "Gazetą Prawną". - Chyba nie zdarzają się już przypadki, żeby terminy płatności za faktury w sieciach były krótsze niż 60 dni, a często bywają też dłuższe. Zdarza się, że opóźnienia sięgają nawet powyżej 120 dni - przyznaje w rozmowie z gazetą Marzena Zyśk, menedżer w wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet.

Inna międzynarodowa wywiadownia gospodarcza, Coface Poland, także potwierdza, że hipermarkety w Polsce nie płacą swoim kontrahentom na czas, wykorzystując do tego celu różnego rodzaju wybiegi, takie jak np. reklamowanie dostaw, co skutkuje koniecznością wystawiania korekt faktur, a w konsekwencji odwlekaniem realnego terminu płatności, nawet jeśli reklamacja dotyczy tylko części towaru - wyjaśnia tvn24, za "Gazetą Prawną".

- Przy działalności tak dużej firmy jak Carrefour, w której dziennie obsługiwanych jest kilkanaście tysięcy faktur, mogą zdarzyć się przesunięcia terminów płatności, wynikające z błędów lub nieścisłości w dokumentach, których wyjaśnienie wymaga czasu. Carrefour nie blokuje celowo płatności w stosunku do zrealizowanych już dostaw czy świadczeń, a naszą intencją jest terminowe regulowanie wszystkich płatności - broni reputacji firmy na łamach gazety Maria Cieślikowska, dyrektor ds. PR w Carrefour Polska.

Z kolei Tesco twierdzi, że 3/4 spośród 1,5 tys. współpracujących z nią firm ocenia tę współpracę jako dobrą. - Wszystkie płatności wobec dostawców regulujemy terminowo - mówi gazecie Michał Kubajek z biura prasowego Tesco Polska.

Chociaż zaległości odnotowywane na kontach hipermarketów to niewielki procent w stosunku do obrotów tych sklepów, to - jak ocenia Marzena Zyśk - w istotny sposób mogą one przyczyniać się do utraty płynności finansowej małych przedsiębiorstw uzależnionych od współpracy z gigantami sieciowymi.

Godząc się na kilkumiesięczne terminy płatności, małe firmy składają się na bezpłatny kredyt dla sieci, narażając się samemu przy tym na bankructwo. Zamiast iść do banku, wystarczy, że hipermarket przez cztery miesiące będzie obracał pieniędzmi swoich kontrahentów za sprzedany już towar - podsumowuje tvn24, cytując "Gazetę Prawną.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Zdziwiony 17-05-2009, 09:54:
To po co tam dajecie towar?!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH