REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sieci muszą liczyć się ze zwrotem opłat półkowych

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 12-03-2014, 10:28
Sieci muszą liczyć się ze zwrotem opłat półkowych

Powszechną praktyką stosowaną przez sieci handlowe jest nakładanie na dostawców różnych opłat dodatkowych. Niestety, muszą liczyć się z koniecznością zwrotu bezpodstawnie uzyskanej korzyści - uważa Małgorzata Pałka, adwokat Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna.

REKLAMA

- Takie działania marketów stanowią czyn nieuczciwej konkurencji i są podstawą dochodzenia przez dostawców zwrotu bezpodstawnie uzyskanej korzyści Często są one pobierane pod pozorem świadczenia przez markety usług reklamowych np. gazetki dla klientów, promocje zakupowe, ekspozycje na półce w sklepie, informacje czy też plakaty w sklepach. W rzeczywistości, wskazane opłaty stanowią warunek konieczny podjęcia albo kontynuowania współpracy przez dostawcę z siecią handlową - mówi Małgorzata Pałka.

Jak tłumaczy, strony umowy sprzedaży czy dostawy mogą dowolnie kreować swoje prawa i obowiązki, zatem nie jest wykluczone uzupełnianie ich o dodatkowe elementy. W ramach zobowiązań wzajemnych, sieci handlowe mogą świadczyć dostawcom inne usługi niż odbiór i zapłata ceny wynikające z umowy sprzedaży czy dostawy. Usługi takie nie mogą mieć pozornego charakteru, a dostawca musi uzyskać wymierną korzyść za zapłatę dodatkowej ceny. Tymczasem tzw. „opłata półkowa" to często zapłata dodatkowej kwoty, która jest warunkiem koniecznym rozpoczęcia albo kontynuowania współpracy z konkretnym marketem. W większości przypadków dodatkowe świadczenie na rzecz sieci handlowej nie przynosi żadnych korzyści, a jedynie generuje u dostawców dodatkowe koszty.

- Zazwyczaj umowy, z których wynika konieczność uiszczania opłat dodatkowych nie są tworzone według zgodnej woli obu stron. Przez wzgląd na ekonomiczne dysproporcje między dostawcami, a np. wielkopowierzchniowymi marketami oczywistym jest, że mniejsza jednostka nie ma prawie żadnego wpływu na kształt wiążącej ich umowy. Dostawca godzi się na zaproponowane mu rozwiązania z konieczności - mówi Małgorzata Pałka.
- Należy powiedzieć, że wymuszanie dodatkowych świadczeń przez sieci handlowe jest czynem nieuczciwej konkurencji. Dostawca nie musi się zgadzać na narzucane opłaty, co więcej, ma prawo żądać od kontrahenta zwrotu poniesionych do tej pory dodatkowych kosztów - dodaje.

Zgodnie z przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem takim jest działanie przedsiębiorcy, które utrudnia innemu przedsiębiorcy dostęp do rynku. Zachowanie takie może polegać na zawarciu określonego porozumienia uzasadniającego pobieranie od dostawcy dodatkowych opłat.

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • producent 24-09-2014, 22:16:
Ahold Polska nie zdązył uciec i wypłacił mi 188 000zł rączkami carfura . jeden złodziej sprzedał firmę drugiemu . Jak skończyły sie opłaty to tylko desperaci z totalnie syfiatym towarem zostali . niestety.albo ZPChr-y bo to jest nadal złodziejsko dotowane .
  • wykorzystywany przez sieci 13-03-2014, 14:24:
Pan pewnie sieciowy kupiec?
  • znający temat 13-03-2014, 09:21:
Dostawcy to ofiary. Godzą się na wszystko bo myślą ze jak wejdą do sieci to jakby złapali Pana Boga za nogi. Nie negocjują nie znają swojej wartości na rynku. Opłat półkowych nie ma już od dawna na rynku. Dziś mamy usługi i zgodę dwóch stron na świadczenie tego typu usług. Śmieszne jak nie ma sprzedaży to od razu lecą do prawników, jak jest sprzedaż to przymykają oko na usługi. Żenada.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 147) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH