Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Sieci muszą liczyć się ze zwrotem opłat półkowych

Powszechną praktyką stosowaną przez sieci handlowe jest nakładanie na dostawców różnych opłat dodatkowych. Niestety, muszą liczyć się z koniecznością zwrotu bezpodstawnie uzyskanej korzyści - uważa Małgorzata Pałka, adwokat Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna.

Sieci muszą liczyć się ze zwrotem opłat półkowych

- Takie działania marketów stanowią czyn nieuczciwej konkurencji i są podstawą dochodzenia przez dostawców zwrotu bezpodstawnie uzyskanej korzyści Często są one pobierane pod pozorem świadczenia przez markety usług reklamowych np. gazetki dla klientów, promocje zakupowe, ekspozycje na półce w sklepie, informacje czy też plakaty w sklepach. W rzeczywistości, wskazane opłaty stanowią warunek konieczny podjęcia albo kontynuowania współpracy przez dostawcę z siecią handlową - mówi Małgorzata Pałka.

Jak tłumaczy, strony umowy sprzedaży czy dostawy mogą dowolnie kreować swoje prawa i obowiązki, zatem nie jest wykluczone uzupełnianie ich o dodatkowe elementy. W ramach zobowiązań wzajemnych, sieci handlowe mogą świadczyć dostawcom inne usługi niż odbiór i zapłata ceny wynikające z umowy sprzedaży czy dostawy. Usługi takie nie mogą mieć pozornego charakteru, a dostawca musi uzyskać wymierną korzyść za zapłatę dodatkowej ceny. Tymczasem tzw. „opłata półkowa" to często zapłata dodatkowej kwoty, która jest warunkiem koniecznym rozpoczęcia albo kontynuowania współpracy z konkretnym marketem. W większości przypadków dodatkowe świadczenie na rzecz sieci handlowej nie przynosi żadnych korzyści, a jedynie generuje u dostawców dodatkowe koszty.

- Zazwyczaj umowy, z których wynika konieczność uiszczania opłat dodatkowych nie są tworzone według zgodnej woli obu stron. Przez wzgląd na ekonomiczne dysproporcje między dostawcami, a np. wielkopowierzchniowymi marketami oczywistym jest, że mniejsza jednostka nie ma prawie żadnego wpływu na kształt wiążącej ich umowy. Dostawca godzi się na zaproponowane mu rozwiązania z konieczności - mówi Małgorzata Pałka.
- Należy powiedzieć, że wymuszanie dodatkowych świadczeń przez sieci handlowe jest czynem nieuczciwej konkurencji. Dostawca nie musi się zgadzać na narzucane opłaty, co więcej, ma prawo żądać od kontrahenta zwrotu poniesionych do tej pory dodatkowych kosztów - dodaje.

Zgodnie z przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem takim jest działanie przedsiębiorcy, które utrudnia innemu przedsiębiorcy dostęp do rynku. Zachowanie takie może polegać na zawarciu określonego porozumienia uzasadniającego pobieranie od dostawcy dodatkowych opłat.

więcej informacji:

Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy RSS ALERT    /    opłaty półkowe RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • znający temat 2014-03-13 09:21:37
    Dostawcy to ofiary. Godzą się na wszystko bo myślą ze jak wejdą do sieci to jakby złapali Pana Boga za nogi. Nie negocjują nie znają swojej wartości na rynku. Opłat półkowych nie ma już od dawna na rynku. Dziś mamy usługi i zgodę dwóch stron na świadczenie tego typu usług. Śmieszne jak nie ma sprzedaży to od razu lecą do prawników, jak jest sprzedaż to przymykają oko na usługi. Żenada.
  • wykorzystywany przez sieci 2014-03-13 14:24:53
    Pan pewnie sieciowy kupiec?
  • producent 2014-09-24 22:16:19
    Ahold Polska nie zdązył uciec i wypłacił mi 188 000zł rączkami carfura . jeden złodziej sprzedał firmę drugiemu . Jak skończyły sie opłaty to tylko desperaci z totalnie syfiatym towarem zostali . niestety.albo ZPChr-y bo to jest nadal złodziejsko dotowane .

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.227.76.180
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.