Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sieci - reaktywacja?

  • Autor: Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności
  • Data: 16-09-2012, 22:07

Współpraca pomiędzy wielkopowierzchniową dystrybucją detaliczna, a producentami i przetwórcami żywności to drugi z ważnych dla całego sektora tematów, który poruszył Minister Kalemba. To dobrze, podobnie jak przy urzędowej kontroli żywności, że Minister dostrzega wagę tego problemu. Szczególnie, że od praktycznie dwóch lat temat utknął w martwym punkcie.

Powołany z inicjatywy Ministra Sawickiego międzyresortowy zespół ds. zbadania łańcucha żywnościowego nie wypracował zupełnie nic. Żadnych propozycji do których można by się odnieść, które mogłyby stać się podstawą do rozwiązań prawnych. Próby rozwiązania tego problemu przez Wicepremiera Pawlaka, również nie przyniosły żadnych rezultatów, które mogłyby w sposób realny zmienić istniejący pat. Trudno bowiem traktować propozycję kodeksu samoregulacyjnego jako mogącą poprawić warunki współpracy pomiędzy dostawcami, a odbiorcami detalicznymi z bardzo prostego względu - nie wszyscy ją podpiszą.

Zarówno dostawcy jak i odbiorcy doszli w końcu do wniosku, że bez konkretnej propozycji zmiany zapisów prawa, która wyjdzie właśnie z Ministerstwa Gospodarki, jako strony neutralnej trudno będzie zrobić jakikolwiek krok do przodu, a wszelkie spory będą miały dotychczasowy finał czyli na sali sądowej. Ministerstwo Gospodarki wydaje się najlepszym miejscem do powstania takich propozycji, gdyż temat nie dotyczy tylko żywności, ale również innych sektorów gospodarki. Niestety po kilku próbach Ministerstwo stwierdziło, że takiej propozycji nie jest w stanie wypracować i najlepiej aby strony doszły do jakiegoś konsensusu, który mógłby znaleźć odbicie w zapisach prawnych.

I to by było na tyle, bo o co prawda co do pryncypiów można się zgodzić czyli chociażby, że cena usług promocyjnych świadczonych przez dystrybutorów powinna być ekwiwalentna do ich realnej wartości i powinny być one zupełnie dobrowolne lub, że dystrybutorzy nie powinni przerzucać kosztów funkcjonowania na dostawców, a ryzyko transakcji handlowej powinno być rozłożone po równo, to przełożenie tych ustaleń na przepisy prawa okazało się bez wsparcia resortu praktycznie niewykonalne.

Doceniając ponowne podjęcie przez Ministra Kalembę tego tematu trudno jednak nie zauważyć pewnych zastanawiających nielogiczności.
Po pierwsze dlaczego Minister chce rozmawiać w pierwszej kolejności ze spółdzielniami mleczarskimi, czyżby inne podmioty takie jak np. spółki akcyjne lub z ograniczoną odpowiedzialnością były gorsze lub wolne od problemów? Czemu tylko przetwórcy mleka, czy przetwórcy mięsa, warzyw, owoców, producenci pieczywa, słodyczy, napojów, soków itp., nie mieli problemów? Szerokie konsultacje będą znacznie bardziej efektywne niż rozmowy z pojedynczymi branżami.

Po drugie po co wracać do zupełnie nierealnego pomysłu umieszczania na opakowaniach produktów żywnościowych informacji o cenach surowców z których zostały wyprodukowane? Nie wiem czy Pan Minister zdaje sobie sprawę jakie kolosalne koszty dla producentów żywności generowałby tego typu obowiązek. Mówimy o miliardach złotych, bo biorąc pod uwagę zmienność cen surowców opakowania trzeba by zmieniać praktycznie co chwila. Co ciekawe nawet gdyby takowe informacje umieścić na opakowaniach to ofiarą tego typu rozwiązania padłby w pierwszej kolejności polski tradycyjny handel, który ze względu na swoją specyfikę musi nakładać znacznie wyższe marże na sprzedaż niż sprzedawcy wielkopowierzchniowi, nie mówiąc już o wielkopowierzchniowych dyskontach.

Temat regulowania marż i cen przerobiliśmy już dwa lata temu z wiadomym dosyć nieprzyjemnym dla poprzedniego Ministra Rolnictwa skutkiem. Zamiast powielać te błędy lepiej jednak skupić się na realnych opartych o zapisy prawa rozwiązaniach nie naruszających zasad wolnego rynku i egzekwujących konstytucyjnie zagwarantowaną równość wszystkich podmiotów gospodarczych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 306) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH