Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Silna koncentracja niemieckiego handlu utrudnia dostęp do tego rynku polskim producentom

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 24-04-2013, 17:07
Silna koncentracja niemieckiego handlu utrudnia dostęp do tego rynku polskim producentom
Dorota Białczak, Radca Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie

Niemcy mają ujemny bilans w handlu produktami rolno-spożywczymi, jednak aby wejść na ten rynek trzeba pokonać trudności związane z kontaktami z sieciami handlowymi. Nie pomaga fakt, iż handel detaliczny w Niemczech jest silnie skonsolidowany - wynika z informacji Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie.

Jak informuje Dorota Białczak, Radca Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie, według wstępnych danych za 2012 r. Niemcy importowały żywność o wartości 67 mld EUR, natomiast wyeksportowały produkty rolno-spożywcze o łącznej wartości 60 mld EUR. W porównaniu z 2011 r. import obniżył się jednak o 5,6 proc.

- Wartość importu z Polski w ubiegłym roku wyniosła 3,3 mld EUR. Dało to naszemu krajowi szóste miejsce na liście najważniejszych partnerów handlowych Niemiec, po Holandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Brazylii. Wśród produktów importowanych dominuje mięso i wyroby mięsne, przetwory mleczne, przetwory owocowo-warzywne oraz kawa - mówi Dorota Białczak.

Podkreśla, że największe trudności w dostępie do rynku niemieckiego wynikają ze struktury handlu detalicznego żywnością. - Jest on w Niemczech mocno skonsolidowany. 85 proc. obrotu żywnością przypada na zaledwie 4 sieci handlowe: Edeka, Rewe, Aldi oraz Lidl i Kaufland (dwie ostatnie sieci należą do Grupy Schwarz - red.). To sieci dyktują warunki i stąd zaistnienie w nich ze swoją ofertą nie jest łatwe - tłumaczy.

Jak mówi, sprzedaż produktów z Polski odbywa się na rynku niemieckim zarówno za pośrednictwem sieci handlowych, sklepów polonijnych, jak i niezależnych dystrybutorów, trafiających do szerokiego rynku.

- W większych miastach funkcjonują polskie sklepy, prowadzone zwykle przez przedstawicieli Polonii. W Berlinie jest kilkanaście takich sklepów. Polskie firmy sprzedają swoje produkty pod markami własnymi niektórych sieci handlowych. Najgorzej wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o sprzedaż polskiej żywności przetworzonej w niemieckich sieciach, ale i tu widać tendencję wzrostową. Np. w sieci Edeka, największej niemieckiej sieci handlu detalicznego od kilku miesięcy jest stoisko z polską żywnością - mówi Dorota Białczak.

- Ze względu na koncentrację handlu detalicznego żywnością w Niemczech w rękach 4 sieci handlowych, wejście ze swoją ofertą do niemieckich sieci jest możliwe tylko za pośrednictwem importera. Sieci nie są zainteresowane kontaktami handlowymi z pojedynczymi firmami zza granicy - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH