Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Silna koncentracja niemieckiego handlu utrudnia dostęp do tego rynku polskim producentom

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 24-04-2013, 17:07
Silna koncentracja niemieckiego handlu utrudnia dostęp do tego rynku polskim producentom
Dorota Białczak, Radca Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie

Niemcy mają ujemny bilans w handlu produktami rolno-spożywczymi, jednak aby wejść na ten rynek trzeba pokonać trudności związane z kontaktami z sieciami handlowymi. Nie pomaga fakt, iż handel detaliczny w Niemczech jest silnie skonsolidowany - wynika z informacji Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie.

Jak informuje Dorota Białczak, Radca Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie, według wstępnych danych za 2012 r. Niemcy importowały żywność o wartości 67 mld EUR, natomiast wyeksportowały produkty rolno-spożywcze o łącznej wartości 60 mld EUR. W porównaniu z 2011 r. import obniżył się jednak o 5,6 proc.

- Wartość importu z Polski w ubiegłym roku wyniosła 3,3 mld EUR. Dało to naszemu krajowi szóste miejsce na liście najważniejszych partnerów handlowych Niemiec, po Holandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Brazylii. Wśród produktów importowanych dominuje mięso i wyroby mięsne, przetwory mleczne, przetwory owocowo-warzywne oraz kawa - mówi Dorota Białczak.

Podkreśla, że największe trudności w dostępie do rynku niemieckiego wynikają ze struktury handlu detalicznego żywnością. - Jest on w Niemczech mocno skonsolidowany. 85 proc. obrotu żywnością przypada na zaledwie 4 sieci handlowe: Edeka, Rewe, Aldi oraz Lidl i Kaufland (dwie ostatnie sieci należą do Grupy Schwarz - red.). To sieci dyktują warunki i stąd zaistnienie w nich ze swoją ofertą nie jest łatwe - tłumaczy.

Jak mówi, sprzedaż produktów z Polski odbywa się na rynku niemieckim zarówno za pośrednictwem sieci handlowych, sklepów polonijnych, jak i niezależnych dystrybutorów, trafiających do szerokiego rynku.

- W większych miastach funkcjonują polskie sklepy, prowadzone zwykle przez przedstawicieli Polonii. W Berlinie jest kilkanaście takich sklepów. Polskie firmy sprzedają swoje produkty pod markami własnymi niektórych sieci handlowych. Najgorzej wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o sprzedaż polskiej żywności przetworzonej w niemieckich sieciach, ale i tu widać tendencję wzrostową. Np. w sieci Edeka, największej niemieckiej sieci handlu detalicznego od kilku miesięcy jest stoisko z polską żywnością - mówi Dorota Białczak.

- Ze względu na koncentrację handlu detalicznego żywnością w Niemczech w rękach 4 sieci handlowych, wejście ze swoją ofertą do niemieckich sieci jest możliwe tylko za pośrednictwem importera. Sieci nie są zainteresowane kontaktami handlowymi z pojedynczymi firmami zza granicy - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.