REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Silna koncentracja niemieckiego handlu utrudnia dostęp do tego rynku polskim producentom

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 24-04-2013, 17:07
Silna koncentracja niemieckiego handlu utrudnia dostęp do tego rynku polskim producentom
Dorota Białczak, Radca Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie

Niemcy mają ujemny bilans w handlu produktami rolno-spożywczymi, jednak aby wejść na ten rynek trzeba pokonać trudności związane z kontaktami z sieciami handlowymi. Nie pomaga fakt, iż handel detaliczny w Niemczech jest silnie skonsolidowany - wynika z informacji Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie.

REKLAMA

Jak informuje Dorota Białczak, Radca Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie, według wstępnych danych za 2012 r. Niemcy importowały żywność o wartości 67 mld EUR, natomiast wyeksportowały produkty rolno-spożywcze o łącznej wartości 60 mld EUR. W porównaniu z 2011 r. import obniżył się jednak o 5,6 proc.

- Wartość importu z Polski w ubiegłym roku wyniosła 3,3 mld EUR. Dało to naszemu krajowi szóste miejsce na liście najważniejszych partnerów handlowych Niemiec, po Holandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Brazylii. Wśród produktów importowanych dominuje mięso i wyroby mięsne, przetwory mleczne, przetwory owocowo-warzywne oraz kawa - mówi Dorota Białczak.

Podkreśla, że największe trudności w dostępie do rynku niemieckiego wynikają ze struktury handlu detalicznego żywnością. - Jest on w Niemczech mocno skonsolidowany. 85 proc. obrotu żywnością przypada na zaledwie 4 sieci handlowe: Edeka, Rewe, Aldi oraz Lidl i Kaufland (dwie ostatnie sieci należą do Grupy Schwarz - red.). To sieci dyktują warunki i stąd zaistnienie w nich ze swoją ofertą nie jest łatwe - tłumaczy.

Jak mówi, sprzedaż produktów z Polski odbywa się na rynku niemieckim zarówno za pośrednictwem sieci handlowych, sklepów polonijnych, jak i niezależnych dystrybutorów, trafiających do szerokiego rynku.

- W większych miastach funkcjonują polskie sklepy, prowadzone zwykle przez przedstawicieli Polonii. W Berlinie jest kilkanaście takich sklepów. Polskie firmy sprzedają swoje produkty pod markami własnymi niektórych sieci handlowych. Najgorzej wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o sprzedaż polskiej żywności przetworzonej w niemieckich sieciach, ale i tu widać tendencję wzrostową. Np. w sieci Edeka, największej niemieckiej sieci handlu detalicznego od kilku miesięcy jest stoisko z polską żywnością - mówi Dorota Białczak.

- Ze względu na koncentrację handlu detalicznego żywnością w Niemczech w rękach 4 sieci handlowych, wejście ze swoją ofertą do niemieckich sieci jest możliwe tylko za pośrednictwem importera. Sieci nie są zainteresowane kontaktami handlowymi z pojedynczymi firmami zza granicy - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH