Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Skanowanie komórką kodów w sklepie budzi kontrowersje

Od 13 grudnia ubiegłego roku obowiązuje u nas prawo unijne, zgodnie z którym na etykietach muszą być informacje o wszystkich składnikach. Nazwa produktu ma wskazywać, czym on naprawdę jest. Instytut badawczy ABR Sesta postanowił sprawdzić, co w praktyce wynika z tego dla konsumentów.

  • Źródło dlahandlu.pl

Autor: wyborcza.biz / dlahandlu.pl
Data: 24-02-2015, 09:54

Na przełomie stycznia i lutego wysłał tzw. tajemniczych klientów do 25 największych sieci handlowych. Badacze próbowali zeskanować kody kreskowe produktów i sprawdzali, czy zawierają one alergeny. Szli na początku zakupów do pracowników sieci i pytali, czy mogą to zrobić - informuje wyborcza.biz.

W ponad połowie sklepów do skanowania wystarczyła zgoda szeregowych pracowników. W co piątej placówce tajemniczy klient był odsyłany do kierownika, który ostatecznie wyrażał zgodę. Jednak aż 20 proc. sklepów nie zgodziło się na skanowanie. Najwięcej trudności sprawiali pracownicy drogerii (w połowie przypadków brak zgody), którzy z reguły kierowali "tajemniczego klienta" do kierownika. Najbardziej przychylni byli pracownicy sklepów osiedlowych typu Żabka (udzielali zgody w 87,5 proc. przypadków), hipermarketów (w 70 proc.) oraz dyskontów (w 66,7 proc.).

We wszystkich badanych placówkach nie było przy tym regulaminu, który zakazywałby skanowania. W co dziesiątym badanym sklepie był zakaz fotografowania (to nie to samo co skanowanie).

Marcin Dobek z instytutu badawczego ABR Sesta twierdzi, że ich eksperyment dowiódł, iż konieczne jest przeszkolenie pracowników sieci przez kadrę menedżerską. Konsumenci są uprawnieni do skanowania kodów wszystkich produktów w sklepach. Takie zachowanie jest legalne, oczywiście pod warunkiem, że jego celem jest zebranie informacji o produkcie, w tym o jego właściwościach.

Sklepy mają jednak problem ze smartfonami. O ile, owszem, 80 proc. akceptuje skanowanie kodów w celu sprawdzenia zawartości produktu, o tyle już 84 proc. sieci nie zgadza się na fotografowanie cen swoich produktów, a 72 proc. zabrania skanowania cen w celu porównania ich z cenami innych sklepów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Dobek RSS ALERT    /    ABR Sesta RSS ALERT    /    kody kreskowe RSS ALERT    /    etykietowanie RSS ALERT    /    etykiety RSS ALERT    /    sieci handlowe w Polsce RSS ALERT    /    drogerie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.76.39
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.