Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Skutki zmian zasad handlu w niedziele dla sklepów i konsumentów

Jednym z najważniejszych wydarzeń dla handlu detalicznego w Polsce w 2018 r. było uchwalenie przez Sejm 10 stycznia ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Przemysław Stobiński, Starszy Menedżer, Lider zespołu Prawa Pracy w kancelarii Deloitte Legal.

Skutki zmian zasad handlu w niedziele dla sklepów i konsumentów
Przemysław Stobiński, Starszy Menedżer, Lider zespołu Prawa Pracy w kancelarii Deloitte Legal. Fot. materiały prasowe

- Wejście zakazu w życie poprzedziła burzliwa debata publiczna nad skutkami wdrożenia, trzeba przyznać, że dość selektywnie traktowanego zakazu handlu dla branży detalicznej i branż pokrewnych, jak HoReCa czy centra handlowe. Dodatkowo media prześcigały się w opisywaniu niedoskonałości legislacyjnych ustawy i pozostawionych sprzedawcom furtek do obchodzenia zakazu. Dyskonty miały zamienić się w piekarnie bądź cukiernie, sklepy zostać kwiaciarniami lub punktami sprzedaży dewocjonaliów, a galerie handlowe dworcami kolejowymi bądź autobusowymi. Sieci handlowe miały zacząć na potęgę rozwijać stacje benzynowe, sprzedaż przez internet, bądź poprzez automatyczne kasy, z kolei stacje benzynowe dobudowywać regularne sklepy spożywcze. W zasadzie nikt nie wierzył w to, że handel może faktycznie stanąć w niedziele. Polacy mieli być zbyt przyzwyczajeni do niedzielnych zakupów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Przemysław Stobiński, Starszy Menedżer, Lider zespołu Prawa Pracy w kancelarii Deloitte Legal.

- Projekt obywatelski, który początkowo leżał w zamrażarce sejmowej, został przepisany na nowo przez Komisję Rodziny Pracy i Polityki Socjalnej i w tempie ekspresowym przepuszczony przez kolejne czytania. Ostateczny efekt budził sporo wątpliwości. Do tego stopnia, że Państwowa Inspekcja Pracy oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Opieki Społecznej, jeszcze przed wejściem ustawy w życie, musiały wydać i opublikować na stronie Ministerstwa swoiste glosarium do tych przepisów wyjaśniając bardziej praktycznym językiem, co jest dozwolone, a co zakazane - dodaje.

Tłumaczy, że na straży przestrzegania przepisów o zakazie handlu miała stać Państwowa Inspekcja Pracy, która już w pierwszą wolną od handlu niedzielę w marcu (ustawa weszła w życie z dniem 1 marca) zaczęła weryfikować otwarte w tym dniu sklepy. - PIP przeprowadziła w sumie ok. 10 tys. kontroli. I okazało się, że łamanie przepisów jest wyjątkiem. Z danych rzecznika prasowego Głównego Inspektora Pracy (GIP) wynika, że do września 2018 r. w skali kraju inspektorzy skierowali do sądów 355 wniosków o ukaranie albo sami orzekli 108 kar grzywny w wysokości od 400 zł do 5 tys. zł (średnio 1-2 tys. zł). Okazało się zatem, że ani branża nie zamierza powszechnie łamać zakazu, ani konsumenci nie mają aż tak wielkich trudności, żeby dostosować swoje zakupy do wprowadzonych ograniczeń - mówi.

więcej informacji:

Przemysław Stobiński RSS ALERT    /    Deloitte RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    zakaz handlu RSS ALERT    /    zakaz handlu w niedziele RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.97.16
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.