Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sojusz Carrefoura i Tesco wpisuje się w silny trend zmian na światowym rynku retail

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 18-07-2018, 10:18
Sojusz Carrefoura i Tesco wpisuje się w silny trend zmian na światowym rynku retail

W niemal sensacyjnym tonie „gruchnęła” wieść o strategicznym aliansie Carrefoura i Tesco. To ważne wydarzenie, ale w żadnym wypadku zaskakujące i nietypowe. Od kilku lat zaznacza się bowiem silny trend zmian strategii konkurencyjnych wśród wielkich graczy europejskiego i światowego rynku handlu detalicznego – mówi serwisowi portalspożywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

– I właśnie wieść, która „gruchnęła” jest tego potwierdzeniem i wzorcową wręcz egzemplifikacją. Widać bowiem wyraźnie, że nowego znaczenia nabierają klasyczne działania na rzecz zwiększenia skali działalności handlowej i poszukiwania źródeł redukcji kosztów oraz zwiększenia różnorodnych produktywności handlowych gigantów. Widać to nie tylko bezpośrednio, w Tesco i Carrefour, które zrobiły to, co zrobiły, ale i u konkurencji działającej inaczej, po staremu, by tak rzec, choć w tym samym celu: aby być konkurencyjnym w skali globalnej i lokalnej zarazem – mówi serwisowi portalspożywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

– Oczywiście klasyczne działanie, czyli fuzja lub przejęcie – nie znika, ale również nabiera nowych cech. Popatrzmy na dwa duże wydarzenia ostatniego roku. Oto przejęcie – za 16 miliardów dolarów – systemu e-handlu Flipkart w Indiach przez Walmart’a (i kluczowego udziałowca Google – Alphabet Inc.) oraz zakup sieci sklepów Whole Food w USA przez Amazon. Dokonują się, niby rutynowe, ruchy właścicielsko-inwestycyjne, ale jednak coś dzieje się tu inaczej – giganty fizycznego handlu wchodzą wspólnie w  handel wirtualny i odwrotnie – e-commerce szuka wsparcia w zapleczu realnych sklepów – mówi ekspert. 

Tłumaczy, że z drugiej strony rywalizujące ze sobą w skali nie tylko kontynentu europejskiego Tesco i Carrefour, miast sięgnąć po kosztowne pomysły o fuzji od kilku lat próbują nowej strategii zwiększenia wspólnych szans, czyli aliansu, przy pozostaniu odrębnym własnościowo organizmem. I robią to poprzez budowę supergrupy zakupowej, z potężnym aneksem planów operacyjnych z pracą „po zakupie”.

– Złośliwi powiedzą, że szukają protezy konsolidacyjnej, a wnikliwi dostrzegą w tym strategicznej optymalizacji, której skutkiem operacyjnym i zakupowym będzie zwiększenie skali, ujednolicenie struktur i niektórych decyzji oraz większa wiarygodność finansowo-majątkowa, która zawsze się przydaje w handlu, szczególnie inwestującym w modernizacje, co ma miejsce – wyjaśnia Faliński.

– Tak czy inaczej dzieje się wiele i to samo sprzed lat znaczyć zaczyna zupełnie coś innego: mamy wielki proces koncentracyjny realizujący się na dwa sposoby – dodaje.

– Proza tej konstatacji to po prostu sięgnięcie po nisko kapitałowe pomysły przez firmy europejskie, którym trudniej jest zarobić w Europie niż przedsiębiorstwom w Azji i Ameryce – z różnych zresztą względów. Zobaczymy za kilka lat skutki, póki co jednak tak krawiec kraje, jak mu materii staje, ale radzi sobie – i to jest bardzo dobra wiadomość dla europejskich konsumentów i producentów. Jest gdzie kupić i sprzedać u siebie (w UE, bo z eksportem w konfrontacji z wojenkami gospodarczymi supermocarstw może być bardzo różnie). Retail europejski pozostaje ten sam, ale – jak mawiano w niemodnych dziś czasach – nie taki sam – podsumowuje Andrzej Faliński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 468) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.