Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Spoty reklamowe i udział w targach nie wystarczą do utrzymania obecnego poziomu eksportu żywności

- Przy tak szybko narastającym protekcjonizmie, jeśli nie uda nam się mocniej zdywersyfikować kierunków eksportowych, już za kilka lat możemy mieć poważny problem z utrzymaniem obecnego poziomu eksportu - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności

Spoty reklamowe i udział w targach nie wystarczą do utrzymania obecnego poziomu eksportu żywności
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 14-06-2017, 11:26

Według Andrzeja Gantnera Polska powinna być na czele grupy krajów Unii Europejskiej, które stanowczo opowiadają się przeciwko protekcjonizmowi.

- Sami także nie powinniśmy podążać drogą protekcjonizmu, zwłaszcza, że mamy silny wewnętrzny rynek i stabilny popyt. A przejawy protekcjonizmu to już nie tylko deklaracje, ale akty prawne w poszczególnych krajach, czyli tzw. twardy protekcjonizm, którego przejawy powinny być przez nas bardzo mocno zwalczane. W 2016 roku próbowaliśmy zwrócić uwagę Komisji Europejskiej na ten problem i udało nam się doprowadzić do rezolucji Parlamentu Europejskiego. Był to apel do Komisji Europejskiej, by raczyła zająć się faktem, że wspólny rynek się rozpada. Komisarz Bieńkowska przyznała, że to problem, ale od tamtego czasu nie widać żadnych kroków, które mogłyby zastopować to zjawisko. Nawet jeżeli Komisja wszczyna postępowania, to trwają one bardzo długo - przyznaje.

Dyrektor PFPŻ zauważa, że polskie firmy najbardziej skarżą się na protekcjonizm w Czechach.

- Przejawia się on na różnych poziomach. Jest to np. wykorzystywanie urzędowej kontroli żywności. To o tyle szkodliwe zjawisko, że podważa wiarygodność zarówno czeskiej kontroli żywności, jak i całej urzędowej kontroli żywności w Unii Europejskiej. Powstaje pytanie, czy jest to faktycznie kontrola żywności czy też narzędzie ekonomiczne służące do ochrony własnego rynku? Polskie firmy skarżą się też na niektóre praktyki protekcjonistyczne w Niemczech i Francji. Chodzi np. o wymogi specyficznych oznakowań, systemów jakości, kształtu opakowań itd. Włosi próbowali ostatnio przeforsować zapis o zawartości minimum 30 proc. soku pomarańczowego w napojach. Niby nic, ale normalnie jest to 20 procent - dodaje.

Andrzej Gantner nie ma wątpliwości, że przy tak szybko narastającym protekcjonizmie, jeśli nie uda nam się mocniej zdywersyfikować kierunków eksportowych, już za kilka lat możemy mieć poważny problem z utrzymaniem obecnego poziomu eksportu.

- Wyraźnie widać, że nasza dynamika eksportu mocno spadła. W 2016 r. wyniosła 1,2 proc. Oczywiście, można powiedzieć, że wynika to częściowo ze spadku w kategorii wyrobów tytoniowych, ale jeszcze kilka lat temu mieliśmy dwucyfrowe wzrosty. Można więc założyć, że pojemność rynku europejskiego powoli się wyczerpuje, a poszczególne kraje, widząc, że są zalewane przez żywność m.in. z Polski, próbują się bronić. Jeżeli do tego dołożymy szybki wzrost kosztów produkcji w Polsce zmniejszających nasze przewagi cenowe, to myślę, że to ostatni moment na opracowanie sensownej strategii systemowego wieloletniego wsparcia sektor produkcji żywności i eksportu, bo same mniej lub bardziej udane spoty reklamowe i udział w targach mogą nam już nie wystarczyć - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Gantner RSS ALERT    /    Polska Federacja Producentów Żywności RSS ALERT    /    PFPŻ RSS ALERT    /    protekcjonizm RSS ALERT    /    protekcjonizm w UE RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    eksport polskej żywności RSS ALERT    /    targi RSS ALERT    /    Komisja Europejska RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • zenon 2017-07-06 23:32:31
    Dlaczego usuwacie Państwo komentarze do waszych tekstów???

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.255.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.