Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Spowolnienie gospodarcze nasili zjawisko downsizingu

  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 16-04-2009, 13:54
Spowolnienie gospodarcze nasili zjawisko downsizingu

Choć wielu się tego nie spodziewało, kryzys dotarł do handlu. Podnoszenie cen zniechęca klientów do zakupów, więc trzeba być bardziej przebiegłym. Choćby zmniejszając ilość produktu, a paczkę pozostawiając bez zmian. Klient i tak nie zauważy - czytamy w Gazecie Wyborczej.

Wybierając się do supermarketu kupujesz ulubione chipsy. Zwykle decydowałeś się na średnią 170-gramową paczkę. Tym razem spostrzegasz prawie dwa razy większą Megapakę. Kupujesz. Gdy ją otwierasz, spotyka cię rozczarowanie. Z przerażeniem stwierdzasz, że nowowybrany produkt jest raptem o 55 g cięższy.

Jak podaje Gazeta Wyborcza, to zjawisko nazywa się downsizing (ang. zmniejszanie). Początkowo downsizing nie był niczym negatywnym, ale wyjściem naprzeciw klientom. Wielkie torby, np. 10-kilogramowy cukier, były niepraktyczne. Szczególnie dla singli czy fanów pikników. Zaczęto więc produkować mniejsze, jednorazowe opakowania. Czasami tracili na tym producenci. Używając mniejszych opakowań, w praktyce zużywa się mniej towaru.

Można jednak pójść inną drogą. Wystarczy zostawić podobne lub to samo opakowanie i zmniejszyć ilość towaru. Prawie nie widać różnicy. A co ważniejsze, konsument raczej jej nie zauważy. To najczęstsza, ale nie jedyna wersja downsizingu. Łagodniejsza to modyfikowanie wyglądu opakowania bez zmiany wagi. Mówiąc wprost: towaru tyle samo, tylko pudełko większe. Choćby podany wyżej przykład chipsów - podaje Gazeta Wyborcza.

W USA downsizing to popularne zjawisko. Jak podaje Gazeta Wyborcza, w 2008 r. serwis Consumer Reports opublikował raport na temat kurczących się produktów w USA. Na celowniku znalazła się m.in. czekolada Hershey's. Dawniej ważyła 225 g, obecnie już tylko 190. Podobnie było z płatkami Kelloga. Z 550 g zmalały do 480. Liczbę listków gumy Wrigley w paczce zmniejszono z 17 do 15.

Zdaniem ekspertów istnieje obawa, że spowolnienie gospodarcze nasili zjawisko downsizingu. Jak wynika z danych GUS, sprzedaż konsumencka spada. Więc handlowcy kombinują jak sprzedać nam mniej za tyle samo, lub tyle samo, ale drożej - czytamy w Gazecie Wyborczej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • kajka 29-10-2010, 21:10:
Wedel - doskonale pamiętam, bo kupuję od lat ptasie mleczko, że ważyło 500 g, potem 480, a teraz 420 a cena bez zmian. :(
Tak marka Wedel dba o "przyjemność" swoich Klientów.
  • down 16-04-2009, 14:21:
Ten downsizing to już trwa od paru lat. Np. ptasie mleczko z wedla, kiedyś opakowanie ważyło 500g a teraz 420g i ta sama cena.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.