REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Spowolnienie gospodarcze nasili zjawisko downsizingu

  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 16-04-2009, 13:54
Spowolnienie gospodarcze nasili zjawisko downsizingu

Choć wielu się tego nie spodziewało, kryzys dotarł do handlu. Podnoszenie cen zniechęca klientów do zakupów, więc trzeba być bardziej przebiegłym. Choćby zmniejszając ilość produktu, a paczkę pozostawiając bez zmian. Klient i tak nie zauważy - czytamy w Gazecie Wyborczej.

REKLAMA

Wybierając się do supermarketu kupujesz ulubione chipsy. Zwykle decydowałeś się na średnią 170-gramową paczkę. Tym razem spostrzegasz prawie dwa razy większą Megapakę. Kupujesz. Gdy ją otwierasz, spotyka cię rozczarowanie. Z przerażeniem stwierdzasz, że nowowybrany produkt jest raptem o 55 g cięższy.

Jak podaje Gazeta Wyborcza, to zjawisko nazywa się downsizing (ang. zmniejszanie). Początkowo downsizing nie był niczym negatywnym, ale wyjściem naprzeciw klientom. Wielkie torby, np. 10-kilogramowy cukier, były niepraktyczne. Szczególnie dla singli czy fanów pikników. Zaczęto więc produkować mniejsze, jednorazowe opakowania. Czasami tracili na tym producenci. Używając mniejszych opakowań, w praktyce zużywa się mniej towaru.

Można jednak pójść inną drogą. Wystarczy zostawić podobne lub to samo opakowanie i zmniejszyć ilość towaru. Prawie nie widać różnicy. A co ważniejsze, konsument raczej jej nie zauważy. To najczęstsza, ale nie jedyna wersja downsizingu. Łagodniejsza to modyfikowanie wyglądu opakowania bez zmiany wagi. Mówiąc wprost: towaru tyle samo, tylko pudełko większe. Choćby podany wyżej przykład chipsów - podaje Gazeta Wyborcza.

W USA downsizing to popularne zjawisko. Jak podaje Gazeta Wyborcza, w 2008 r. serwis Consumer Reports opublikował raport na temat kurczących się produktów w USA. Na celowniku znalazła się m.in. czekolada Hershey's. Dawniej ważyła 225 g, obecnie już tylko 190. Podobnie było z płatkami Kelloga. Z 550 g zmalały do 480. Liczbę listków gumy Wrigley w paczce zmniejszono z 17 do 15.

Zdaniem ekspertów istnieje obawa, że spowolnienie gospodarcze nasili zjawisko downsizingu. Jak wynika z danych GUS, sprzedaż konsumencka spada. Więc handlowcy kombinują jak sprzedać nam mniej za tyle samo, lub tyle samo, ale drożej - czytamy w Gazecie Wyborczej.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • kajka 29-10-2010, 21:10:
Wedel - doskonale pamiętam, bo kupuję od lat ptasie mleczko, że ważyło 500 g, potem 480, a teraz 420 a cena bez zmian. :(
Tak marka Wedel dba o "przyjemność" swoich Klientów.
  • down 16-04-2009, 14:21:
Ten downsizing to już trwa od paru lat. Np. ptasie mleczko z wedla, kiedyś opakowanie ważyło 500g a teraz 420g i ta sama cena.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 526) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH