Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Spowolnienie gospodarcze nie powinno wpłynąć na zmniejszenie wydatków na żywność

Według danych GUS w grudniu 2018 r. sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, w cenach stałych, spadła o 2,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. Także we wrześniu 2018 r., w relacji rocznej, nastąpił spadek sprzedaży detalicznej żywności, chociaż w październiku odnotowano wzrost - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

 

Spowolnienie gospodarcze nie powinno wpłynąć na zmniejszenie wydatków na żywność
Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Fot. materiały prasowe

- Spowolnienie gospodarcze w Polsce widać w publikowanych danych makroekonomicznych. Indeks PMI zniżkuje od czerwca 2018 r., a w listopadzie spadł poniżej 50 pkt., dzielących wzrost od spowolnienia. Jest to jednak zbyt krótki okres, aby zaobserwowane spadki sprzedaży detalicznej żywności uznać za reakcję gospodarstw domowych na spowolnienie gospodarcze. Jest to prawdopodobnie skutek szerszych procesów zachodzących w społeczeństwie polskim - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

- Zaobserwowane w IV kwartale 2018 r. spadki sprzedaży detalicznej artykułów żywnościowych, rok do roku, mogą być wynikiem intensywnych akcji promocyjnych sieci handlowych, które spowodowały obniżenie cen żywności, a tym samym niższe wydatki gospodarstw domowych na żywność. Ponadto, zmieniają się obyczaje Polaków, coraz więcej osób wyjeżdża odpocząć w okresie świątecznym, korzysta z usług gastronomii i mniej żywności kupuje w sklepach - dodaje.

Jej zdaniem spowolnienie gospodarcze nie powinno w perspektywie 2020 r. przynieść zmian w dochodach gospodarstw domowych, które skłoniłyby do oszczędności w wydatkach na artykuły żywnościowe. Nie przewiduje się wzrostu bezrobocia, a szeroka i głęboka oferta przemysłu spożywczego daje duże możliwości substytucji produktów.

- Warto podkreślić, że wzrost dochodów gospodarstw domowych w poprzednich latach, przyczynił się do zwiększonych zakupów żywności wyższej jakości. Dlatego w perspektywie 2030 r., przy zmniejszającej się liczbie ludności w Polsce, wzroście zamożności i wyższym poziomie edukacji społeczeństwa, raczej nie można oczekiwać wzrostu ilościowego konsumpcji podstawowych kategorii produktów żywnościowych - tłumaczy ekspertka.

- Możliwy jest wzrost spożycia wyższej jakości mięsa i wędlin, ryb, przetworów mlecznych oraz warzyw i owoców, zwłaszcza egzotycznych. Gospodarstwa domowe kupować będą mniej, ale bardziej wartościowe produkty żywnościowe - podsumowuje dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Urszula Kłosiewicz-Górecka RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT    /    ceny żywności RSS ALERT    /    spowolnienie gospodarcze RSS ALERT    /    PIE RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    wydatki na żywność RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.82.52.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.