Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż detaliczna w maju wzrosła o 15,4 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 23-06-2008, 16:18

Spowolnienie tempa wzrostu sprzedaży detalicznej do 15,4 proc. r/r w maju z 17,6 proc. r/r odnotowanych w kwietniu to tylko efekt statystyczny, uważają analitycy. Fakt ten plus dane z gospodarki oznaczają, że dobra koniunktura w polskiej gospodarce nadal trwa.

Jedenastu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w maju średnio o 15,4 proc. Rozbieżności w ich oczekiwaniach nie są tym razem znaczne i wahają się od 13,6 proc. do 17,1 proc.

Zdaniem analityków, najważniejszym czynnikiem, który decyduje o nieco niższym niż miesiąc wcześniej wzroście był efekt czysto statystyczny, czyli dwa długie weekendy i zakaz handlu. Dlatego, mając na uwadze coraz lepszą sytuację finansową Polaków, o kolejne miesiące są spokojni.

"Dynamika sprzedaży detalicznej w maju pozostawała pod silnym wpływem dwóch długich weekendów oraz dodatkowo obowiązującego w sumie przez cztery dni zakazu handlu. Jednoczesne nałożenie się dni wolnych od pracy, oznaczających więcej wolnego czasu który można poświęcić na zakupy, z brakiem możliwości dokonywania tych zakupów przełożyło się na spadek sprzedaży detalicznej w ujęciu miesięcznym o 0,9 proc." - wylicza ekonomistka Banku BPH Monika Kurtek.

Pozostali eksperci zgadzają się z negatywnym wpływem ilości dni roboczych oraz zakazu handlu, dodając jednak kolejne czynniki wpływające na niewielki, ale jednak spadek sprzedaży w maju.

"W maju nastąpiła kontynuacja trendu spadkowego dla rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej, a wynika to z dużo słabszej niż w poprzednim miesiącu sprzedaży samochodów osobowych, jako że rynek powoli ulega nasyceniu. Jednakże głównym powodem jest mniejsza niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego liczba dni roboczych, wzmocniona zakazem handlu w cztery dni" - powiedział ekonomista Banku BGŻ Mateusz Mokrogulski.

W jego opinii, szczególnie negatywnie mogło to wpłynąć na wolumen sprzedaży dóbr trwałego użytkowania, a praktycznie bez znaczenia pozostało dla sprzedaży żywności.

"Tak czy inaczej, dynamika na solidnym dwucyfrowym poziomie świadczy o tym, że popyt krajowy w gospodarce jest nadal silny i przyrasta szybciej niż produkcja, co cały czas skutkuje wzrostem cen i nierównowagą w bilansie handlowym" - kontynuuje Mokrogulski.

Tymczasem główny ekonomista X-Trade, w pełni zgadzając się z opiniami swoich kolegów, nieco inaczej interpretuje wpływ dni wolnych od pracy. Uważa bowiem, że mógł być on korzystny dla sprzedaży.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 611) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.