Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,1% r/r w marcu

  • Autor: ISB
  • Data: 22-04-2010, 18:08

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 4,1% r/r w marcu wobec zaledwie 0,1% r/r odnotowanych w lutym) potwierdza, że luty był "wypadkiem przy pracy", a kondycja finansowa oraz optymizm Polaków są na dobrym poziomie. Przyszłość powinna być jeszcze lepsza, ponieważ do niskiej bazy statystycznej i coraz szybciej rosnących wynagrodzeń dołączają kolejne pozytywne impulsy - poprawiająca się sytuacja na rynku pracy i spadająca inflacja.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu o 4,1%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są jednak dość znaczne i wahają się od 2,5% do 5,8% przy średniej na poziomie 4,13%.

Marzec, po negatywnym, ale na szczęście jednorazowym spowolnieniu w lutym, był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale - podobnie jak w kilku poprzednich miesiącach - należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która miała spory wkład w przewidywanym wzroście tego wskaźnika. Jest to efektem silnego uderzenia globalnego kryzysu w końcu 2008 r., którego skutki bardzo mocno odczuwalne były także w I półroczu 2009 r. Spowodowało to duże obawy Polaków przed utratą pracy, obniżeniem komfortu życia, czego naturalną konsekwencją było zmniejszenie wydatków, szczególnie na towary luksusowe i z wyższej półki cenowej. Przyczyniły się do tego również wyraźnie mniejsze niż zwykle wypłaty premii i bonusów przez firmy, borykające się z kłopotami i również maksymalnie ograniczającymi wydatki. Jednak po 12 miesiącach optymizm zarówno przedsiębiorstw, jak i konsumentów znaczenie się poprawił ,co automatycznie skutkować będzie coraz wyższą dynamiką sprzedaży.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że marzec 2010 r. charakteryzował się bardzo specyficzną sytuacją , co może poważnie wpłynąć na piątkowe dane. Po pierwsze, po bardzo ostrej zimie, która zakończyła się dopiero w II połowie lutego, konsumenci na marzec przesunęli sporą część zakupów w sekcji odzieży i obuwia. Choć w sklepach kolekcje wiosenne tradycyjnie pojawiły się już w lutym, to prawdziwa ich sprzedaż rozpoczęto dopiero w marcu. Drugim czynnikiem, który jednorazowo mógł mocno zawyżyć marcowy wskaźnik sprzedaży detalicznej była data Świąt Wielkanocnych, które rozpoczęły się w pierwszych dniach kwietnia. Z tego powodu największa fala zakupów, głównie spożywczych, ale także w segmencie RTV, AGD, nastąpiła w ostatnich dniach marca i na pewno podbiła wynik tego miesiąca.

Tradycyjnie negatywny wpływ na dynamikę sprzedaży detalicznej wywrze segment motoryzacyjny, który - po wygaśnięciu impulsów zewnętrznych czyli programów dopłat do złomowanych aut w Niemczech, Czechach i we Włoszech - systematycznie dołuje. Jednak i tutaj widać symptomy poprawy - dane instytutu Samar pokazują, że negatywny trend spadkowy zaczyna wyraźnie hamować i spadki sprzedaży nie są już tak drastyczne jak w poprzednich miesiącach.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.