Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,1% r/r w marcu

  • Autor: ISB
  • Data: 22-04-2010, 18:08

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 4,1% r/r w marcu wobec zaledwie 0,1% r/r odnotowanych w lutym) potwierdza, że luty był "wypadkiem przy pracy", a kondycja finansowa oraz optymizm Polaków są na dobrym poziomie. Przyszłość powinna być jeszcze lepsza, ponieważ do niskiej bazy statystycznej i coraz szybciej rosnących wynagrodzeń dołączają kolejne pozytywne impulsy - poprawiająca się sytuacja na rynku pracy i spadająca inflacja.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu o 4,1%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są jednak dość znaczne i wahają się od 2,5% do 5,8% przy średniej na poziomie 4,13%.

Marzec, po negatywnym, ale na szczęście jednorazowym spowolnieniu w lutym, był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale - podobnie jak w kilku poprzednich miesiącach - należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która miała spory wkład w przewidywanym wzroście tego wskaźnika. Jest to efektem silnego uderzenia globalnego kryzysu w końcu 2008 r., którego skutki bardzo mocno odczuwalne były także w I półroczu 2009 r. Spowodowało to duże obawy Polaków przed utratą pracy, obniżeniem komfortu życia, czego naturalną konsekwencją było zmniejszenie wydatków, szczególnie na towary luksusowe i z wyższej półki cenowej. Przyczyniły się do tego również wyraźnie mniejsze niż zwykle wypłaty premii i bonusów przez firmy, borykające się z kłopotami i również maksymalnie ograniczającymi wydatki. Jednak po 12 miesiącach optymizm zarówno przedsiębiorstw, jak i konsumentów znaczenie się poprawił ,co automatycznie skutkować będzie coraz wyższą dynamiką sprzedaży.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że marzec 2010 r. charakteryzował się bardzo specyficzną sytuacją , co może poważnie wpłynąć na piątkowe dane. Po pierwsze, po bardzo ostrej zimie, która zakończyła się dopiero w II połowie lutego, konsumenci na marzec przesunęli sporą część zakupów w sekcji odzieży i obuwia. Choć w sklepach kolekcje wiosenne tradycyjnie pojawiły się już w lutym, to prawdziwa ich sprzedaż rozpoczęto dopiero w marcu. Drugim czynnikiem, który jednorazowo mógł mocno zawyżyć marcowy wskaźnik sprzedaży detalicznej była data Świąt Wielkanocnych, które rozpoczęły się w pierwszych dniach kwietnia. Z tego powodu największa fala zakupów, głównie spożywczych, ale także w segmencie RTV, AGD, nastąpiła w ostatnich dniach marca i na pewno podbiła wynik tego miesiąca.

Tradycyjnie negatywny wpływ na dynamikę sprzedaży detalicznej wywrze segment motoryzacyjny, który - po wygaśnięciu impulsów zewnętrznych czyli programów dopłat do złomowanych aut w Niemczech, Czechach i we Włoszech - systematycznie dołuje. Jednak i tutaj widać symptomy poprawy - dane instytutu Samar pokazują, że negatywny trend spadkowy zaczyna wyraźnie hamować i spadki sprzedaży nie są już tak drastyczne jak w poprzednich miesiącach.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH