REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 9,4% r/r w listopadzie

  • Autor: ISB
  • Data: 22-12-2010, 15:30

Spodziewany listopadowy wzrost sprzedaży detalicznej o 9,4% r/r jest konsekwencją bardzo stabilnej sytuacji gospodarczej w drugim półroczu 2010, która przełożyła się na wzrost optymizmu konsumentów i zwiększoną chęć do zakupów. Jednak podstawowym czynnikiem napędzającym sprzedaż jest obawa przed podwyżkami podatku VAT od nowego roku oraz początek zwiększonych zakupów mikołajkowo-przedświąteczych.

REKLAMA

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w listopadzie o 9,4%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach nie są znaczne i wahają się od 8,9% do 10,1% przy średniej na poziomie 9,35%.

Listopad był kontynuacją trwającej od bardzo dawna pozytywnej tendencji blisko 10-proc. wzrostu sprzedaży detalicznej. I tradycyjnie na tak dobry wynik tego wskaźnika pozytywnie działało kilka czynników. Wśród nich niemal tradycyjnie znalazła się między innymi statystyka, czyli ubiegłoroczna baza statystyczna, a tym razem nie był on tak istotny jak wcześniej. Otóż od listopada 2009 r. notujemy początek wzrostu sprzedaży, szczególnie w segmencie żywności, a więc znaczenie tej zmiennej będzie dla całego wyniku coraz słabsze.

Za przyspieszeniem tempa wzrostu sprzedaży detalicznej przemawiają natomiast dane o wyraźnie większej sprzedaży dóbr trwałego użytku, szczególnie w samochodów. Wskazują na to dane instytutu Samar, które pokazały wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych o ponad 20% rok do roku czyli podobnie ja w październiku. I oczywiście jest to wynik podwyżki podatku od towarów i usług od nowego roku, co skłania Polaków do zrealizowania zakupów bardzo drogich towarów znacznie wcześniej niż planowali. Bodźcem do zakupów aut są także zmiany w przepisach dotyczących odliczenia podatku VAT przy zakupach samochodów przez firmy, co dodatkowo napędziło sprzedaż pojazdów „z kratką". Dodatkowo w listopadzie zaczynają się pojawiać pierwsze promocje i obniżki na samochody z rocznika 2010, co jeszcze bardziej kusi potencjalnych nabywców.

Na to wszystko nakłada się jeszcze okres zwiększonych wydatków w okresie okołoświątecznym czyli kumulacja wielkich wydatków w grudniu. Dlatego część Polaków mogła zdecydować się przesunięcie części wydatków, np. mikołajkowych, już na listopad, pozostawiając „grubsze" kwoty na Boże Narodzenie oraz zabawę sylwestrową.

Pozostałe składowe wskaźnika sprzedaży detalicznej w listopadzie nie powinny natomiast zaskoczyć, choć nadspodziewanie ostra i śnieżna zima musi zaowocować wzmożonymi zakupami w segmencie odzieży i obuwia. Z drugiej jednak strony niesprzyjająca pogoda i fatalne warunki na drogach mogły zniechęcić część konsumentów do odwiedzania sklepów czy centrów handlowych, a więc ograniczyć sprzedaż w innych segmentach rynku np. restauracje czy kultura. W efekcie więc znaczenie zimy może okazać się neutralne dla wskaźnika globalnego.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (12 382) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH