Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 9,4% r/r w listopadzie

Spodziewany listopadowy wzrost sprzedaży detalicznej o 9,4% r/r jest konsekwencją bardzo stabilnej sytuacji gospodarczej w drugim półroczu 2010, która przełożyła się na wzrost optymizmu konsumentów i zwiększoną chęć do zakupów. Jednak podstawowym czynnikiem napędzającym sprzedaż jest obawa przed podwyżkami podatku VAT od nowego roku oraz początek zwiększonych zakupów mikołajkowo-przedświąteczych.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w listopadzie o 9,4%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach nie są znaczne i wahają się od 8,9% do 10,1% przy średniej na poziomie 9,35%.

Listopad był kontynuacją trwającej od bardzo dawna pozytywnej tendencji blisko 10-proc. wzrostu sprzedaży detalicznej. I tradycyjnie na tak dobry wynik tego wskaźnika pozytywnie działało kilka czynników. Wśród nich niemal tradycyjnie znalazła się między innymi statystyka, czyli ubiegłoroczna baza statystyczna, a tym razem nie był on tak istotny jak wcześniej. Otóż od listopada 2009 r. notujemy początek wzrostu sprzedaży, szczególnie w segmencie żywności, a więc znaczenie tej zmiennej będzie dla całego wyniku coraz słabsze.

Za przyspieszeniem tempa wzrostu sprzedaży detalicznej przemawiają natomiast dane o wyraźnie większej sprzedaży dóbr trwałego użytku, szczególnie w samochodów. Wskazują na to dane instytutu Samar, które pokazały wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych o ponad 20% rok do roku czyli podobnie ja w październiku. I oczywiście jest to wynik podwyżki podatku od towarów i usług od nowego roku, co skłania Polaków do zrealizowania zakupów bardzo drogich towarów znacznie wcześniej niż planowali. Bodźcem do zakupów aut są także zmiany w przepisach dotyczących odliczenia podatku VAT przy zakupach samochodów przez firmy, co dodatkowo napędziło sprzedaż pojazdów „z kratką". Dodatkowo w listopadzie zaczynają się pojawiać pierwsze promocje i obniżki na samochody z rocznika 2010, co jeszcze bardziej kusi potencjalnych nabywców.

Na to wszystko nakłada się jeszcze okres zwiększonych wydatków w okresie okołoświątecznym czyli kumulacja wielkich wydatków w grudniu. Dlatego część Polaków mogła zdecydować się przesunięcie części wydatków, np. mikołajkowych, już na listopad, pozostawiając „grubsze" kwoty na Boże Narodzenie oraz zabawę sylwestrową.

Pozostałe składowe wskaźnika sprzedaży detalicznej w listopadzie nie powinny natomiast zaskoczyć, choć nadspodziewanie ostra i śnieżna zima musi zaowocować wzmożonymi zakupami w segmencie odzieży i obuwia. Z drugiej jednak strony niesprzyjająca pogoda i fatalne warunki na drogach mogły zniechęcić część konsumentów do odwiedzania sklepów czy centrów handlowych, a więc ograniczyć sprzedaż w innych segmentach rynku np. restauracje czy kultura. W efekcie więc znaczenie zimy może okazać się neutralne dla wskaźnika globalnego.

więcej informacji:

sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.242.25.198
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.