Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż FMCG w Europie rośnie szósty kwartał z rzędu, Polska w czołówce

  • Autor: BW, portalspozywczy.pl
  • Data: 18-11-2015, 12:09
Sprzedaż FMCG w Europie rośnie szósty kwartał z rzędu, Polska w czołówce

Ilość produktów FMCG takich jak napoje, środki czystości i żywność kupowanych w całej Europie wzrosła szósty kwartał z rzędu w ujęciu rocznym – wynika z najnowszych informacji i danych globalnej firmy Nielsen. Polska zanotowała wzrost wartości sprzedaży powyżej średniej europejskiej i znalazła się w czołówce pod względem wzrostu wolumenu sprzedaży.

W trzecim kwartale 2015 roku, wielkość sprzedaży wolumenowej FMCG w Europie wzrosła o 1,3 proc. Wzrostowi wolumenów towarzyszył wzrost cen o 1,7 proc.. Oba te czynniki przełożyły się więc na wzrost kwot zapłaconych przez konsumentów przy kasach o 3,0% porównując z analogicznym okresem rok temu.

Turcja zanotowała w trzecim kwartale najwyższy nominalny wzrost sprzedaży (+ 12,4 proc.), spośród 21 krajów europejskich branych pod uwagę, a na kolejnym miejscu znalazła się Austria (+ 5,9 proc.) i Węgry (+ 5,8 proc.).

Jedynie trzy kraje europejskie odnotowały spadek nominalnej wartości sprzedaży - Szwajcaria (-1,5 proc.), Finlandia (-0,9 proc.) i Wielka Brytania (-0,3 proc.).

Spośród wybranych państw regionu Europy środkowo-wschodniej najwyższy nominalny wzrost wartościowy zanotowały już Węgry (+5,8 proc.), natomiast Polska uplasowała się pod tym względem na drugim miejscu (+4,4 proc.). Wzrosty cen nie przewyższały w tych krajach średniej europejskiej, natomiast sprzedaż wolumenowa we wszystkich z wyjątkiem Niemiec, osiągnęła wyższe poziomy wzrostu niż średnia europejska.

Spośród pięciu dużych rynków Europy Zachodniej, najwyższy wzrost nominalny zanotowała Hiszpania (+ 3,0 proc.), a następnie Niemcy (+ 2,3%).

Po raz pierwszy od ponad roku, Turcja nie notowała największego wzrostu wolumenu sprzedaży – na pierwszym miejscu znalazła się Polska ze wzrostem 5,0 proc., a następnie Węgry (4,3 proc.) i Austria (3,9 proc.). Wielka Brytania i Finlandia (po -0,5% spadku) były jedynymi krajami ze spadkiem wolumenu sprzedaży.

- Miniony rok charakteryzował się stabilnym wzrostem cen i wzrostem wolumenów, więc z pewnością w większości krajów europejskich wszystko zmierza w dobrym kierunku - mówi dyrektor Nielsena Jean-Jacques Vandenheede.

- Dotknięta została jedynie Wielka Brytania, gdzie trwa ostra wojna cenowa między supermarketami, a dodatkowo także walka konkurencyjną z rosnącą liczbą dyskontów. Nie widać tu zbyt wiele oznak poprawy i sytuacja taka prawdopodobnie będzie również kontynuowana w roku 2016 - dodaje. 

Polska na tle państw europejskich

W efekcie wzrostu wartościowego sprzedaży produktów FMCG w Polsce w III kw. 2015 r. o 4,4 proc. w stosunku do III kw. 2004 r. Polska uplasowała się na czwartym miejscu wśród 21 państw europejskich.
Największy wpływ na tę zmianę miało zwiększenie sprzedaży wolumenowej – najwyższe na przestrzeni ostatnich dwóch lat.

Wzrost wolumenu o 5,0 proc. pozwolił Polsce wyprzedzić dotychczasowego lidera – Turcję, która utrzymywała najwyższy wzrost sprzedanego wolumenu od ponad roku.

Dodatkowo Polska, jako jedyne państwo w regionie i jedno z czterech spośród 21 państw europejskich, odnotowała ujemną dynamikę wartości płaconych przez konsumentów na poziomie -0,5 proc. Wpływ na ten czynnik może mieć deflacja, a także zmiany w decyzjach zakupowych konsumentów i wybieranie tańszych produktów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 820) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH