REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sprzedaż w centrach handlowych rośnie

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 22-06-2010, 14:35

Polska Rada Centrów Handlowych zaprezentowała indeks obrotów centrów handlowych - wskaźnik efektywności sprzedaży w centrach handlowych w Polsce. Według indeksu obrotów PRCH w kryzysowym roku 2009 sprzedaż w centrach handlowych spadła o 3 proc. w stosunku do rekordowego roku 2008. W pierwszych trzech miesiącach 2010 roku sprzedaż zaczęła rosnąć, przekraczając w marcu br. poziom sprzed dwóch lat.

REKLAMA

Indeks Obrotów PRCH pozwala po raz pierwszy w Polsce publicznie pokazać, jakie są średnie obroty z metra kwadratowego powierzchni wynajmu w centrach, a co najważniejsze - uchwycić ich trend mierzony miesiąc do miesiąca i rok do roku. To istotne w branży handlowej, w której normą są wahania sezonowe.

Indeks obrotów w centrach handlowych jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce i jednym z nielicznych w całej Europie. Wskazuje średnie obroty netto na metr kwadratowy powierzchni wynajmu. Projekt powstał z inicjatywy członków Polskiej Rady Centrów Handlowych i opiera się na raportowaniu przez zarządców danych o obrotach w zarządzanych przez nich centrach handlowych. Obecnie w inicjatywie uczestniczy 7 firm zarządczych, które reprezentują 75 centrów handlowych z całego kraju o łącznej powierzchni wynajmu blisko 750 tys. mkw.

Wnioski z indeksu obrotów za lata 2008-2009 i I kw. 2010

Z analizy średnich obrotów, generowanych przez centra handlowe w badanym okresie, wynika, że kryzys w roku 2009 nie był tak dotkliwy, jak mogło się wydawać. W ostatnich trzech kwartałach poprzedniego roku notowano spadki dynamiki obrotów w stosunku do 2008 roku. Przy średnim spadku 3 proc. w 2009 do bardzo udanego 2008 zakłada się, że były centra, gdzie spadki mogły być znacznie większe. Należy bowiem zwrócić uwagę, że w próbie 75 centów są obiekty handlowe o dość ustabilizowanej pozycji na swoich rynkach, większość, bo ponad 50 z ich mieści się w ośmiu największych aglomeracjach Polski.

Jest to proporcja niemal identyczna z całkowitym podziałem powierzchni centrów handlowych w kraju, jednak innych wyników można się spodziewać od centrów nowo otwieranych, w miastach gdzie konsumenci dopiero uczą się zwyczaju zakupów w galeriach handlowych. Centra handlowe to inwestycje długookresowe i takie przypadki muszą są analizowane niezależnie przez ekspertów ds. zarządzania, najmu i marketingu.

Ciekawostką ostatniego półrocza 2009 r. był październik - jedyny miesiąc z lepszym rezultatem w stosunku do roku poprzedniego. Co ważne, widać pozytywny trend w pierwszym kwartale roku 2010 co pozwala wyciągać wnioski, że największe problemy branża ma już za sobą. Potwierdzają to także dane makroekonomiczne GUS ogólnopolskiej sprzedaży detalicznej czy rosnący w tym roku barometr nastrojów konsumenckich GfK.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 495) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH