REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Stacje paliw coraz bardziej rozbudowują część sklepową

  • Autor: ŁS, PJ, portalspozywczy.pl
  • Data: 28-10-2014, 15:01
Stacje paliw coraz bardziej rozbudowują część sklepową
Andrzej Kondys, Senior Director Convenience & Marketing Statoil Fuel & Retail Polska

- Sieci handlowe wchodzą na nasze pole, zresztą tak samo, jak stacje paliw wchodzą w coraz mocniejsze zwarcie konkurencyjne z tradycyjnym handlem, wprowadzając coraz więcej żywności. Kiedyś na stacjach sprzedawaliśmy oleje silnikowe w dużych opakowaniach. Dziś w ramach akcji in-outowych takie produkty regularnie pojawiają się w dyskontach i hipermarketach - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Kondys, Senior Director Convenience & Marketing Statoil Fuel & Retail Polska.

REKLAMA

Co obecnie napędza sprzedaż sklepów przystacyjnych? Kiedyś były to alkohole i papierosy, a dzisiaj? Może oferta food-to-go?

Jeśli chodzi o obroty całej stacji i sklepu, to podstawą jest paliwo. W przypadku samego sklepu i jego podstawowej oferty, największą wartość sprzedaży generują papierosy. Zresztą chyba na całym rynku convenience jest to bardzo istotna kategoria. Papierosy mają jednak wszyscy na rynku. Jeśli chodzi o dochodowość i wartość sprzedaży, to tym, co nas zdecydowanie wyróżnia, jest oferta food-to-go i kawa. Te kategorie są już bardzo mocne, ale nadal w nie inwestujemy. Oczywiście ma to uzasadnienie w potrzebach naszego klienta. Co jeszcze sprzedaje się na stacjach? Nasi klienci najczęściej są w drodze, więc najchętniej kupują wszelkiego rodzaju produkty impulsowe: napoje, przekąski słodkie i słone.

Handel na stacjach się zmienia?

Oczywiście! Pewne kategorie tracą na znaczeniu, inne zyskują. Dobrym przykładem jest podstawowa i mocna kategoria - akcesoria samochodowe. Na tym przykładzie doskonale widać, jak sieci handlowe wchodzą na nasze pole, zresztą tak samo, jak stacje paliw wchodzą w coraz mocniejsze zwarcie konkurencyjne z tradycyjnym handlem, wprowadzając coraz więcej żywności. Kiedyś na stacjach sprzedawaliśmy oleje silnikowe w dużych opakowaniach. Dziś w ramach akcji in-outowych takie produkty regularnie pojawiają się w dyskontach i hipermarketach i to w zdecydowanie niższych cenach, gdyż detalista kupuje duże ilości takich produktów. Minusem jest to, że taka promocyjna możliwość zakupu nie zawsze zgrywa się czasowo z potrzebą jej dokonania. Co więcej, w przypadku nowoczesnych samochodów, wymianę oleju przeprowadza się w autoryzowanych serwisach, my natomiast sprzedajemy teraz jedynie dolewki w wyselekcjonowanej ofercie, niezbyt dużej, niezbyt małej - tak żeby zaspokoić podstawowe potrzeby każdego klienta. Liczymy się z tym, że nie jesteśmy miejscem, gdzie kupuje się duże wolumeny. Tradycyjny detal jest w stanie wynegocjować dużo lepsze warunki. My natomiast gwarantujemy klientowi, że jeśli zabraknie mu oleju o szóstej rano lub o drugiej w nocy, to zawsze ten produkt u nas znajdzie. Te podstawowe kategorie są u nas mocne.

Coraz bardziej rozbudowuje się część sklepowa. Patrzymy w tym kierunku zarówno my, jak i nasi konkurenci. Dziś zakupy na stacji to typowe „emergency", czyli podstawowe produkty spożywcze, higieny osobistej czy chemii. W zależności od poszczególnych graczy, asortyment powoli się rozwija, ale ciągle ma niewielki udział w ogólnej sprzedaży. Niektórzy nasi konkurenci mają zdecydowanie bardziej rozszerzoną ofertę, ale z tego co widać, rotacja produktów nie jest jeszcze dla nich satysfakcjonująca. To wszystko będzie się jednak zmieniało wraz z rozwojem rynku i wzrostem sprzedaży, a także wzrostem siły samych operatorów stacji. Każdy z operatorów stacji paliw staje się silniejszy, bo rynek tradycyjnych stacji kurczy się. Ubywa stacji niezależnych, a przybywa placówek w sieciach zorganizowanych. Tylko w ciągu ostatniego roku z rynku wypadło ok. 100 stacji.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 743) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH