Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Statoil nie zamierza wychodzić z Polski. Celuje w miejsce na podium

Statoil Fuel & Retail (SFR) chce być w trojce największych sprzedawców paliwa na rynku detalicznym w Polsce. - Nie tylko nie zamierzamy sprzedawać sieci w Polsce, ale pozostaniemy tu i będziemy rozwijać działalność - powiedział PAP prezes SFR Jacob Schram.

Statoil nie zamierza wychodzić z Polski. Celuje w miejsce na podium
Stacja Statoil, fot. statoil.com

- Nie ma mowy o planie dezinwestycji i wyjściu z Polski - dodał Schram. Podkreślił, że Polska jest bardzo interesującym rynkie - jednym z największych w Europie. - Zdecydowanie chcemy być w trójce największych graczy na polskim rynku paliwowym i to jest nasz cel. Nawet pomimo spadku popytu na paliwo oraz szarej strefy - stwierdził Schram.

SFR posiada obecnie w Polsce 357 stacji paliwowych, w tym roku spółka otworzyła dwie nowe. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) za 2012 r., sieć Statoil była piątą co do wielkości z 5,3 proc. udziału w rynku. Liderem jest PKN Orlen (26 proc.), a kolejne pozycje miały firmy BP Polska, Grupa Lotos oraz Shell. W tym roku jednak po przejęciu ponad 100 stacji z sieci Neste koncern Shell wyprzedził BP.

- Te 5 proc. to za mały udział w rynku, dlatego chcemy nadal rozwijać sieć - stwierdził Jacob Schram. - Wierzymy, że możemy osiągnąć nawet 10 proc. udział w rynku - dodał.

Statoil Fuel & Retail zakłada tzw. rozwój organiczny czyli budować własne stacje. - Kupujemy działki ale też jesteśmy zainteresowani rozwojem sieci franczyzowych, jak również analizujemy możliwości przejęć stacji istniejących - wyjaśnił prezes Schram.

W sieci SFR działa obecnie 78 stacji franczyzowych. Spółka też realizuje program odnowy stacji (tzw. refreshing plan), w efekcie którego liczy na poprawę ich efektywności. Prezes SFR nie ujawnił jednak, jak duże oznacza to nakłady.

POPiHN szacuje obszar szarej strefy za 2012 r. na ok. 10 proc. rynku oleju napędowego, a z danych po pierwszym kwartale br. prognozuje, że może być ona jeszcze większy. W mniejszym stopniu szara strefa dotyczy rynku benzyny i autogazu. Jednak według ekspertów rynku to jeden z powodów spadków przychodów na stacjach paliwowych.

- Chcielibyśmy działać na rynku, na którym warunki są przewidywalne, nie chcemy mówić polskim władzom, co powinny robić, by ograniczyć szarą strefę, ale mamy doświadczenia z rynku estońskiego, gdzie udało się to zjawisko efektywnie ograniczyć - stwierdził prezes SFR.

Spółka Statoil Fuel & Retail (SFR), która jest właścicielem sieci 2300 stacji - nie tylko w Polsce ale też w Skandynawii, na Litwie, Łotwie i w Estonii a także w Rosji, nie należy jednak do norweskiego koncernu paliwowego. W ubiegłym roku kupił ją kanadyjski koncern Alimentation Couche-Tard.

- Wcześniej strategia Statoil Fuel & Retail była jasna - priorytetem była Skandynawia oraz rozwój sieci w Polsce i Rosji, a teraz - gdy inwestorem jest Alimentation Couche-Tard - mamy nawet większe możliwości akwizycji - powiedział Jacob Schram. - ACT jest zainteresowany nie tylko Europą Centralną i Rosją, ale też inwestycjami w Europie Zachodniej - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jacob Schram RSS ALERT    /    Statoil RSS ALERT    /    Statoil Fuel & Retail RSS ALERT    /    PKN Orlen RSS ALERT    /    Shell RSS ALERT    /    stacje paliw RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.121.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.