REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Strategie rozwoju amerykańskich firm spożywczych nie zawsze sprawdzają się w Polsce

  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 29-01-2009, 08:38
Strategie rozwoju amerykańskich firm spożywczych nie zawsze sprawdzają się w Polsce
fot. http://imagecache2.allposters.com

Czasem nie ten produkt, innym razem źle rozegrany marketing. Niektórym z amerykańskich gigantów trudno odnieść sukces na polskim rynku pisze Puls Biznesu.

REKLAMA

Symbolem ekspansji amerykańskiego biznesu jest McDonald's. Każdego dnia około 53 mln ludzi sięga po jedzenie tej sieci - w sumie w 33 tys. lokali na całym świecie. W Polsce firma zainwestowała 700 mln zł i otworzyła ponad 200 restauracji. Ale nie wszystkie amerykańskie pomysły na biznes, które odniosły sukces za oceanem, sprawdziły się nad Wisłą.

Nieudaną próbę wejścia na polski rynek ma na koncie Burger King. Jedna z największych sieci fast foodów w USA pojawiła się na początku lat 90. lecz nie wytrzymała konkurencji cenowej z McDonald's. W 2001 r. logo Burger Kinga zniknęło z Polski, by pojawić się ponownie w maju 2007 r. - pierwszą po sześciu latach restaurację otwarto w warszawskim centrum handlowym Złote Tarasy.

Na opór konkurencji może natrafić także największa na świecie sieć kawiarni Starbucks. Firma ma 16 tys. lokali, planuje - 40 tys. Każdego dnia Starbucks otwiera średnio siedem sklepów w różnych częściach świata. Obecna jest wszędzie, a w naszej części Europy m.in. w Czechach, Niemczech, Rosji, Bułgarii i Rumunii.

- W maju 2007 r. podpisaliśmy umowy joint-venture dotyczące wprowadzenia i rozwoju marki Starbucks w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Pierwsza kawiarnia w Polsce miała zostać otwarta do końca 2008 r., ale nastąpi to w pierwszym kwartale 2009 r. - wyjaśnia Anna Robotycka z firmy AmRest, która ma prawo do prowadzenia lokali Starbucksa w Polsce, Czechach i na Węgrzech.

Opóźnienia związane są m.in. z trudnościami proceduralnymi. Docelowo w naszym kraju sieć ma mieć około 100 lokali - najpierw w Warszawie i Wrocławiu, potem w Gdańsku i Krakowie.

Starbucks nie będzie miał łatwo. Jeszcze kilka lat temu sytuacja wyglądała inaczej, ale od 2001 r. do dziś zdążyła sobie ugruntować rynkową pozycję polska sieć Coffee Heaven. Co więcej, kawiarnie Coffee Heaven można też znaleźć w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Bułgarii, Rumunii i na Łotwie.

- Niektóre firmy amerykańskie zakładają, że wszystko, co zdało egzamin w USA, uda się także w Polsce. Polacy kierują się jednak innymi wartościami, mają inną tradycję. Dla przykładu weźmy sieć kawiarni Dunkin Donuts, która przez kilka lat działała u nas, ale się wycofała. Dlaczego? Polska ma długą tradycję piekarsko-ciastkarską. Zapewne Polacy woleli kupować świeże i pyszne ciasta czy pączki w małych, ale sprawdzonych cukierniach, niż jeść sztuczne wyroby amerykańskiej sieci - uważa Dominika Maison, prezes Domu Badawczego Maison.

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • regionalnesmaki 02-03-2012, 08:16:
To ciekawe, ale i racjonalne, co napisane w tym artykule. Z jednej strony Polacy chłoną wszystko co "hamerykańskie" jak gąbka, z drugiej strony cały czas pierdzielą głupoty, że chcą by było jak "w Ełuropie" i małpują pomysły z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii, niestety dużo rzadziej z Włoch, Francji czy innych krajów starej UE.
Polski rynek spożywczy jest szczególnie trudny pod tym względem, bo nie wiadomo czego tak naprawdę Polacy chcą - czy jankeskiego chłamu i jankeskiego podejścia do piw chociażby (gdzie liczy się browar, który to wyprodukował, nie samo piwo), a z drugiej cały czas gadają, że "będzie/oby było jak w Ełuropie", stąd popularność chociażby kuchni włoskiej, greckiej, w mniejszym stopniu francuskiej, hiszpańskiej czy niemieckiej.
Moim zdaniem jednak, upodobania pójdą jednak w stronę europejską, szczególnie francusko-włoską, w mniejszym stopniu niemiecką. Polacy w końcu zobaczą, że to co nasze, lokalne, tradycyjne, to co siedzi w naszych regionach, np. na Kociewiu czy na Kujawach jest wartościowe, a nie to można kupić wszędzie pod tą samą postacią. Musi jednak upłynąć z 10-20 lat by te upodobania się zmieniły.
Polacy powinni też pomyśleć jak promować polską żywność i polskie kulinaria w USA i to najlepiej w oparciu o czysto polskie, regionalne produkty typu miód pitny, miody regionalne, śliwki, kasze czy wędliny.
  • Marcin 01-03-2012, 22:40:
Jeśli chodzi o Dunkin' Donuts to akurat nie prawda. Moglibyśmy mówić tak samo o McDonald's gdyby nie odniósł sukcesu, a powodem byłyby tradycje kulinarne Polaków... Co z tego, że mamy swoje tradycyjne pączki? Pączki to nie donuty. Sieci Dunkin' Donuts w Polsce wiodło się dobrze. Problem był inny - właścicielka Central European Foods Sp. z o.o., posiadająca licencję na prowadzenie Dunkin' Donuts i Baskin Robbins w Europie Środkowej nie była skłonna, mimo, że miała taką możliwość, udzielać licencji, a zainteresowanie D'D swego czasu było ogromne. Niestety chciała opierać rozwój firmy tylko i wyłącznie w oparciu o to co zarobiła... popełniła błąd chciwości. Tyle.
  • Znawca 29-01-2009, 08:31:
Również na rynku napojów bezalkoholowych korporacje transnarodowe trafiły na silny opór firm krajowych: Maspex, Agros Nova, Hoop, itd.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH