Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Świeżą żywność Polacy wolą kupować w specjalistycznych sklepach niż w supermarketach

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 05-04-2013, 22:50
Świeżą żywność Polacy wolą kupować w specjalistycznych sklepach niż w supermarketach

Według deklaracji Polaków wydatki na świeżą żywność stanowią 45 proc. ich wydatków na artykuły spożywcze i środki higieny. Co ciekawe, gdy statystyczny Europejczyk deklaruje wybór supermarketu na miejsce zakupu świeżej żywności, polski konsument wskazuje, iż najczęściej wybiera sklep specjalistyczny.

Według danych firmy Nielsen wybór sklepu specjalistycznego najczęściej deklarujemy dla zakupu mięsa i drobiu - co trzeci Polak na takie zakupy udaje się do sklepu mięsnego. Kupując ryby i owoce morza 29 proc. respondentów wskazuje na wybór sklepu rybnego, podczas gdy statystyczny Europejczyk zdecydowanie opowiada się za zakupami ryb i mięsa w supermarkecie, a sklepy specjalistyczne wybiera mniej niż 1/5 klientów. 30 proc. Polaków po pieczywo udaje się do piekarni. 

Dokonując wyboru sklepu w którym kupujemy świeżą żywność zwracamy największą uwagę na świeżość produktu (co czwarty z konsumentów deklaruje, iż jest to dla niego najważniejszy czynnik), w dalszej kolejności na atrakcyjną ofertę i promocje oferowane przez sklep oraz dobrą relację ceny do jakości. Jak wyjaśniają eksperci firmy Nielsen czynnik finansowy jest mniej istotny dla przeciętnego Europejczyka, który poza świeżością produktów wysoko ceni wygodę i oszczędność czasu. W odpowiedziach polskich respondentów największy wpływ tych czynników obserwujemy na wybór miejsca zakupu pieczywa (jest to czynnik istotny dla 16 proc. respondentów).

Nieco inaczej wyglądają deklaracje w przypadku zakupu nabiału - najbardziej skłonni jesteśmy do zakupów w dyskontach (30 proc.) oraz supermarketach i sklepach spożywczych, których wybór deklaruje po 21 proc. Polaków. Najważniejszym czynnikiem na jaki zwracamy uwagę wybierając miejsce zakupu nabiału są ceny - atrakcyjna oferta, promocje czy stosunek jakości do ceny.

Według danych firmy Nielsen co czwarty Polak kupuje owoce i warzywa w sklepach specjalistycznych, a co piąty na targu lub bazarku. 10 proc. respondentów deklaruje, iż możliwość samodzielnego wyboru produktów ma wpływ na decyzje odnośnie wyboru punktu zakupu tej kategorii. Podobnie jak dla zakupu mięs czy warzyw i owoców, najwyższy odsetek odpowiedzi notuje świeżość oferowanych produktów, jest to najistotniejszy czynnik wyboru sklepu dla 1/4 kupujących. Na zakupy warzywno-owocowe udajemy się średnio ponad trzy razy w tygodniu.

Badanie Nielsen Global Survey dotyczące zakupów świeżej żywności zostało przeprowadzone pomiędzy 10 sierpnia a 7 września 2012 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Aldona (łódź) 09-04-2013, 11:44:
Potwierdzam !
A jak już są sklepy "specialistyczne" to przekupują sanepid albo w ogóle sanepid nie chodzi do nich. A co z targami ?! Sorry no jak na targach stary sprzedawca ubrany za rolnika sprzedaję "jego" jaja z numerem "3" na jajku, to jest wiadomo że już coś nie tak....
Nigdy, nigdy nie chodze po produkty świerze na targ i tylko i wyłącznie w hipermarkecie kupuje... Z tego powodu, nikt w mojej rodzinie jeszcze nie chorował na jakąś bakterie zwaną "targową"... I niech Pani Gesler nie potwierdza że najlepiej jest na targach jak nigdy nie chodzi po targu i sama nie wie co bredzi !
  • Mika 08-04-2013, 10:57:
Potwierdzam. Gdzie w Polsce są specjalistyczne sklepy rybne?! A na jakiej grupie konsumentów było przeprowadzane badanie - tradycyjnie nie podano.
  • wojsew 07-04-2013, 16:08:
Ciekawe kto płacił Nielsen Global Survey za te badania .
Sam mieszkam w gminie < 8 tyś. mieszkańców . W promieniu 30 km są dwa miasta ca 25 tyś . mieszkańców.
Nigdzie nie ma sklepu ze "świeżą żywnością" . Ona jest po prostu wszędzie " świeżą " . Raz w tygodniu a w 2-3 w tych większych miastach są targi czy rynki gdzie stoją samochody z rejestracjami z tych samych sklepów gdzie ceny zamiast niższe są wyższe. Polska to nie tylko Warszawa czy duże miasta.
" co czwarty Polak kupuje owoce i warzywa w sklepach specjalistycznych " . Bzdety nie badania

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 785) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH