REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Syndrom Czerwonego Kapturka

  • Autor: Andrzej Gantner
  • Data: 06-11-2009, 10:12

Dyskusja o tym, jak ucywilizować, jak mówią niektórzy, lub, co chyba bardziej odpowiada rzeczywistości, jak ukrócić panujące bezprawie we współpracy producentów i przetwórców żywności z dystrybutorami detalicznymi, toczy się już od wielu miesięcy, żeby nie powiedzieć lat, ze wszystkim wiadomym skutkiem.

REKLAMA

Dlatego dziwi mnie, że niektóre branże mają nadzieję, że uda im się dogadać, z tą czy też inną siecią i w ten sposób rozwiązać problem. Zastanawia mnie brak obiektywizmu w ocenie sytuacji , żeby nie napisać naiwność, niektórych prezesów firm, którzy wystawiają na szwank swój autorytet tylko po to, żeby zasiąść do dyskusji nawet nie ze swoimi odpowiednikami z sieci tylko z którymś tam garniturem prawników.

Co więcej oprócz autorytetu narażają również swoje firmy o posądzenie o zmowę czyli w tym przypadku zorganizowaną próbę wpływy na warunki handlowe. To dokładnie taka sama sytuacja jaką przewidział autor bajki o Czerwonym Kapturku, który chcąc dostarczyć żywność babci o drogę pytał wilka.

W ciągu minionych kilku lat dyskusja o nieuczciwych praktykach handlowych wybuchała już kilka razy, ostatni raz przy okazji ustawy o WOH. Pamiętam debatę zorganizowaną przez PKKP Lewiatan podczas której w jednoznaczny sposób wykazano, na czym polegają nieuczciwe praktyki handlowe i ... i nic się nie zmieniło. Od ponad sześciu lat dyskutuje się o Kodeksie Dobrych Praktyk i co ... i nic. Przy okazji wielkie brawa dla Andrzeja Falińskiego, bo rozgrywa to doskonale.

Wydaje się, że najwyższy już czas wyciągnąć stosowne wnioski z tej sytuacji i przestać się dziwić, że wilk zjadł babcie i czerwonego kapturka w pakiecie promocyjnym. Czas już najwyższy na systemowe rozwiązanie tego problemu. Systemowe to znaczy nie polegające na dogadywaniu się poszczególnych branż z taką czy inną siecią lub grupą sieci.

Czas na zmiany w prawie. Zmiany, które jednoznacznie określą co wolno, a czego stanowczo nie, tak aby wszystkie podmioty gry rynkowej mogły czuć się w tej grze równorzędne. Wszystkie czyli i dystrybutorzy detaliczni i ich dostawcy. Warto również przestać liczyć na dobrą wolę w przestrzeganiu takich przepisów. To nie działa i wszyscy o tym wiedzą. Należy wzmocnić prawo poprzez kontrolę ze strony Inspekcji Handlowej. Jeżeli zaś UOKiK nie ma (tak przynajmniej twierdzi) odpowiednich kompetencji aby to czynić, to należy mu takie kompetencje dać. Krótkowzroczne jest bowiem twierdzenie, jakoby istniejące nieprawidłowości nie miały wpływu na warunki konkurencji, a tym samym na samych konsumentów, a tych przecież UOKiK jest zobowiązany chronić.

KOMENTARZE: (14)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Kasia 27-01-2012, 12:15:
Mam do Pana sprawę. czy może mi Pan wysłać E-maila kontaktowego na adres katarzynakujawianka@wp.pl
  • L'Osservatore 20-12-2009, 18:53:
A będzie Księżniczka Fochna czy Gajowy...? Bo podobno trynd się zmienił.... :-)
  • Andrzej Gantner 20-12-2009, 18:40:
Dalszy ciąg tej bajki będzie już pewnie mniej bajkowy :-)...., ale dla tak wiernych czytelników jak Wy coś wymyślę :-).

Zobacz wszystkie komentarze (14)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 618) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH