Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Szef Biedronki: Ograniczenie liczby produktów marki własnej w sklepach oznaczałoby, ograniczenie konkurencji

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 06-03-2013, 15:11
Szef Biedronki: Ograniczenie liczby produktów marki własnej w sklepach oznaczałoby, ograniczenie konkurencji
Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci Biedronka

- Towary marki własnej są taką samą marką jak inne marki na rynku - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci Biedronka.

Udziały marki własnej w polskim rynku FMCG rosną bardzo dynamicznie.

Według firmy badawczej PMR, w latach kolejnych rynek towarów typu privte label będzie rósł średnio nawet o 21 proc. rocznie. Marki własne nie powinny być postrzegane stereotypowo. Kiedyś kojarzone z najtańszym produktem, po zbawionym wartości brandu (no name) - dziś są wartościowym instrumentem zarówno dla dystrybutorów, jak i producentów. Silne marki dystrybutorów, traktowane na równi z markami producenckimi, gwarantujące jakość, pozwalają na wspólne występowanie producenta i dystrybutora na produkcie. Marki własne także otwierają producentom dostęp do rynku ogólnopolskiego. Zmieniająca się marka własna będzie więc miała istotne znaczenie w dalszym rozwoju rynku detalicznego i FMCG.

Producenci domagają się ustawowego ograniczenia liczby produktów mar ki własnej, ponieważ odbierają one miejsce na półkach produktom brandowym. W Biedronce towary private label to ok. 60 proc. asortymentu.

Ustawowe ograniczenie liczby produktów marki własnej w sklepach oznaczałoby jednocześnie ograniczenie konkurencji na rynku. Towary marki własnej są taką samą marką jak inne marki na rynku. Woda Polaris buduje tożsamość marki, podobnie jak woda Żywiec Zdrój. Obie mogą stać obok siebie na półce, zabiegając, by klient je kupił. Różnią się między sobą, mogą być mniej lub bardziej popularne, ale ich znaczenie jako marki w oczach konsumenta powinno być takie same. Nie widzę możliwości ograniczenia prawnego sprzedaży marek własnych.

Co więcej, nasze marki własne są często liderami na rynku. Doskonałym przykładem są oferowane przez nas pieluszki DADA, które są liderem rynkowym. Dlaczego mielibyśmy ograniczać nasze możliwości kreowania marek? Podobne możliwości mają przecież producenci.

Warto dodać, że wielu właścicieli marek, uznawanych za ich producentów, już de facto nie produkuje. Dlatego tak trudno o sztywne podziały, a uregulowania prawne nie wytrzymują próby konfrontacji z realiami. W jaki sposób mielibyśmy wprowadzić te ograniczenia? Załóżmy, że ustawa nakazywałaby, aby każdy sklep miał określony udział produktów marki własnej sieci handlowych i produktów z markami producentów. W takiej sytuacji warto się zastanowić, co się stanie np. ze sklepami Adidasa, Nike czy Marks & Spencer? Przykłady można mnożyć.

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • bebe 09-04-2013, 15:44:
a jeśli zatruję się no namem to mam sądzić się z Biedronką? Dyskont to dla mnie 100% noname i już. Coraz więcej marek jest w lidlu i biedronce a w hipermaketach przybywa nonamów. albo podzielimy te sklepy do dwóch grup albo róbmy dalej mixy i sztucznej konkurencji
  • Hurt 07-03-2013, 09:22:
Tragedia, producenci najpierw rzucili się produkować marki własne teraz mają ich dość? Szybki zysk przynosi straty w dłuższym terminie? Niesamowite rzeczy.
  • s 07-03-2013, 08:10:
dopóki ani producenci, ani tym bardziej dziennikarze nie rozumieją problemu dyskonterów, nie będą w stanie stawić mu czoła

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 463) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH