Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Szefowie sieci handlowych: Polski konsument rządzi handlem

  • Autor: Wyborcza.biz
  • Data: 15-05-2013, 00:26
Szefowie sieci handlowych: Polski konsument rządzi handlem

Klient znowu stał się "panem". Ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje, firmy znów stawiają go w centrum uwagi. - Polski konsument ma decydujący wpływ na to, w jaki sposób sklepy kształtują swoją politykę. Dla klientów liczą się niskie ceny, królują przemyślane zakupy, a wszystko wynika z niepewności o jutro i złych nastrojów - mówili eksperci i przedstawiciele sieci handlowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, cytowani przez wyborcza.biz.

Nie jest dobrze - tak najkrócej można podsumować aktualne nastroje polskich konsumentów. - Są na najniższym poziomie od pięciu lat. Jeszcze cztery lata temu polscy konsumenci byli bardziej optymistyczni niż inne narody w Europie, dziś są znacznie poniżej średniej - mówi Michał Madej, dyrektor agencji badawczej Nielsen. - Wcześniej przeciętny Kowalski nie zauważał wzrostu cen, teraz jego dochody nie rosną, rośnie za to bezrobocie i obawy o pracę. To skłoniło Polaków do bardziej przemyślanych zakupów. Konsument chce dziś oszczędzać na ubraniach, rozrywce poza domem i produktach spożywczych. Jest coraz bardziej wymagający i oszczędny, ale z drugiej strony otwarty na poszukiwania nowych produktów spełniających jego wymagania - dodaje Madej. I na dowód przytacza badania - jeszcze dwa lata temu tylko 9 proc. konsumentów lubiło próbować nowych produktów, dziś ten odsetek wzrósł do 16 proc.

- Cena stała się podstawowym kryterium wyboru sklepu dla przynajmniej 80 proc. klientów. To zwiększa presję na sklepy i producentów, bo koszt wyprodukowania kawy Jacobs i kawy marki Tesco jest taki sam, różnica jest tylko w marży - komentuje Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.

Ma to też dobre strony - klient znowu stał się "panem". - Ostatnie wydarzenia związane z platformą NC+ pokazują, że polski konsument jest w stanie nawet zwolnić członków zarządu spółki. Ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje, firmy znów stawiają go w centrum uwagi - tłumaczył Madej.

- Klient stał się "smart". Myśli i doskonale planuje zakupy - ponad 90 proc. klientów chodzi do sklepu z przygotowaną listą rzeczy do kupienia. I nie jest to jeden sklep - regularnie dostaje cztery-pięć gazetek promocyjnych i po ich dokładnym przestudiowaniu decyduje, dokąd powinien się udać - mówi Tomaszewski. A to sprawiło, że tak naprawdę to klient rządzi ofertą sklepu. - Produkty marki własnej Tesco w naszych sklepach stanowią obecnie kilkanaście procent całego asortymentu, a wartość ta rośnie o 2-3 proc. w skali roku.

Ile osiągnie? To zależy tylko od konsumentów. W Wielkiej Brytanii ten poziom wynosi 50 proc. - mówi Tomaszewski i dodaje. - Chylę czoła przed naszymi producentami, bo jakość produktów marki własnej zwiększyła się znacząco w ostatnich latach. A klienci już dziś wiedzą, że jeśli jakość towaru jest podobna, to nie ma sensu płacić za ładniejsze opakowanie albo znaną nazwę - twierdzi prezes Tesco.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 306) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH