Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Szefowie sieci handlowych: Polski konsument rządzi handlem

  • Autor: Wyborcza.biz
  • Data: 15-05-2013, 00:26
Szefowie sieci handlowych: Polski konsument rządzi handlem

Klient znowu stał się "panem". Ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje, firmy znów stawiają go w centrum uwagi. - Polski konsument ma decydujący wpływ na to, w jaki sposób sklepy kształtują swoją politykę. Dla klientów liczą się niskie ceny, królują przemyślane zakupy, a wszystko wynika z niepewności o jutro i złych nastrojów - mówili eksperci i przedstawiciele sieci handlowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, cytowani przez wyborcza.biz.

Nie jest dobrze - tak najkrócej można podsumować aktualne nastroje polskich konsumentów. - Są na najniższym poziomie od pięciu lat. Jeszcze cztery lata temu polscy konsumenci byli bardziej optymistyczni niż inne narody w Europie, dziś są znacznie poniżej średniej - mówi Michał Madej, dyrektor agencji badawczej Nielsen. - Wcześniej przeciętny Kowalski nie zauważał wzrostu cen, teraz jego dochody nie rosną, rośnie za to bezrobocie i obawy o pracę. To skłoniło Polaków do bardziej przemyślanych zakupów. Konsument chce dziś oszczędzać na ubraniach, rozrywce poza domem i produktach spożywczych. Jest coraz bardziej wymagający i oszczędny, ale z drugiej strony otwarty na poszukiwania nowych produktów spełniających jego wymagania - dodaje Madej. I na dowód przytacza badania - jeszcze dwa lata temu tylko 9 proc. konsumentów lubiło próbować nowych produktów, dziś ten odsetek wzrósł do 16 proc.

- Cena stała się podstawowym kryterium wyboru sklepu dla przynajmniej 80 proc. klientów. To zwiększa presję na sklepy i producentów, bo koszt wyprodukowania kawy Jacobs i kawy marki Tesco jest taki sam, różnica jest tylko w marży - komentuje Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.

Ma to też dobre strony - klient znowu stał się "panem". - Ostatnie wydarzenia związane z platformą NC+ pokazują, że polski konsument jest w stanie nawet zwolnić członków zarządu spółki. Ma bardzo duży wpływ na to, co się dzieje, firmy znów stawiają go w centrum uwagi - tłumaczył Madej.

- Klient stał się "smart". Myśli i doskonale planuje zakupy - ponad 90 proc. klientów chodzi do sklepu z przygotowaną listą rzeczy do kupienia. I nie jest to jeden sklep - regularnie dostaje cztery-pięć gazetek promocyjnych i po ich dokładnym przestudiowaniu decyduje, dokąd powinien się udać - mówi Tomaszewski. A to sprawiło, że tak naprawdę to klient rządzi ofertą sklepu. - Produkty marki własnej Tesco w naszych sklepach stanowią obecnie kilkanaście procent całego asortymentu, a wartość ta rośnie o 2-3 proc. w skali roku.

Ile osiągnie? To zależy tylko od konsumentów. W Wielkiej Brytanii ten poziom wynosi 50 proc. - mówi Tomaszewski i dodaje. - Chylę czoła przed naszymi producentami, bo jakość produktów marki własnej zwiększyła się znacząco w ostatnich latach. A klienci już dziś wiedzą, że jeśli jakość towaru jest podobna, to nie ma sensu płacić za ładniejsze opakowanie albo znaną nazwę - twierdzi prezes Tesco.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.