Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

TCC Global: Programy marketingowe sieci handlowych skutecznym sposobem na zwiększanie liczby klientów

  • Autor: portalspozywczy.pl / pr
  • Data: 28-05-2012, 13:16

Chociaż najnowsze dane firmy IGD Retail Analysis dotyczące udziałów w polskim rynku spożywczym zbytnio nie poprawiły nastrojów w sektorze detalicznym, to jednak widać światełko w tunelu. Badanie firmy TCC Global, światowego lidera w dziedzinie programów lojalnościowych dla klientów, pokazuje, jak z wielkim powodzeniem globalne sieci detaliczne stosują nowe metody zwiększania częstotliwości zakupów w celu budowania lojalności.

Według firmy IGD polski rynek spożywczy powiększył się o 5,7 proc. w latach 2010-2011 i przewiduje się, że wzrost ten w 2012 roku ulegnie spowolnieniu do poziomu 4,6 proc. Jeśli chodzi o największych graczy, to Biedronka odnotowała 19,4-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku przy 12,5-procentowym udziale w rynku, natomiast grupa Schwarz Group zwiększyła obroty o 20,8 proc., podnosząc swój udział rynkowy do 7,2 proc. Firmy Tesco PLC i Carrefour odnotowały odpowiednio wzrosty o 15 proc. i 3,8 proc. a ich udziały w rynku wyniosły odpowiednio 6,9 proc. i 6 proc.

Na tle wzrastającej konkurencji w sektorze spożywczym sieci detaliczne poszukują obecnie nowych, skutecznych sposobów zwiększenia liczby klientów i wielkości ich wydatków, a w konsekwencji swojego udziału w rynku. Najnowsze badanie firmy TCC Global wyjaśnia, jak programy lojalnościowe supermarketów, takie jak akcje zbierania kuponów, stały się skutecznym narzędziem budowania wierności marce, a także zdobywania stałych klientów.

Neil Saunders, dyrektor zarządzający agencji badań sektora detalicznego Conlumino, wyjaśnia, jak promocje marketingowe pomagają przekonać konsumentów do zakupów w jednej sieci detalicznej zamiast w innej.

- Programy takie jak zbieranie kuponów za nagrody są bardziej skuteczne niż samo obniżanie cen, choćby dlatego, że wciągają klientów i ostatecznie oferują im coś o realnej wartości - stwierdza.

Firma Tesco, która szybko dostrzegła zalety takich programów, wykorzystuje już potencjał promocji kuponowych w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Wraz z firmą TCC Global uruchomiła kampanie promocyjne, które przynoszą klientom duże oszczędności przy zakupach markowych przyborów kuchennych i wyrobów ze szkła.

Zdaniem Kari Daniels, dyrektora ds. marketingu artykułów niespożywczych firmy Tesco, aktualne promocje są wzorowane na wcześniejszej kampanii w Wielkiej Brytanii, która miała pozytywny wpływ na zwyczaje dotyczące zakupów.

- Zawsze poszukujemy nowych sposobów zachęcania i nagradzania naszych klientów oraz ich zatrzymywania - twierdzi Kari Daniels. - Firma TCC Global współpracowała z nami nad stworzeniem promocji, która przypadłaby do gustu naszym klientom. Zauważyliśmy pozytywną zmianę zachowań u klientów, którzy wzięli w niej udział - okazała się ona wielkim sukcesem - dodaje.

Firma Tesco wykorzystuje technikę promocyjną, która już doprowadziła do zwiększenia liczby klientów i wartości zakupów w czołowych międzynarodowych supermarketach i sklepach ogólnospożywczych, jak pokazują poniższe studia przypadków:

Studium przypadku: Eroski

Eroski, trzecia pod względem wielkości sieć detaliczna w Hiszpanii, obejmująca ponad 1400 sklepów, wdrożyła kampanie marketingowe mające na celu przede wszystkim zwiększenie udziału w rynku i sprzedaży świeżej żywności. W ramach jednego 16-tygodniowego programu firma Eroski zaoferowała klientom w 585 supermarketach możliwość otrzymania bezpłatnie trzyczęściowego zestawu obiadowego Royal Doulton poprzez zbieranie kuponów premiowych. Kupujący otrzymywali kupon za każde 10 euro wydane na ogólne zakupy oraz za każde 2 euro wydane na świeże produkty spożywcze.

Wyniki ocenione przez firmę Nielsen pokazały, że sklepy uczestniczące w promocji uzyskały lepsze wyniki niż pozostałe sklepy w sieci i w efekcie firma Eroski zwiększyła swój udział w rynku. Ponadto wyniki sprzedaży świeżej żywności w sklepach, w których realizowano program, okazały się lepsze niż w pozostałych sklepach sieci, a także lepsze niż wyniki dla całego rynku.
Studium przypadku: Supervalu
Dzięki programom z nagrodami druga co do wielkości sieć supermarketów w Stanach Zjednoczonych, Supervalu, zwiększyła sprzedaż w swoich sklepach Albertsons i Jewel-Osco.

W swojej najnowszej kampanii firma zaoferowała przybory kuchenne jako nagrodę dla klientów obu sieci. Przez 20 tygodni kupujący otrzymywali naklejkę premiową za każde wydane 10 dolarów. Aby podnieść świadomość i zwiększyć zainteresowanie klientów, obie sieci zainwestowały znaczne kwoty w reklamę. W rezultacie w promocji wzięła udział duża część klientów sieci Albertsons i Jewel-Osco, a także odnotowano wzrost wielkości koszyka zakupów i łącznej sprzedaży sklepów.

Promocje marketingowe można wykorzystać nie tylko do zwiększania liczby klientów i wielkości sprzedaży, ale także do tworzenia stoisk promocyjnych i pobudzania zainteresowania klientów dzięki dostosowaniu promocji do jakiegoś szczególnego wydarzenia.

Studium przypadku: Rewe

Rewe, druga co do wielkości sieć supermarketów w Niemczech, wybrała tę drogę np. przy okazji kampanii związanej z Mistrzostwami Świata FIFA 2010.

Od 2008 roku firma Rewe jest oficjalnym dostawcą świeżej żywności dla niemieckiego związku piłkarskiego (DFB) i używa oficjalnego logo DFB w swoich reklamach i na produktach pod marką własną.

W okresie poprzedzającym Mistrzostwa Świata FIFA firma Rewe mogła także wykorzystywać wizerunki niemieckich piłkarzy, aby zwiększyć częstotliwość wizyt klientów w sklepie i wielkość koszyka, a tym samym swoje obroty.

W ramach promocji opracowanej przez firmę TCC Global klienci mogli zbierać przez 7 tygodni karty z graczami piłkarskiej reprezentacji Niemiec - po jednej za każde wydane 10 euro. Za 1,99 euro mogli zakupić również album kolekcjonera do prezentacji wszystkich 25 kart.
Uzupełnieniem kampanii firmy Rewe były reklamy w telewizji, radiu, prasie i Internecie, a także w wielu punktach sprzedaży. Promocja spełniła oczekiwania firmy Rewe, gdyż rozdała ponad 110 milionów kart i sprzedała ponad milion albumów.

Skoro promocje z kuponami dowiodły swojej skuteczności w zwiększaniu częstotliwości zakupów, zdobywaniu lojalności klientów i zwiększaniu ich wydatków, to znaczy, że programy lojalnościowe zapewniają sieciom detalicznym same korzyści. Ze względu na wzrost sprzedaży i w wyniku uzyskania udziału w rynku kosztem konkurentów przyszłość branży spożywczej maluje się w nieco jaśniejszych barwach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Izabella Mościcka 05-09-2013, 14:37:
Komentarz Pani Barbary jest bardzo trafny. Nie ma niestety żadnych
noży do odebrania. To jedna wielka ściema. Nigdy już nie dam sie nabrać na takie numery. W żabce zakupów juz nie robię.
  • Barbara 01-09-2013, 22:03:
Wielkie oszustwo ze znaczkami sieci sklepów Freshmarket oraz żabka miały być do wyboru noże lub maskotki.Domniemam że sprzedawcy noże sobie rozdali a dla klientów maskotki.Czyste nabijanie w butelkę klienta.Po zapytanie o noże głupie uśmieszki na sklepach są na pokaz.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.