Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

TCC Global: Programy marketingowe sieci handlowych skutecznym sposobem na zwiększanie liczby klientów

  • Autor: portalspozywczy.pl / pr
  • Data: 28-05-2012, 13:16

Chociaż najnowsze dane firmy IGD Retail Analysis dotyczące udziałów w polskim rynku spożywczym zbytnio nie poprawiły nastrojów w sektorze detalicznym, to jednak widać światełko w tunelu. Badanie firmy TCC Global, światowego lidera w dziedzinie programów lojalnościowych dla klientów, pokazuje, jak z wielkim powodzeniem globalne sieci detaliczne stosują nowe metody zwiększania częstotliwości zakupów w celu budowania lojalności.

Według firmy IGD polski rynek spożywczy powiększył się o 5,7 proc. w latach 2010-2011 i przewiduje się, że wzrost ten w 2012 roku ulegnie spowolnieniu do poziomu 4,6 proc. Jeśli chodzi o największych graczy, to Biedronka odnotowała 19,4-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku przy 12,5-procentowym udziale w rynku, natomiast grupa Schwarz Group zwiększyła obroty o 20,8 proc., podnosząc swój udział rynkowy do 7,2 proc. Firmy Tesco PLC i Carrefour odnotowały odpowiednio wzrosty o 15 proc. i 3,8 proc. a ich udziały w rynku wyniosły odpowiednio 6,9 proc. i 6 proc.

Na tle wzrastającej konkurencji w sektorze spożywczym sieci detaliczne poszukują obecnie nowych, skutecznych sposobów zwiększenia liczby klientów i wielkości ich wydatków, a w konsekwencji swojego udziału w rynku. Najnowsze badanie firmy TCC Global wyjaśnia, jak programy lojalnościowe supermarketów, takie jak akcje zbierania kuponów, stały się skutecznym narzędziem budowania wierności marce, a także zdobywania stałych klientów.

Neil Saunders, dyrektor zarządzający agencji badań sektora detalicznego Conlumino, wyjaśnia, jak promocje marketingowe pomagają przekonać konsumentów do zakupów w jednej sieci detalicznej zamiast w innej.

- Programy takie jak zbieranie kuponów za nagrody są bardziej skuteczne niż samo obniżanie cen, choćby dlatego, że wciągają klientów i ostatecznie oferują im coś o realnej wartości - stwierdza.

Firma Tesco, która szybko dostrzegła zalety takich programów, wykorzystuje już potencjał promocji kuponowych w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Wraz z firmą TCC Global uruchomiła kampanie promocyjne, które przynoszą klientom duże oszczędności przy zakupach markowych przyborów kuchennych i wyrobów ze szkła.

Zdaniem Kari Daniels, dyrektora ds. marketingu artykułów niespożywczych firmy Tesco, aktualne promocje są wzorowane na wcześniejszej kampanii w Wielkiej Brytanii, która miała pozytywny wpływ na zwyczaje dotyczące zakupów.

- Zawsze poszukujemy nowych sposobów zachęcania i nagradzania naszych klientów oraz ich zatrzymywania - twierdzi Kari Daniels. - Firma TCC Global współpracowała z nami nad stworzeniem promocji, która przypadłaby do gustu naszym klientom. Zauważyliśmy pozytywną zmianę zachowań u klientów, którzy wzięli w niej udział - okazała się ona wielkim sukcesem - dodaje.

Firma Tesco wykorzystuje technikę promocyjną, która już doprowadziła do zwiększenia liczby klientów i wartości zakupów w czołowych międzynarodowych supermarketach i sklepach ogólnospożywczych, jak pokazują poniższe studia przypadków:

Studium przypadku: Eroski

Eroski, trzecia pod względem wielkości sieć detaliczna w Hiszpanii, obejmująca ponad 1400 sklepów, wdrożyła kampanie marketingowe mające na celu przede wszystkim zwiększenie udziału w rynku i sprzedaży świeżej żywności. W ramach jednego 16-tygodniowego programu firma Eroski zaoferowała klientom w 585 supermarketach możliwość otrzymania bezpłatnie trzyczęściowego zestawu obiadowego Royal Doulton poprzez zbieranie kuponów premiowych. Kupujący otrzymywali kupon za każde 10 euro wydane na ogólne zakupy oraz za każde 2 euro wydane na świeże produkty spożywcze.

Wyniki ocenione przez firmę Nielsen pokazały, że sklepy uczestniczące w promocji uzyskały lepsze wyniki niż pozostałe sklepy w sieci i w efekcie firma Eroski zwiększyła swój udział w rynku. Ponadto wyniki sprzedaży świeżej żywności w sklepach, w których realizowano program, okazały się lepsze niż w pozostałych sklepach sieci, a także lepsze niż wyniki dla całego rynku.
Studium przypadku: Supervalu
Dzięki programom z nagrodami druga co do wielkości sieć supermarketów w Stanach Zjednoczonych, Supervalu, zwiększyła sprzedaż w swoich sklepach Albertsons i Jewel-Osco.

W swojej najnowszej kampanii firma zaoferowała przybory kuchenne jako nagrodę dla klientów obu sieci. Przez 20 tygodni kupujący otrzymywali naklejkę premiową za każde wydane 10 dolarów. Aby podnieść świadomość i zwiększyć zainteresowanie klientów, obie sieci zainwestowały znaczne kwoty w reklamę. W rezultacie w promocji wzięła udział duża część klientów sieci Albertsons i Jewel-Osco, a także odnotowano wzrost wielkości koszyka zakupów i łącznej sprzedaży sklepów.

Promocje marketingowe można wykorzystać nie tylko do zwiększania liczby klientów i wielkości sprzedaży, ale także do tworzenia stoisk promocyjnych i pobudzania zainteresowania klientów dzięki dostosowaniu promocji do jakiegoś szczególnego wydarzenia.

Studium przypadku: Rewe

Rewe, druga co do wielkości sieć supermarketów w Niemczech, wybrała tę drogę np. przy okazji kampanii związanej z Mistrzostwami Świata FIFA 2010.

Od 2008 roku firma Rewe jest oficjalnym dostawcą świeżej żywności dla niemieckiego związku piłkarskiego (DFB) i używa oficjalnego logo DFB w swoich reklamach i na produktach pod marką własną.

W okresie poprzedzającym Mistrzostwa Świata FIFA firma Rewe mogła także wykorzystywać wizerunki niemieckich piłkarzy, aby zwiększyć częstotliwość wizyt klientów w sklepie i wielkość koszyka, a tym samym swoje obroty.

W ramach promocji opracowanej przez firmę TCC Global klienci mogli zbierać przez 7 tygodni karty z graczami piłkarskiej reprezentacji Niemiec - po jednej za każde wydane 10 euro. Za 1,99 euro mogli zakupić również album kolekcjonera do prezentacji wszystkich 25 kart.
Uzupełnieniem kampanii firmy Rewe były reklamy w telewizji, radiu, prasie i Internecie, a także w wielu punktach sprzedaży. Promocja spełniła oczekiwania firmy Rewe, gdyż rozdała ponad 110 milionów kart i sprzedała ponad milion albumów.

Skoro promocje z kuponami dowiodły swojej skuteczności w zwiększaniu częstotliwości zakupów, zdobywaniu lojalności klientów i zwiększaniu ich wydatków, to znaczy, że programy lojalnościowe zapewniają sieciom detalicznym same korzyści. Ze względu na wzrost sprzedaży i w wyniku uzyskania udziału w rynku kosztem konkurentów przyszłość branży spożywczej maluje się w nieco jaśniejszych barwach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Izabella Mościcka 05-09-2013, 14:37:
Komentarz Pani Barbary jest bardzo trafny. Nie ma niestety żadnych
noży do odebrania. To jedna wielka ściema. Nigdy już nie dam sie nabrać na takie numery. W żabce zakupów juz nie robię.
  • Barbara 01-09-2013, 22:03:
Wielkie oszustwo ze znaczkami sieci sklepów Freshmarket oraz żabka miały być do wyboru noże lub maskotki.Domniemam że sprzedawcy noże sobie rozdali a dla klientów maskotki.Czyste nabijanie w butelkę klienta.Po zapytanie o noże głupie uśmieszki na sklepach są na pokaz.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH