Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Spór Lidla z Tesco rozstrzygnięty

  • Autor: PAP
  • Data: 13-12-2013, 17:40
Tesco wygrało proces z Lidlem

Tesco nie naruszyło przepisów o konkurencji, prowadząc akcję reklamową "dyskontowe ceny w Tesco" - orzekł w piątek Sąd Najwyższy, rozstrzygając spór Lidla z Tesco. Sąd uznał, że wbrew twierdzeniom Lidla, Tesco prowadziło dozwoloną reklamę porównawczą.

Spór sięgał 2008 r., kiedy to Tesco zamieściło w swoich gazetkach promocyjnych ceny około 300 produktów i porównało je z cenami w Lidlu. Według informacji podanych w gazetce, oferta obowiązywała od połowy października 2008 r. do połowy listopada 2008 r., a badanie cen w Lidlu odbyło się pod koniec września 2008 r.

Tę samą reklamę porównawczą Tesco zamieściło w alejkach sklepowych, na półkach z towarami, na swojej stronie internetowej oraz na plakatach i tablicach reklamowych.

Przedstawiciele Lidla uznali, że reklama Tesco naruszyła zasady uczciwej konkurencji i złożyli pozew do Sądu Okręgowego w Krakowie. Krakowski sąd przyznał im rację. Sąd stwierdził, że Tesco podało w gazetce ceny niższe niż te, które obowiązywały w jego sklepie, porównało je z cenami, które obowiązywały w Lidlu we wrześniu, a więc miesiąc wcześniej, a poza tym porównywało je z cenami produktów, których częściowo w ogóle w Lidlu nie było. Tym samym Tesco naruszyło dobre obyczaje i wprowadziło konsumentów w błąd - uznał sąd.

Inaczej orzekł Sąd Apelacyjny w Krakowie - uznał, że kampania reklamowa Tesco nie naruszała przepisów. Sąd stwierdził, że do dnia rozpoczęcia tej promocji ceny w Lidlu były takie same jak we wrześniu, a dopiero po rozpoczęciu promocji u konkurenta Lidl je obniżył.

Lidl złożył skargę kasacyjną od tego wyroku - zarzucił sądowi apelacyjnemu pominięcie niektórych faktów i niezbadanie porównywalnych produktów. Twierdził, że sąd niesłusznie uznał kampanię promocyjną za dozwoloną, skoro sam stwierdził, że porównanie cen niektórych produktów wprowadzało klientów w błąd.

Tesco z kolei broniło się, dowodząc m.in., że Lidl zmienił swoje ceny już po starcie promocji, natomiast w momencie, gdy Tesco sprawdzało ceny u konkurenta, były one takie jak w gazetkach promocyjnych.

Sąd Najwyższy oddalił w piątek kasację Lidla (sygn. III CSK 65/13). W uzasadnieniu wyroku sędzia Krzysztof Pietrzykowski wyjaśnił, że Lidl nie powinien był polemizować w skardze kasacyjnej z faktami ustalonymi przez sąd apelacyjny, a taka polemika jest niedozwolona - Sąd Najwyższy jest zawsze związany tym, co ustalił sąd II instancji.

Ponadto sędzia wyjaśnił, że przepisy dotyczące reklamy porównawczej muszą być interpretowane na korzyść porównującego, w przeciwnym razie taka reklama nie byłaby w ogóle dopuszczalna.

Pietrzykowski podkreślił, że najważniejszy jest klient; a skoro po rozpoczęciu promocji w Tesco Lidl obniżył swoje ceny, to obniżka ta była jedynie "fantastyczną sprawą dla konsumentów".

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (17)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • PATRYK 24-12-2013, 13:44:
Fakt chyba że powstanie z prawdziwego zdarzenia polska sieć hipermarketów i marketów która będzie miała dużo do zaoferowania min e-zakupy, odpowiednie standardy, dobre ceny, dobre jakościowo produkty, pracę dla polaków o jakiejś konkretnej pensji a nie jak teraz 1600 brutto.
To wtedy mogły by zbankrutować zagraniczne sieci, ale jak na razie to nie jest realne a zakupy trzeba gdzieś kupować.
  • Jakub 24-12-2013, 08:47:
Po części zgodzę się z "zzz", tyle, że Tesco nie lubię, podobnie jak i poprzednicy. Ta sieć w ogóle nie potrafi odnaleźć się na polskim rynku jak widać, podobnie jak Carrefour. Wielkie, globalne molochy, które największe pieniądze robią w Azji, głównie Chinach obecnie, dla których Europa Środkowa to nic więcej tylko zrzut ochłapów. Po ostatnim skandalu z karpiami i szczerością dyrektora w Anglii, ta sieć jest u mnie na cenzurowanym kompletnie. Lidla nie lubię też, ale przynajmniej nie oszukuje, aż tak i nie traktuje Polski i Europy Środkowej, aż tak, jak Tesco czy Carrefour. Co nie znaczy, że są cacy, wręcz przeciwnie, ale to domena wszystkich sieci tego rodzaju.
Generalnie, w Polsce nie ma miejsca dla globalnych molochów, Lidl ostatnio postanowił wejść do USA, więc idzie tą samą drogą co reszta.
Przyjdzie czas, że żadna zagraniczna sieć nie będzie obecna w Polsce, bo nikt w niej nie będzie kupował i stanie się to szybciej niż myślimy.
  • Jjo 23-12-2013, 20:25:
Karp z Tesco is the best
najtańszy gdzie kolwiek by nie pójść

Zobacz wszystkie komentarze (17)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 516) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH