REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Spór Lidla z Tesco rozstrzygnięty

  • Autor: PAP
  • Data: 13-12-2013, 17:40
Tesco wygrało proces z Lidlem

Tesco nie naruszyło przepisów o konkurencji, prowadząc akcję reklamową "dyskontowe ceny w Tesco" - orzekł w piątek Sąd Najwyższy, rozstrzygając spór Lidla z Tesco. Sąd uznał, że wbrew twierdzeniom Lidla, Tesco prowadziło dozwoloną reklamę porównawczą.

REKLAMA

Spór sięgał 2008 r., kiedy to Tesco zamieściło w swoich gazetkach promocyjnych ceny około 300 produktów i porównało je z cenami w Lidlu. Według informacji podanych w gazetce, oferta obowiązywała od połowy października 2008 r. do połowy listopada 2008 r., a badanie cen w Lidlu odbyło się pod koniec września 2008 r.

Tę samą reklamę porównawczą Tesco zamieściło w alejkach sklepowych, na półkach z towarami, na swojej stronie internetowej oraz na plakatach i tablicach reklamowych.

Przedstawiciele Lidla uznali, że reklama Tesco naruszyła zasady uczciwej konkurencji i złożyli pozew do Sądu Okręgowego w Krakowie. Krakowski sąd przyznał im rację. Sąd stwierdził, że Tesco podało w gazetce ceny niższe niż te, które obowiązywały w jego sklepie, porównało je z cenami, które obowiązywały w Lidlu we wrześniu, a więc miesiąc wcześniej, a poza tym porównywało je z cenami produktów, których częściowo w ogóle w Lidlu nie było. Tym samym Tesco naruszyło dobre obyczaje i wprowadziło konsumentów w błąd - uznał sąd.

Inaczej orzekł Sąd Apelacyjny w Krakowie - uznał, że kampania reklamowa Tesco nie naruszała przepisów. Sąd stwierdził, że do dnia rozpoczęcia tej promocji ceny w Lidlu były takie same jak we wrześniu, a dopiero po rozpoczęciu promocji u konkurenta Lidl je obniżył.

Lidl złożył skargę kasacyjną od tego wyroku - zarzucił sądowi apelacyjnemu pominięcie niektórych faktów i niezbadanie porównywalnych produktów. Twierdził, że sąd niesłusznie uznał kampanię promocyjną za dozwoloną, skoro sam stwierdził, że porównanie cen niektórych produktów wprowadzało klientów w błąd.

Tesco z kolei broniło się, dowodząc m.in., że Lidl zmienił swoje ceny już po starcie promocji, natomiast w momencie, gdy Tesco sprawdzało ceny u konkurenta, były one takie jak w gazetkach promocyjnych.

Sąd Najwyższy oddalił w piątek kasację Lidla (sygn. III CSK 65/13). W uzasadnieniu wyroku sędzia Krzysztof Pietrzykowski wyjaśnił, że Lidl nie powinien był polemizować w skardze kasacyjnej z faktami ustalonymi przez sąd apelacyjny, a taka polemika jest niedozwolona - Sąd Najwyższy jest zawsze związany tym, co ustalił sąd II instancji.

Ponadto sędzia wyjaśnił, że przepisy dotyczące reklamy porównawczej muszą być interpretowane na korzyść porównującego, w przeciwnym razie taka reklama nie byłaby w ogóle dopuszczalna.

Pietrzykowski podkreślił, że najważniejszy jest klient; a skoro po rozpoczęciu promocji w Tesco Lidl obniżył swoje ceny, to obniżka ta była jedynie "fantastyczną sprawą dla konsumentów".

KOMENTARZE: (17)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • PATRYK 24-12-2013, 13:44:
Fakt chyba że powstanie z prawdziwego zdarzenia polska sieć hipermarketów i marketów która będzie miała dużo do zaoferowania min e-zakupy, odpowiednie standardy, dobre ceny, dobre jakościowo produkty, pracę dla polaków o jakiejś konkretnej pensji a nie jak teraz 1600 brutto.
To wtedy mogły by zbankrutować zagraniczne sieci, ale jak na razie to nie jest realne a zakupy trzeba gdzieś kupować.
  • Jakub 24-12-2013, 08:47:
Po części zgodzę się z "zzz", tyle, że Tesco nie lubię, podobnie jak i poprzednicy. Ta sieć w ogóle nie potrafi odnaleźć się na polskim rynku jak widać, podobnie jak Carrefour. Wielkie, globalne molochy, które największe pieniądze robią w Azji, głównie Chinach obecnie, dla których Europa Środkowa to nic więcej tylko zrzut ochłapów. Po ostatnim skandalu z karpiami i szczerością dyrektora w Anglii, ta sieć jest u mnie na cenzurowanym kompletnie. Lidla nie lubię też, ale przynajmniej nie oszukuje, aż tak i nie traktuje Polski i Europy Środkowej, aż tak, jak Tesco czy Carrefour. Co nie znaczy, że są cacy, wręcz przeciwnie, ale to domena wszystkich sieci tego rodzaju.
Generalnie, w Polsce nie ma miejsca dla globalnych molochów, Lidl ostatnio postanowił wejść do USA, więc idzie tą samą drogą co reszta.
Przyjdzie czas, że żadna zagraniczna sieć nie będzie obecna w Polsce, bo nikt w niej nie będzie kupował i stanie się to szybciej niż myślimy.
  • Jjo 23-12-2013, 20:25:
Karp z Tesco is the best
najtańszy gdzie kolwiek by nie pójść

Zobacz wszystkie komentarze (17)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (24 925) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH