Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

To handel uchronił nas przed recesją

  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 26-10-2009, 11:12

Mitem jest, że handel sobie radzi, bo "konsumpcja umiera ostatnia", bo "dyskontują", bo "mało płacą", itd. Prawda jest ciekawsza: największe wzrosty odnotowały firmy dyskontowe i dyskontujące w ramach innego profilu, ale... nie tylko one. Rok 2009 (ten kryzysowy), to ogromne wzrosty w delikatesach i formatach typu convenience. W handlu na małych powierzchniach i na wielkich. Po prostu handel sobie znakomicie radzi, jest elastyczny i nowoczesny - a dzięki konkurencji, na szczycie pojawiają się najlepsi pośród różnych formatów i profili biznesowych sektora.

Wiem, że zaczynać od cytatu to pisarska proteza, ale uczynię to, bo po prostu warto. Cytuję zatem to, co przeczytałem na Portalu Spożywczym 23 października:

„Polacy kupują więcej żywności, leków i kosmetyków, a nawet książek. Nie oszczędzają na wyrobach tytoniowych. Ograniczają zaś wydatki na sprzęt RTV i AGD, meble i paliwo - wynika z piątkowych danych GUS. Jak podał prezes Urzędu Józef Oleński, sprzedaż detaliczna we wrześniu 2009 roku wzrosła o 2,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2008 roku, po wzroście o 5,2 proc. w sierpniu br., a miesiąc do miesiąca spadła o 0,7 proc. Realnie jednak wzrosła we wrześniu 2009 r. o 0,7 proc. licząc rok do roku, po wzroście o 3,1 proc. w ujęciu rocznym w sierpniu."

I niech będzie to asumpt do wskazania na systemowa rolę handlu, głównie handlu sieciowego, w funkcjonowaniu polskiej gospodarki - szczególnie w czasach światowego spowolnienia, znaczonego recesją w wielu najznakomitszych gospodarkach narodowych. Nawet najczarniej wróżący na początku roku analitycy muszą dziś przyznać, że w Polskę kryzys nie uderzył, co najwyżej Ją uszczypnął. Szkoda, że pośród analiz i „referencyjnych" wypowiedzi autorytetów mało jest wskazujących na antyrecesyjną rolę handlu detalicznego i systemowy mechanizm gwarancji rozwoju opartego o rynek wewnętrzny (jedynie 33% eksportu towarowego to eksport, podczas gdy w Niemczech, dla przykładu, jest „tego" dwukrotnie więcej). Czy aby więc, Panowie i Panie, nie mamy do czynienia z polskim modelem sukcesu gospodarczego z handlem w roli głównej? Zapraszam do modelowej refleksji - najlepiej porównawczej, z innymi krajami UE w tle.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AG 04-11-2009, 09:11:
Maćku, podsumowując, jest dobrze, ale nie jest źle. Z całym szacunkiem do ciężkiej pracy handlowców, ale to polski konsument, jego niezachwiany optymizm oraz aspiracje do lepszego życia uchroniły gospodarkę przed recesją. Polacy nie jeden kryzys przeżyli i to co przeraziło znudzonych konsumpcją Niemców, Francuzów czy też innych Anglików, u nas co najwyżej wywołało lekki dreszczyk emocji. Zastanawiające jest tylko jedno, że w innych krajach wydano miliardy euro na wsparcie gospodarki, zwiększając w ten sposób deficyt budżetowy ale zarazem wzmacniając najsłabsze ogniwa gospodarki, w Polsce rząd nie zrobił nic jeżeli chodzi o wsparcie finnasowe gospodarki, ale za to wzrost deficytu mamy jeden z największych w Europie, za co przyjdzie nam wszystkim słono zapłacić.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 487) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH