Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Trend clean label coraz mocniej wpływa na szatę graficzną opakowań

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 26-06-2014, 14:14

Zaostrzające się podejście organów urzędowej kontroli żywności chociażby do kwestii naturalności produktów powoduje, że dość często reformulacji składu towarzyszy nowa szata graficzna, kojarząca się naturalnością - wyjaśnia Joanna Olszak, doradca ds. prawa żywnościowego IGI Food Consulting.

Chętnie stosuje się zielone barwy, rysunki listków, czy też znaki graficzne lub symbole. Ponadto zwraca się uwagę na materiał opakowaniowy (np. ekologiczny), który również wpływa na pozytywny odbiór całości produktu, jak też lokalizację produktu na półkach sklepowych (np. w sektorze tzw. zdrowej żywności). Natomiast hasła podkreślające brak obecności pewnych składników zastępowane są informacją na temat naturalnego (np. roślinnego) pochodzenia komponentów zawartych w produkcie.

Można przypuszczać, że kierunek clean label będzie się w przyszłości wciąż rozwijał i na pewno warto uwzględnić go w strategii sprzedażowej żywności, pamiętając jednocześnie o istniejących ograniczeniach, które niosą ze sobą stale zmieniające się przepisy prawa żywnościowego - uważa Joanna Olszak.

Od 13 grudnia 2014 r. obowiązywać będą wymagania opisane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

Prawo to narzuca obowiązek transparentności nie tylko etykiety produktu spożywczego, ale również wszelkich związanych z nim dokumentów, ulotek, znaków graficznych oraz przekazów ustnych jakie go charakteryzują. Przepisy prawne dokładnie określają, w jaki sposób etykiety produktów spożywczych powinny informować konsumenta finalnego o składnikach wykorzystanych do produkcji danego środka spożywczego.

W świetle zmian prawa, wykaz składników będzie czytelny dzięki określonej przepisami wielkości czcionki. Składniki wyróżniające dany produkt, będące w znaczącym udziale będą opisane udziałem procentowym w produkcie, a składniki pełniące funkcje technologiczne będą podane z nazwy (nie numerem) dzięki czemu opis etykiety będzie bardziej zrozumiałym dla konsumentów. Obowiązkowa będzie informacja na temat występujących w produkcie składników alergennych oraz alergennych substancji pomagających w przetwarzaniu żywności.

Informacje o wartości odżywczej będą prezentowane w czytelnym formacie oraz określonej kolejności. Zawartość sodu zastąpiona będzie podaniem zawartość soli. Ponadto dane o wartości odżywczej będą zamieszczone na powierzchni opakowania w taki sposób, aby można je było odczytać z jednego punktu widzenia.

Nowe przepisy rozszerzają grupę produktów objętych obowiązkiem podania kraju lub miejsca pochodzenia danego środka spożywczego. Nadrzędną zasadą jest, aby nie wprowadzać konsumenta w błąd, ale rzetelnie informować klienta o źródle pochodzenia żywności.

Poza obowiązkowymi elementami oznakowania środków spożywczych, przepisy prawa żywnościowego regulują również sposób prezentacji poszczególnych danych, określają format znakowania, język, precyzują wymagania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych żywności - informuje Joanna Kubica z Quality Assurance Poland.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 467) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH