Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

UOKiK: europejskie internetowe prawo umów pomoże rozruszać handel

  • Autor: PAP
  • Data: 11-12-2015, 12:38

Przygotowywane przez KE Europejskie internetowe prawo umów ułatwi transgraniczny handel elektroniczny i zwiększy bezpieczeństwo transakcji - mówiła w piątek na konferencji z okazji dziesięciolecia Europejskiego Centrum Konsumenckiego wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska.

"Po stronie konsumentów istnieje przekonanie, że szczególnie zakupy transgraniczne wiążą się z ogromnym ryzykiem. Nie dość pewnie czują się w wirtualnym świecie. Jeśli zachęcamy ich do tego typu działań, wymieniając ich korzyści, mamy odpowiedzialność minimalizowania tego ryzyka, lub kontrolowania go. Dlatego też potrzebne są globalne przepisy dotyczące sprzedaży umów internetowych" - mówiła Karczewska.

Jak dodała, Komisja Europejska przygotowała już projekt nowej dyrektywy w tej sprawie, która ma zapobiec hamowaniu rozwoju jednolitego rynku europejskiego, przez różnorodne rozwiązania krajowe. Według Karczewskiej, nowe unijne prawo ma ułatwić działanie przedsiębiorców, pomóc nauczyć konsumentów zawierania transakcji w internecie i podnieść poczucie bezpieczeństwa w sieci.

Z kolei dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska Piotr Stańczak podkreślił, że ujednolicenie ochrony konsumenckiej na terenie UE jest niezbędne z punktu widzenia obu stron wymiany, które nie zawsze wiedzą, co czeka je w innym kraju.

"Mamy jednolity rynek europejski, który powinien stanowić obszar bez barier, także w zakupach, aby konsumenci mieli swobodę, kupowali na tych samych zasadach i prawach we wszystkich krajach. Dobrym i pozytywnym przykładem takiego ujednolicenia, jest wprowadzone niedawno 14 dni na odstąpienie od umowy. Wcześniej przedsiębiorca w danym kraju stosował wobec zagranicznego konsumenta swoje prawo, wbrew regułom wykorzystując jego niewiedzę" - zaznaczył Stańczak.

Dodał też, że nowe prawo powinno też wyeliminować praktyki państw, które mają skłonność raczej do faworyzowania swoich przedsiębiorców i konsumentów.

Obchodzące swoje dziesięciolecie Europejskie Centrum Konsumenckie Polska, jest częścią europejskiej sieci ECC-Net, działającej w krajach Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii. Zajmuje się udzielaniem bezpłatnej pomocy prawnej i organizacyjnej konsumentom z Polski, którzy mają problemy z zagranicznymi przedsiębiorcami, a także rozwiązuje spory obywateli innych państw z przedsiębiorcami z Polski. W mijającym roku, jak dodał Stańczak, do ECK wpłynęło ok. 4 tys. skarg, z czego 2 tys. zakończyło się interwencją centrum.

"To bardzo duży wzrost w stosunku do tego, co mieliśmy na samym początku o ok. 100 proc. To nie tylko sprawy konsumentów polskich, ponieważ każde europejskie centrum ma obowiązek zajmować się sprawami konsumentów z innych krajów europejskich. Polska jest dość specyficznym przypadkiem, ponieważ nasi konsumenci raczej kupują za granicą, niż zagraniczni konsumenci tutaj" - dodał szef ECK Polska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 347) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.