Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

UOKiK i PIS pouczają sprzedawców suplementów diety

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ UOKiK
  • Data: 23-10-2015, 11:46
UOKiK i PIS pouczają sprzedawców suplementów diety
fot. shutterstock

UOKiK i Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS) napisały list do 315 producentów i dystrybutorów suplementów diety, przypominając im, że reklama tych środków nie może przypisywać preparatom właściwości leczniczych, ani sugerować, że są remedium na różne dolegliwości.

Celem pierwszej wspólnej akcji UOKiK oraz PIS jest zwrócenie uwagi producentom oraz dystrybutorom tych środków spożywczych na reklamy, w których prezentują swoje produkty - informuje Urząd w komunikacie.

Według UOKiK i PIS klienci nie mają wystarczającej wiedzy o suplementach diety, nie zdają sobie też sprawy z różnic między produktami leczniczymi dostępnymi bez recepty (czyli lekami stosowanymi bez nadzoru lekarza, które służą do leczenia łagodnych schorzeń, jak np. środki przeciwbólowe) a suplementami diety, które są w rzeczywistości środkami spożywczymi i służą tylko do uzupełnienia normalnej żywności.

Zdarza się, że firmy pod niemal identyczną nazwą, sprzedają produkty należące do kategorii leków oraz suplementy diety. Tymczasem podlegają one zupełnie innym wymogom, jeśli chodzi o kontrolę zawartości substancji czynnych, badanie skutków ubocznych, itd.

UOKiK i PIS przypominają w swoim liście przedsiębiorcom, że reklamy suplementów diety nie mogą m.in. przypisywać suplementom właściwości leczniczych, sugerować, że stanowią one niezbędny element codziennej diety, będący remedium na liczne dolegliwości i potrzeby. Nie mogą też obiecywać szybkiego osiągnięcia celu, wykorzystywać niewiedzy, nieświadomości i braku doświadczenia klientów, wykorzystywać tzw. dualizmu produktowego, czyli tego, że pod tą samą lub zbliżoną nazwą sprzedawane są zarówno produkty lecznicze, jak i suplementy diety, wprowadzać w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.

Urzędy zwróciły się do przedsiębiorców z apelem o "dokonanie weryfikacji sposób i treści prezentacji oraz reklamy suplementów diety, w szczególności poprzesz dokonanie przeglądu wewnętrznych procedur w zakresie analizy ryzyka związanego z emisją reklamy, tak aby nie dopuścić do naruszeń przepisów prawa i dobrych obyczajów".

Wspólna inicjatywa UOKiK oraz PIS to pierwszy etap akcji poświęconej suplementom. Przedsiębiorcy zostali poproszeni o przekazanie odpowiedzi w ciągu miesiąca od otrzymania listu. W tym roku w ramach sieci ochrony konsumentów planowana jest kampania edukacyjna skierowana do słabszych uczestników rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ad 26-10-2015, 11:37:
w końcu ktoś pomyślał o manipulowanych konsumentach...a koncerny farmaceutyczne to największy reklamodawca ( 1,37 mld), wzrost sprzedaży sięga zawrotne tempo a Polacy na szczycie lekomanii w Europie

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH