Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

UOKiK radzi seniorom, jak nie dać się oszukać przy zakupach

  • Autor: PAP
  • Data: 15-06-2014, 12:35

Osoby starsze niechętnie składają reklamacje i rzadko czytają umowy, które podpisują; ich ufność mogą wykorzystać nieuczciwi przedsiębiorcy - alarmuje UOKiK. Z okazji Urząd przypomina o zasadach bezpiecznych zakupów.

Na pokazie i od akwizytora - to zapowiedź wygodnych zakupów pod warunkiem, że konsument zna swoje prawa, a przedsiębiorca je respektuje. Pod tym hasłem UOKiK oraz 21 innych instytucji wspólnie informują o prawach i obowiązkach konsumentów.

Podstawowe prawo osób zawierających umowy poza lokalem przedsiębiorcy to możliwość zrezygnowania w ciągu 10 dni. Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy.

Jak wynika z praktyki UOKiK, konsumenci najczęściej mają problem z tym, że firmy nie respektują prawa odstąpienia od umowy, nie wydają dokumentów potwierdzających zawarcie kontraktu i nierzetelnie informują o kosztach kredytu zaciągniętego na zakup produktu. Najwięcej zgłoszeń napływa od osób powyżej 60. roku życia i ich rodzin.

UOKiK radzi, by zawsze pytać sprzedawcę, czy miejsce, w którym jesteśmy, to jego siedziba lub oddział. Niektórzy sprzedawcy celowo zmieniają siedziby, rejestrują oddział w nowym miejscu, chcąc ominąć przepisy pozwalające na odstąpienie od umowy.

Nie należy ufać całkowicie zapewnieniom sprzedawcy, a jeśli unika on odpowiedzi na pytania, namawia do podpisania umowy bez czytania, nie wolno ulegać presji. Trzeba pamiętać, że obowiązuje to, co jest napisane w umowie, a nie zapewnienia sprzedawcy.

Jeśli nie chcemy uczestniczyć w pokazach połączonych ze sprzedażą, już podczas rozmowy telefonicznej warto ustalić, jaki charakter ma spotkanie. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na którą skarżą się konsumenci.

UOKiK radzi, by uważać zwłaszcza na pokazy sprawiające wrażenie refundowanych badań medycznych: w rzeczywistości to działania marketingowe mające przekonać do właściwości oferowanych produktów paramedycznych.

Akwizytor i sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.

Podobne zasady obowiązują, gdy w domu odwiedza nas przedstawiciel jakiejś firmy, proponując np. zmianę dostawcy prądu, gazu lub usług telekomunikacyjnych. Zawsze należy poprosić go o imię i nazwisko, nazwę firmy, którą reprezentuje, a także okazanie identyfikatora lub legitymacji. Jeśli podpisujemy umowę w domu, mamy prawo odstąpić od niej w ciągu 10 dni.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH