Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Upadek MarcPolu i kłopoty Almy to zaniedbania marki, komunikacji i formatów

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 10-08-2016, 19:25
Upadek MarcPolu i kłopoty Almy to zaniedbania marki, komunikacji i formatów
Radosław Kaczmarek, Strategy Consultant & Partner w agencji strategicznej Melting Pot. Fot. Melting Pot

Lato przyzwyczaiło nas do tego, że jest to okres spowolnienia i odpoczynku. Jednak w tym roku zostanie zapamiętane jako jedno z bardziej burzliwych i interesujących okresów w branży retail w ostatnim czasie. Pierwsza wiadomość z czerwca – upada jedna z najstarszych sieci handlowych w Polsce - MarcPol. Chwilę później pojawiają się pierwsze informacje dotyczące sieci Alma – mówi dla serwisu portalspozywczy.pl Radosław Kaczmarek, Strategy Consultant & Partner w agencji strategicznej Melting Pot.

Ostatnie miesiące przyniosły istotne zmiany na mapie polskiego handlu detalicznego. 6 czerwca br. Sąd Rejonowy w Warszawie ogłosił upadłość likwidacyjną spółki MarcPol S.A., która była jedną z największych polskich sieci sprzedaży hurtowej i detalicznej na początku lat 90. Upadłość sieci ogłoszono bardzo szybko – w czerwcu ustanowiono przymusowego nadzorcę. Od początku roku zamknięto około 30 supermarketów z logo MarcPol, czyli połowę wszystkich placówek.

Pod koniec lipca media informowały o problemach sieci Alma z brakiem produktów od znanych producentów i nieuregulowaniu płatności z częścią dostawców. Na początku sierpnia zarząd spółki Alma Market podjął decyzję o przeglądzie opcji strategicznych we wszystkich obszarach działalności biznesowej.

„Na tym etapie przeglądu wszystkie opcje będą rozważane, w tym poszukiwanie inwestora branżowego, utrzymanie istniejącej struktury właścicielskiej, jak również poszukiwanie inwestora finansowego. Decyzje związane z wyborem konkretnej opcji przez zarząd nie zostały podjęte” - czytamy w komunikacie spółki.

Eksperci i analitycy wymieniają wiele powodów, które doprowadziły Marcpol do likwidacji, a Almę do obecnej, trudnej sytuacji. Radosław Kaczmarek, Strategy Consultant & Partner w agencji strategicznej Melting Pot, wskazuje na zaniedbania związane z marką, komunikacją oraz formatami sklepów.

– Co stoi za upadłością i kłopotami dwóch, potężnych przedsiębiorstw? Eksperci oraz sami zainteresowani wymieniają wiele powodów, w tym związanych stricte z prowadzeniem biznesu, kosztami, inwestycjami czy negocjacjami handlowymi – mnie natomiast interesuje ten, który nie jest szczególnie poruszany. A mianowicie aspekt związany z marką, komunikacją oraz samym formatem sklepu. Bo to właśnie zaniedbania na tym poziomie moim zdaniem miały też istotny, a przede wszystkim długookresowy wpływ na pogarszającą się sytuację obu sieci – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Radosław Kaczmarek, Strategy Consultant & Partner w agencji strategicznej Melting Pot. 

Dodaje, że handel w Polsce można podzielić na dwa okresy. Ten przed Biedronką i Lidlem oraz ten po nim. – Czy się nam to podoba czy nie – to właśnie te dwie sieci zmieniły obraz handlu w Polsce. To one podyktowały nowe zasady gry. Można było stanąć do gry, jak uczyniła to część podmiotów, szukając – i znajdując dla siebie miejsce. A można było grę zignorować – tak jak to zrobiły na swój sposób MarcPol i Alma – tłumaczy Radosław Kaczmarek. 

KOMENTARZE: (11)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • seb. 26-08-2016, 01:45:
analiza równie trafna co głęnboka
  • a 16-08-2016, 11:41:
ieetam, można się ładnie i uczenie wypowiadać, ale po co. (1) management Almy z P. Mazgajem włącznie nigdy nie umiał robić biznesu detalicznego. (2) ponieważ segment premiumwannabe nie był atrakcyjny dla żadnego profesjonalisty, długo się udawało sprzedawać wodę na pustyni. (3) zepsuli nawet to poprzez popsucie jakości. (4) kiedy Biedra i Lidl zaczęli pokazywać produkty premium, chodzenie do Almy było już zajęciem dla masochistów. tyle. ciszej nad tą trumną.
  • zignorowana 13-08-2016, 10:38:
Po przeczytaniu artykułu, nasuwa się jeden i chyba najważniejszy wniosek ;gdzie w tym wszystkim jest CZŁOWIEK (klient, pracownik, dostawca) ? Pan Mazgaj patrzy ze swojego 14 piętra "Alma-Tower" poprzez pryzmat swoich kolumbijskich cygar i niebotycznie drogiej whiskey. Ilu jest takich oligarchów, jak pan?Stworzył pan delikatesy dla bogaczy pana pokroju, polityków, biznesmenów, celebrytów? Oni panu tych 50(teraz już chyba 48)sklepów nie udźwigną. Jadł pan łyżką, a teraz chce chochlą. Zaniedbał pan nie tylko markę, ale przede wszystkim LUDZI,zwykłego człowieka, a przecież nas jest więcej, w"grupie siła"
Mądrych Polaków pan
nie oszuka swoim marketingowym wytworem pt."Krakowski Kredens "-zwykłe produkty, pakowane w belgijskie słoiki .
Mam dla pana radę ;opuść pan okręt, tak jak pana kolega Tusk i uciekaj do swojej rezydencji w Monaco, albo wracaj do chaty w Tarnowie .

Zobacz wszystkie komentarze (11)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 427) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.