REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

VII FRSiH: Franczyza - nakarmi gigantów czy uratuje niezależny handel?

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 20-10-2014, 11:20
VII FRSiH: Franczyza - nakarmi gigantów czy uratuje niezależny handel?
fot. PTWP

Szacuje się, że w Polsce działa 20-25 tys. sklepów spożywczych we franczyzie. Tylko w ubiegłym roku w tym segmencie pojawiło się łącznie 18 nowych systemów. Jednym z największych wyzwań stojących obecnie przed branżą jest zatem wykreowanie marki, którą konsument będzie rozpoznawał i wiedział czym wyróżnia się na rynku - wynika z debaty o franczyzie, która odbyła się podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

REKLAMA

- Handel tradycyjny od 20 lat jest pod silną presją handlu nowoczesnego. Przez ostatnie lata jego udział utrzymuje się jednak na wysokim poziomie - podkreśliła Agnieszka Gosiewska, retailer services director Nielsen.

Według danych Nielsena, 48 proc. sprzedaży produktów spożywczych generują sklepy spożywcze o powierzchni mniejszej niż 300 mkw. Ich liczba jednak systematycznie spada. W 2009 r. było ich 91, rok później 89, dwa lata później 86, w 2012 r. - 84, a rok temu tylko 80.

Spadek spowodowany jest głównie dynamicznym wzrostem liczby dyskontów w naszym kraju - w 2009 r. było ich 1917, a w 2013 już 3033. Wchodzą one w lokalizacje osiedlowe i stają się konkurencją dla sklepów małoformatowych.

Ponad 20 tys. sklepów spożywczych we franczyzie

Jak podaje Nielsen, polski konsument odwiedza w ciągu miesiąca 4 różne sieci, a konkretny sklep odwiedza co 2-3 dni. Najważniejsze podczas zakupów są dla niego 3 czynniki: dogodna lokalizacja, świeża żywność i „value for money" (stosunek jakości do ceny).

- Polski konsument jest bardzo nielojalny. Może być lojalny wobec promocji, ale nie wobec konkretnej marki - podkreśla Agnieszka Gosiewska.

Coraz większe znaczenie na rynku zyskuje segment modern conveniene, który zastępuje powoli tradycyjny sklep. Więcej miejsca przeznacza się w nim na świeżą żywność, a dostępny asortyment wystarcza na przygotowanie kolacji i posiłków następnego dnia. Rozwój konceptu w Polsce następuje poprzez rozwój systemów franczyzowych takich sieci jak: abc, Delikatesy Centrum, Groszek, Fresh Market, Małpka Express, Lewiatan, Żabka, Carrefour Express, Nasz Sklep, Intermarche, Chata Polska, Top Market i Odido.

Według raportu Profit System, w ubiegłym roku w sektorze spożywczym pojawiło się łącznie 18 nowych systemów franczyzowych.

Jako największe zalety bycia w systemie przedsiębiorcy wskazują: promocje - 33 proc., reklama/marketing/rozpoznawalność marki - 31 proc., korzystne ceny - 28 proc., zaopatrzenie sklepu/zapewnienie asortymentu - 22 proc., pomoc w prowadzeniu sklepu - 16 proc., rabaty/upusty - 7 proc., oraz gazetki reklamowe - 6 proc.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 308) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH