Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

VII FRSiH: Handel i dystrybucja. Rynek nigdy nie jest zamknięty raz na zawsze

  • Autor: Paweł Jachowski, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-10-2014, 12:08
VII FRSiH: Handel i dystrybucja. Rynek nigdy nie jest zamknięty raz na zawsze
Paneliści podczas debaty o handlu i dystrybucji w trakcie VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu

Przyszłość handlu jest trudna do przewidzenia, ale zauważalne dziś trendy pozwalają na wysnucie kilku wniosków na temat tego, w jakim kierunku branża będzie podążać. Rynek handlowy czeka dalsza konsolidacja, ale równocześnie znajduje się na nim miejsce na nowe koncepty i innowacyjne pomysły. Przed sieciami stoi jednak szereg wyzwań: klient wrażliwy cenowo, przyzwyczajony do promocji, a z drugiej strony stagnacja sprzedaży i deflacja - to główne wnioski wynikające z dyskusji, jaka odbyła się w ramach panelu "Handel i dystrybucja. Rynek nigdy nie jest zamknięty raz na zawsze", otwierającego drugi dzień VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2014.

Filipe Rosa, dyrektor wykonawczy Espirito Santo Investmento w trakcie debaty zwrócił uwagę na dostrzegalne na polskim rynku trendy. Konsumenci chcą kupować tanio i blisko domu, a zarazem nie są skłonni do przeznaczania na zakupy zbyt dużo czasu. To powoduje, że na trudnym rynku dobrze odnajdują się podmioty będące niedaleko klienta i oferujące mu produkty w dobrych cenach. Inne ważne trendy to m.in. zajmowanie na półkach sklepowych coraz więcej miejsca przez produkty świeże, jak również bardzo powolny wzrost wolumenu sprzedaży.

Porównując rynek polski z hiszpańskim i portugalskim, Rosa starał się przewidzieć, w jakim kierunku może podążyć handel w Polsce. Sporo uwagi poświęcił zwłaszcza analizie lidera tego rynku, czyli Biedronki. Przekonywał, że przed siecią tą są jeszcze olbrzymie możliwości dalszego rozwoju. Największa sieć dyskontowa w Polsce najprawdopodobniej będzie ewoluować w stronę lidera rynku hiszpańskiego, czyli dyskontu Mercadona. Podczas gdy w Biedronce mamy obecnie ok. 1 tys. indeksów, w Mercadonie jest ich aż ośmiokrotnie więcej. W hiszpańskiej sieci obecne są także rozwiązania, które Biedronka dopiero w Polsce testuje, jak na przykład stoiska mięsne z ladą. Pokazuje to, że w najbliższym czasie spodziewać możemy się jeszcze większego zatarcia różnic pomiędzy formatami dyskontu i supermarketu.

Znaczna część dyskusji podczas panelu poświęcona była temu, w jaki sposób reszta graczy na rynku odpowie na zmiany w Biedronce. Wśród debatujących osób panowało przekonanie, że ewolucja sieci należącej do Jeronimo Martins wywoła spore zamieszanie. - Biedronka w Polsce jest trochę jak Apple. Gdy firma ogłosiła, że będzie sprzedawać zegarki, wszyscy producenci zegarków zaczęli się martwić. A zmiany, które zamierza wprowadzić sieć, to bardzo zła wiadomość dla innych dużych graczy - komentował Filipe Rosa.

Ważnym tematem poruszonym przez dyrektora wykonawczego Espirito Santo była także kwestia wciąż stosunkowo niskiego poziomu konsolidacji handlu detalicznego w Polsce. - Podczas gdy czołowa piątka detalistów w Polsce generuje 32 proc. całkowitej sprzedaży branży, to na porównywalnym rynku hiszpańskim pięć największych firm handlowych generuje 47 proc. sprzedaży, podczas gdy w Portugalii jest to aż 72 proc. sprzedaży - mówił Filipe Rosa.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 610) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH