REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

VII FRSiH: Na rynku handlowym jest miejsce na nowe pomysły

  • Autor: PJ, portalspozywczy.pl
  • Data: 16-10-2014, 17:11
VII FRSiH: Na rynku handlowym jest miejsce na nowe pomysły
Uczestnicy panelu "Handel i dystrybucja. Rynek nigdy nie jest zamknięty raz na zawsze" (fot. PTWP)

Przyszłość handlu jest trudna do przewidzenia, ale zauważalne dziś trendy pozwalają na wysnucie kilku wniosków na temat tego, w jakim kierunku branża będzie podążać. Rynek handlowy czeka dalsza konsolidacja, ale równocześnie znajduje się na nim miejsce na nowe koncepty i innowacyjne pomysły. Przed sieciami stoi jednak szereg wyzwań: klient wrażliwy cenowo, przyzwyczajony do promocji, a z drugiej strony stagnacja sprzedaży i deflacja - to główne wnioski wynikające z dyskusji, jaka odbyła się w ramach panelu "Handel i dystrybucja. Rynek nigdy nie jest zamknięty raz na zawsze", otwierającego drugi dzień VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2014.

REKLAMA
Filipe Rosa, dyrektor wykonawczy Espirito Santo Investmento w trakcie debaty zwrócił uwagę na dostrzegalne na polskim rynku trendy. Konsumenci chcą kupować tanio i blisko domu, a zarazem nie są skłonni do przeznaczania na zakupy zbyt dużo czasu. To powoduje, że na trudnym rynku dobrze odnajdują się podmioty będące niedaleko klienta i oferujące mu produkty w dobrych cenach. Inne ważne trendy to m.in. zajmowanie na półkach sklepowych coraz więcej miejsca przez produkty świeże, jak również bardzo powolny wzrost wolumenu sprzedaży.

Dyrektor wykonawczy Espirito Santo Investmento podkreślał, że konsolidacja handlu detalicznego w Polsce wciąż jest na stosunkowo niskim poziomie. - Podczas gdy czołowa piątka detalistów w Polsce generuje 32 proc. całkowitej sprzedaży branży, to na porównywalnym rynku hiszpańskim pięć największych firm handlowych generuje 47 proc. sprzedaży, podczas gdy w Portugalii jest to aż 72 proc. sprzedaży - mówił Filipe Rosa.

Również Joanna Adamska, Consumer Insight and Shopper Director w Nielsen Company przekonywała, że dalsza konsolidacja w handlu w Polsce jest nieunikniona. Zwróciła ona uwagę na fakt, że choć w naszym kraju maleje liczba placówek detalicznych (w latach 2010-2013 był to spadek o 9 proc.), to jednak w dalszym ciągu znaczny udział w obrotach sektora generowany jest przez mały format (42 proc., podczas gdy format hipermarketów generuje 16 proc. obrotów). Adamska przywołała także badania na temat sił poszczególnych marek handlowych. Okazuje się, że zdecydowanym liderem w Polsce pod tym względem jest Biedronka. Choć pozostaje ona w tyle na tle liderów w niektórych innych krajach (sieci ICA w Szwecji czy Migros w Szwajcarii), to jednak jej marka jest niemal dwa razy silniejsza od drugiego brandu w zestawieniu obejmującym Polskę.

W temacie dalszej konsolidacji polskiej branży handlowej ciekawą opinię przedstawił Andrzej Balicki, Senior Associate w DLA Piper Wiater. Jego zdaniem, obraz rynkowy w naszym kraju nadal będzie się upodabniał do tego znanego z państw Europy Zachodniej, a nie przeszkodzi w tym nawet niedawna decyzja UOKiK. Urząd dokonał segmentacji rynku na hipermarkety, supermarkety i dyskonty i nakazał Auchan sprzedaż niektórych spośród nabywanych od Metro Group hipermarketów Real konkurentom francuskiej sieci. Zdaniem Balickiego, decyzja UOKiK - wbrew powszechnej opinii - nie zablokuje na trwałe zdolności do przeprowadzania dużych transakcji w polskiej branży handlowej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 110) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH