Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

VIII FRSiH: Rynek wewnętrzny - główne obszary i potencjał wzrostu sektora FMCG (pełna relacja)

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 09-11-2015, 13:13
VIII FRSiH: Rynek wewnętrzny - główne obszary i potencjał wzrostu sektora FMCG (pełna relacja)
Debata "Rynek wewnętrzny - główne obszary i potencjał wzrostu sektora FMCG. Fot. PTWP

Wewnętrzny rynek spożywczy w Polsce nie należy do łatwych. Firmy sektora rolno-spożywczego ciągle borykają się z licznymi problemami, które ograniczają możliwości ich wzrostu. Duża konkurencja rynkowa, przemiany w handlu oraz przedłużająca się deflacja bezpośrednio wpływają na sposób prowadzenia biznesu. Wyzwania stojące przed branżą spożywczą powodują, iż na rynku przetrwają tylko najsilniejsi gracze, a proces konsolidacji będzie dalej postępował – to główne wnioski płynące z debaty „Rynek wewnętrzny – główne obszary i potencjały wzrostu sektora FMCG. Inwestycje i finanse”, która odbyła się podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Szanse na dalszy rozwój

Wszyscy uczestnicy dyskusji zgodzili się co do tego, że polski rynek spożywczy nie jest łatwy. Producenci żywności szans na rozwój coraz częściej szukają na rynkach zagranicznych. Dla skutecznej ekspansji konieczne jest jednak odpowiednie ułożenie biznesu w Polsce.

- Żeby eksportować trzeba mieć bardzo dobrze poukładaną produkcję i przemyślaną strategię na rynku wewnętrznym. Bez tego ekspansja się nie uda – mówiła Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Inquiry.

Jak podkreśliła, od jakiegoś czasu rynek spożywczy w Polsce nie rośnie. O ile cały handel detaliczny notuje pewne wzrosty, o tyle rynek spożywczy jest już w fazie całkowitego nasycenia.

- Polski rynek wewnętrzy wyczerpał łatwe metody wzrostu. Jest graniczna ilość żywności, którą można skonsumować – zauważyła Górnicka. Wartość rynku spożywczego liczona według sprzedaży detalicznej, czyli w cenach dla konsumenta wyniosła w ubiegłym roku 220 mld złotych, to jest około ¼ całego rynku detalicznego.

Sytuacja producentów jest znacznie trudniejsza niż w handlu, co wiąże się m.in. ze znaczącym spadkiem dynamiki produkcji sprzedanej.

- Eksport wydaje się dużo bardziej atrakcyjnym obszarem. W przeciągu najbliższych lat nadal prognozowane są wzrosty w granicach 6- 8 proc.- przyznała prezes firmy Inquiry.

Zdaniem Agnieszki Górnickiej zarówno w produkcji żywności, jak i w handlu zachodzą gwałtowne zmiany, które mogą stanowić szansę na dalszy rozwój. Jedną z nich jest ewolucja formatów sklepowych.

- Polska jest unikalnym krajem, gdzie na każdym kroku jest jakiś sklepik. Konsument podczas jednego wyjścia na zakupy jest w stanie odwiedzić kilka sklepów. Te zwyczaje zakupowe wynikają z poszukiwania produktów w najlepszej cenie. Poszukiwanie takich formatów sklepów, które będą dopasowane do zmieniających się potrzeb konsumentów jest jednym z kierunków rozwoju – przyznała Górnicka.

Nie tylko cena

Prezes Inquiry zauważyła także, że zmienia się świadomość konsumentów. Mogłoby się wydawać, że konsument goni za niższą ceną. Faktycznie jest jednak inaczej.

- Prawda jest taka, że on goni za dobrą ceną produktu dobrej jakości. Na rynku pojawia się coraz więcej produktów z segmentu premium. Konsument nadal poszukuje bardzo dobrej ceny, ale nie jest to poruszanie się w sferze produktów najtańszych – mówiła Agnieszka Górnicka.

Inaczej sytuację na polskim rynku ocenił Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. Przypomniał, że udział żywności w wydatkach gospodarstw domowych w Polsce nadal jest bardzo wysoki. Z tego powodu konsumenci ciągle szukają przede wszystkim tanich produktów. Wraz z bogaceniem się społeczeństwa wyraźnie spada udział żywności w domowych budżetach. Widać to wyraźnie w większych ośrodkach miejskich, gdzie istotne znaczenie odgrywają trendy związane z rozwojem żywności ekologicznej, tradycyjnej, a także funkcjonalnej.

- To nie są tanie produkty, to produkty z wyższej półki. Dopóki nie zajdzie zmiana w strukturze wydatków gospodarstw domowych, nie ma szans na rozwój droższych kategorii – mówił Gantner.

Dyrektor generalny PFPŻ zgodził się, że zmienia się świadomość konsumentów. Rosną także ich aspiracje, których jednak konsumenci nie mogą w pełni realizować. – To blokuje rozwój. Konkurencja na półkach sklepowych będzie jeszcze większa – podkreślił.

Zdaniem Andrzeja Gantnera sytuacja na rynku spożywczym nigdy nie jest łatwa – była trudna dziesięć lat temu, będzie trudna także w kolejnych latach. Najistotniejszym jest, aby owe trudności i ograniczenia przekształcić w przewagę konkurencyjną.

- To dzięki tym trudnościom tak świetnie udaje nam się konkurować. Mamy świetną proporcję jakości do ceny – przekonywał Andrzej Gantner.

Daniel Prałat, dyrektor generalny Dyrekcji Handlowej Intermarche przyznał, że trudności rynkowe dotykają również sieci handlowych wśród których jest bardzo duża konkurencja. Szanse na dalszy wzrost mają tylko te, które skutecznie działają na rynku. W ostatnich latach z rynku zniknęło część sieci handlowych, a proces ten będzie nadal postępował. - Nie ma miejsca dla wszystkich. Pozostaną ci, którzy przedstawią najlepszą ofertę, co wcale nie oznacza, że najtańszą – mówił Prałat.

Dodał przy tym, że tak sieci handlowe, jak i producenci bardzo mocno odczuwają wpływ promocji. Jak przypomniał aż 30 proc. sprzedaży przypada właśnie na promocje.

- To poziom krytycznie niebezpieczny, znacznie wyższy niż w innych krajach europejskich. Ceną na rynku nie wygramy. Jeżeli wszyscy będą szli w tym kierunku to nikt nie wygra. Przyszłość jest w jakości – wyjaśniał Daniel Prałat.

Robert Jankowski, prezes zarządu firmy Pamapol, zwrócił uwagę, że dalszy rozwój firm spożywczych możliwy jest tylko poprze szukanie innowacji oraz wdrażanie nowych produktów. Nie można jednak zapominać o smart shoppingu.

- Konsument musi być zaspokojony we wszystkich obszarach - smaku, jakości, opakowania, ale również ceny docelowej produktu. Cena musi być akceptowana przez konsumentów. Tylko połączenie tych elementów spowoduje wzrost sprzedaży – przekonywał uczestników debaty Jankowski.

Prezes Pamapolu zgodził się, że cena nie może odgrywać kluczowej roli w działalności biznesowej. Zdarza się jednak, że mniejsi producenci spychani są przez dużych klientów wyłącznie do rozmów dotyczących ceny. Zdaniem Roberta Jankowskiego tylko innowacje oraz wyróżnienie pozwalają wyjść z zaklętego kręgu ceny.

- Mali producenci grający tylko ceną nie pozwalają się rozwijać całym kategoriom. Dla rozwoju kategorii produktowych potrzebne są innowacje oraz środki finansowe pozwalające na badania i rozwój oraz wdrażanie rozwiązań zachęcających konsumentów do większego spożywania produktów - podkreślił prezes zarządu firmy Pamapol.

Janusz Kazimierczuk, prezes zarządu SPC, mówił podczas debaty, że w branży piekarniczej głównym problemem jest stały spadek poziomu spożycia pieczywa.

- Ten spadek trwa od 20 lat. Ostatnio osiągnął poziom poniżej 50 kilogramów. Jest to dla nas wszystkich bardzo dotkliwe – podkreślił.

Duży wpływ na tę sytuację mają zmieniające się nawyki żywieniowe. Coraz więcej osób stosuje diety W wielu z nich pieczywo jest wyeliminowane z jadłospisu albo bardzo ograniczone. Istotną pozycje zajmują natomiast produkty zastępujące pieczywo, takie jak chociażby różnego rodzaju płatki, chipsy, czy przekąski.

Zdaniem Kazimierczuka istotne zmiany wiążą się z rozwojem gastronomii oraz sieci handlowych.

- Z jednej strony przekąska, pizza czy kanapka zjedzona na mieście zabiera nam klienta. Z drugiej strony jest to szansa dla piekarzy aby produkować i sprzedawać tego typu produkty, co zresztą wiele firm z powodzeniem wykonuje. Rozwój marketów powoduje, że piekarze poszukują nowych rynków. Bardzo dużo piekarni już upadło. Dużo piekarni upadnie. Widać, które firmy są kandydatem do upadku. Jeżeli jest kiepska jakość i ciągła walka o cenę, to musi się to skończyć upadłością – tłumaczył. Jak dodał, małe piekarnie nie mają większych szans konkurować z dużymi, przemysłowymi piekarniami, które niejednokrotnie przeznaczają ogromne środki na inwestycje.

Olivier Touzalin, prezes zarządu McCormick Polska, zwrócił uwagę, że polski rynek jest niezwykle konkurencyjny, co w znacznym stopniu determinuje sytuację firm z branży spożywczej.

- Nie ma chyba drugiego rynku, który ma tak konkurencyjne otoczenie. Ceny są niskie co oznacza, że marże również są niskie. Działalność promocyjna musi być bardzo mocna, przez co powstaje presja cenowa – wyjaśniał.

Konsolidacja sposobem na kryzys?

Uczestnicy debaty zastanawiali się w jakim stopniu dalsza konsolidacja może być sposobem na znalezieni ścieżek wzrostu przez firmy z branży spożywczej.

Prezes McCormick Polska Olivier Touzalin podzielił się z zaproszonymi gośćmi osobistą refleksją. Podkreśli, że w czasie gdy zaczynał swą pracę w Polsce rodzime firmy były przejmowane przez duże międzynarodowe koncerny. Obecnie trend się odwrócił i to polskie firmy są bardziej aktywnymi graczami rynkowymi. Zdaniem Touzalin konsolidacja rynku będzie postępowała.

- Rynek jest bardzo rozdrobniony i niewątpliwie będziemy obserwować kolejne przejęcia. Sytuacja będzie bardzo dynamiczna, a konsolidacja będzie trwała – pokreślił Olivier Touzalin.

W podobny sposób sytuację rynkową ocenił Robert Niczyporuk, radca prawny oraz adwokat z Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, w którego przekonaniu firmy z branży spożywczej mają duże problemy z szukaniem sposobów dalszego wzrostu. Jednym z rozwiązań jest dalsza konsolidacja rynku, akwizycje i szukanie synergii.

- Rynek jest bardzo rozdrobniony i konkurencyjny. Przedsiębiorcy dochodzą do bariery dalszego wzrostu. Oprócz akwizycji i szukania synergii nic więcej im nie pozostaje – przekonywał Niczyporuk.
Ekspert podkreślił również, że na rynku aktywni są zarówno inwestorzy branżowi, jak i fundusze private equity, które ciągle szukają swojego targetu. Z tego powodu istnieją znaczące perspektywy dalszych akwizycji. Niczyporuk zauważył, że poszczególne branże są w różnym stopniu skonsolidowane, jednak w wielu z nich można wskazać podmioty do przejęcia.

- Trwają rozmowy i przymiarki do działań akwizycyjnych, które pewnie przerodzą się w transakcje. W ostatnich latach urealnił się aspekt cenowy, co dotyczy zarówno sprzedających, jak i kupujących – mówił Robert Niczyporuk.

- Struktura naszego rynku niczym się nie różni od rynków unijnych. Doszliśmy do pewnej ściany, średniego modelu funkcjonującego w UE. Wiele nie da się tutaj zmienić. Nie ma dominacji małych, ani wielkich firm – mówił Andrzej Gantner odnosząc się do słów Roberta Niczyporuka. Dyrektor generalny PFPŻ przyznał, że przeobrażenia rynkowe mogą w pewnym stopniu prowadzić do dalszej konsolidacji, która jednak dotyczy przede wszystkim średnich oraz dużych firm. Małe firmy zwykle nie biorą udziału w procesach konsolidacyjnych, co zdaniem Gantnera w wielu przypadkach mogłoby ocalić je przed upadkiem.

Do kwestii konsolidacji branży spożywczej odniósł się także Daniel Prałat, który podkreślił, że proces ten musi być dobrze przemyślany.

- Jeżeli chcemy iść w fuzje i akwizycje to musimy wiedzieć po co to robimy. Musimy wiedzieć gdzie znajdziemy owoce takiego posunięcia. Jeżeli chcemy przejmować tylko żeby zwiększyć skalę, to nie zakończy się to powodzeniem – mówił. Jak dodał konsolidacja handlu nadal będzie postępowała, jednak ze względu na strukturę rynku nie należy spodziewać się wielu transakcji.

- Sieci handlowych w branży spożywczej jest kilkanaście. Nie może się wydarzyć 20 przejęć, ponieważ firm jest zbyt mało. Próżnia na rynku wypełnia się bardzo szybko. Nie musi się to odbywać na poziomie akwizycji - wyjaśnił Daniel Prałat.

Kto zapłaci podatek obrotowy?

W trakcie dyskusji nie zabrakło również pytań dotyczących zapowiadanego przez polityków opodatkowania sieci handlowych. Uczestnicy dyskusji próbowali znaleźć odpowiedź, jaki wpływ na producentów żywności może mieć wprowadzenie takiego podatku.

- Podatek obrotowy to czysta strata. Wszyscy przedsiębiorcy chcą sobie taką stratę powetować – przekonywał Andrzej Gantner.

Zdaniem dyrektora generalnego Polskiej Federacji Producentów Żywności potencjalnym źródłem rekompensaty dla sieci handlowych może być przełożenie nowych obciążeń na dostawców, a także na konsumentów. Co więcej, mówił Gantner, sieci mogą chcieć zarobić na całej sytuacji.

- Podniesienie 1-2 proc. cen żywności jest prawie niezauważalne dla konsumentów. Jeżeli wszyscy podniosą cenę, to nie ma tu mowy o konkurenci – podkreślił.

Robert Jankowski zgodził się, że ewentualny podatek obrotowy od sieci handlowych w bezpośredni sposób przełoży się na producentów. Jak przekonywał dyskutowany obecnie 2 proc. podatek może oznaczać nawet 6 proc. żądanie obniżki cen na dostawcach.

- To katastrofa. Przy rentowności, którą mamy w poszczególnych produktach i kategoriach jest to po prostu niemożliwe. To oznacza, że w przedsiębiorstwie którym zarządzam będą musiał szukać kosztów pracowniczych, zwolnień lub optymalizacji zatrudnienia, jeżeli będę chciał by firma dalej funkcjonowała i się rozwijała – mówił prezes Pamapolu.

Nieco inaczej na kwestię opodatkowania sieci handlowych spojrzał natomiast Daniel Prałat, który poddał w wątpliwość obliczenia Roberta Jankowskiego. Zgodził się natomiast, że sieci handlowe będą musiały szukać istotnych oszczędności w dostawach.

- Podatek jest rzeczą bezsensowną. Jeżeli ktokolwiek jakoś lepiej na nim wyjdzie, to co najwyżej jedna lub dwie największe sieci handlowe – podkreślił Prałat.

Moderatorem Debaty „Rynek wewnętrzny – główne obszary i potencjały wzrostu sektora FMCG. Inwestycje i finanse” był Łukasz Stępniak, redaktor naczelny serwisu portalspozywczy.pl i magazynu Rynek Spożywczy.

VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, organizowane przez Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości, odbyło się w dniach 4-5 listopada w Warszawie. W trakcie dwóch dni spotkań oraz debat goście mieli okazję wysłuchać dyskusji w ramach 17 sesji tematycznych, a także odbyć rozmowy z czołowymi przedstawicielami branży spożywczej oraz handlowej, ekspertami oraz politykami i urzędnikami państwowymi.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

PMPPamapol SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH