REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

W 2010 r. wartość handlu FMCG w Polsce wzrośnie do 225 mld zł. Najszybciej będą rosły sklepy convenience i dyskonty

  • Autor: portalspozywczy.pl / PMR
  • Data: 16-12-2009, 13:56
W 2010 r. wartość handlu FMCG w Polsce wzrośnie do 225 mld zł. Najszybciej będą rosły sklepy convenience i dyskonty
fot. winkelcentrumdeterp.nl

Spowolnienie gospodarcze uderzyło także w polski rynek spożywczy, który znacznie zwolnił tempo rozwoju. Według raportu PMR dynamika rynku spożywczego wyniesie w 2009 r. jedynie 0,4 proc. w porównaniu do 8,9 proc. przed rokiem. Segmentami, które najszybciej rosną w tym roku są sklepy convenience i dyskonty.

REKLAMA

Według najnowszej edycji raportu firmy PMR "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2009", wartość rynku spożywczego w Polsce, rozumiana jako wartość sprzedaży artykułów żywnościowych oraz artykułów przemysłowych w sklepach spożywczych, wyniesie 223,5 mld zł w 2009 roku. Będzie to o 0,4 proc. więcej niż w roku 2008, w którym wzrost wyniósł aż 8,9 proc. Tylko minimalna dynamika rynku będzie efektem spowolnienia gospodarczego, które przekłada się na ostrożniejsze wydatki polskich konsumentów.

Według umiarkowanie ostrożnych prognoz PMR w 2010 roku wzrost rynku nadal nie będzie przekraczał 1 proc. a jego wartość sięgnie jedynie 225 mld zł, co będzie głównie efektem rosnącego w Polsce bezrobocia. W kolejnych latach sytuacja stopniowo będzie ulegać poprawie.

Według PMR największy wzrost sprzedaży zanotują w 2009 roku sieci sklepów typu convenience - wartość segmentu wzrośnie o 21 proc. Jest to zasługą dynamicznej rozbudowy sieci sklepów przez trzech dominujących graczy - w 2009 roku franczyzowe sieci ABC, Żabka i Groszek powiększą się łącznie o ponad 1000 placówek i na koniec roku będą dysponowały ok. 6,8 tys. punktami sprzedaży.

Szybki rozwój sieci franczyzowych nie jest jednak udziałem tylko sklepów typu convenience. Według PMR, 15 największych sieci rozwijający się na zasadzie franczyzy lub ajencji przyłączy w tym roku 2,1 tys. sklepów, co oznacza 15 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2008. Jest to skutkiem coraz bardziej konkurencyjnego otoczenia, które skłania rosnącą liczbę drobnych detalistów do przystępowania do odnoszących sukcesy sieci franczyzowych.

Według analityków PMR narastająca presja konkurencyjna powodują, że właściciele niezrzeszonych sklepów stają przed wyborem: albo zamknięcie sklepu albo przystąpienie do jednego z systemów franczyzowych działających w branży. I coraz częściej decydują się na tę drugą opcję. Dzięki temu w miejsce utraconej niezależności otrzymują pomoc i narzędzia umożliwiające poprawienie rentowności ich biznesu, a tym samym możliwość przetrwania na rynku.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 526) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH