REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

W handlu detalicznym zapanowała era specjalizacji

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 16-10-2014, 12:09

Zdaniem OC&C, aby klienci uznali, że dana sieć handlowa posiada najwyższe kompetencje w danej kategorii, musi ona wybrać obszar specjalizacji i konsekwentnie wywiązywać się z tej obietnicy wobec konsumentów.

REKLAMA

Rossman i Ikea, które od kilku lat zawsze plasują się w pierwszej trójce badania preferencji zakupowych OC&C, podkreślają swoją kompetencję przede wszystkim poprzez dobór - ilościowy i jakościowy - asortymentu produktów i usług w branżach, w których się specjalizują. Delikatesy Alma Market wyróźniają się unikalną kompetencją oferowania ekskluzywnej żywności - od oferowania kategorii i produktów niedostępnych w innych sieciach po wystrój wnętrza sklepów podkreślający ekskluzywną specjalizację.

Ciekawie wygląda porównanie ocen konsumentów wobec dwóch dużych sieci - sklepów Orlenu na stacjach benzynowych oraz Żabki - które starają się przekonać do siebie kupujących tą samą specjalizacją zwaną "convenience", czyli wygodą robienia zakupów. Orlen w tym roku awansował do pierwszej dziesiątki; Żabka każdego roku otrzymuje jedne z najniższych ocen spośród wszystkich 50 ocenianych przez konsumentów sieci.

Kompetencje Orlenu są dla konsumentów wyraziste - wygoda błyskawicznych zakupów. Tylko ściśle wybrane kategorie produktów, kawa, przekąski i w drogę. Orlen nie udaje, że można w jego sklepie zrobić też zakupy na rodzinny obiad. Żabka definiuje wygodę jako próbę maksymalizacji oferty w małym sklepie: stosunkowo szeroki asortyment, różnorodność promocji, usługi opłacania rachunków... Najwyraźniej nie jest to odbierane przez konsumentów jako przekonywujące kompetencje.

Specjalizacja rozumiana jako wyraziste kompetencje - czy to w wybranej branży, czy segmencie cenowym lub też w sposobie robienia zakupów - jest kluczowa dla uzyskania wysokiej oceny ze strony konsumentów. Silna, uznana specjalizacja wywołuje u konsumentów poczucie zaufania do sieci handlowej, które spośród wszystkich kryteriów mają największy wpływ na jej ogólną ocenę.

"Wszystkoizm", elegancko zwany handlem wielobranżowym, uparcie realizowany przez wiele sieci hipermarketów i supermarketów, nie znajduje atrakcyjnej formuły w czasach poszukiwania wyrazistych kompetencji. Stąd po raz kolejny, sklepy wielobranżowe okupują dół rankingu sieci handlowych w Polsce. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 147) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH