REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

W II kw. sieci handlowe wydały na reklamę 272 mln zł

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 22-07-2014, 14:15
W II kw. sieci handlowe wydały na reklamę 272 mln zł
Medialne wzmianki w kontekście grillowania (źródło: Instytut Monitorowania Mediów)

Kogo zaskoczył jeleń w samochodzie, a kto szukał na półkach dyskontów produktów na piknik? W drugim kwartale 2014 roku wydatki reklamowe sieci handlowych w Polsce utrzymały się na poziomie podobnym do roku ubiegłego i wyniosły łącznie 272 mln zł - wynika z danych admonit, aplikacji do monitorowania kampanii i wydatków reklamowych w mediach.

REKLAMA

Aż 90 procent tej kwoty stanowią wydatki dziesięciu największych reklamodawców wśród działających w Polsce supermarketów, hipermarketów, dyskontów i sklepów typu convenience. Jak wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów, wzrost wydatków na reklamę w prasie, radiu i telewizji, wiąże się z reguły ze wzrostem popularności sieci handlowych w internecie i mediach społecznościowych.

104 mln zł, jakie Lidl przeznaczył na promocję w telewizji, radiu i prasie, to kwota rekordowa. Budżet promocyjny tej marki był niemal dwukrotnie wyższy niż wydatki drugiej w rankingu Biedronki. Nawet w gorącym dla reklamodawców czwartym kwartale 2013 roku, kiedy reklamodawcy sięgnęli do kieszeni głębiej z uwagi na święta Bożego Narodzenia, Lidl wydał o 10 mln zł mniej niż w drugim kwartale 2014 roku. W ujęciu rok do roku wydatki wzrosły o 35 mln zł, a w ujęciu kwartalnym - o 20 mln zł. W badanym okresie kampania Biedronki (debiut kreacji z udziałem animowanych zwierząt: jelenia prowadzącego auto bądź niedźwiedziej rodziny na zakupach) była warta blisko 55 mln zł - o 7 mln zł więcej niż rok temu i o 20 mln zł więcej niż w pierwszym kwartale. W stosunku do pierwszego kwartału kolejnością zamieniły się Tesco i Żabka, których wydatki na promocję wyniosły analogicznie 29,3 i 17,7 mln zł. Pierwszą piątkę zamyka Kaufland, który reklamował się za ponad 14 mln zł - niemal tyle samo, co rok temu, lecz dwukrotnie więcej niż w pierwszym kwartale 2014 roku.

Czołowa dziesiątka reklamodawców najchętniej promowała się w stacjach TV, przeznaczając na emisję spotów ponad 173 mln zł. Wg oficjalnych cenników netto, kampanie sieci handlowych w TVP1 były warte 36 mln zł, w TVP2 - 33 mln zł, a na antenie TVN - 31 mln zł. Całkowite wydatki marek z TOP10 w rozgłośniach radiowych sięgnęły 64 mln zł. Największym reklamobiorcą w eterze w drugim kwartale roku była stacja RMF FM, za promocję w której sieci zapłaciły 22 mln zł, oraz Radio ZET, z kwotą 17,8 mln zł. Jak wynika z danych Admonit, promocja w prasie była warta 14 mln zł. Reklamodawcy najwięcej środków przeznaczyli na druk reklam w „Fakcie", „Gazecie Wyborczej" i „Newsweeku".

Grillowanie za 20 mln zł

Pełne słońca pierwsze dni sezonu wiosennego sprawiły, że słowo „grill" odmieniane było przez przypadki w wielu kreacjach, które w badanym okresie emitowano w mediach. Żywność i inne produkty związane z kuchnią na świeżym powietrzu przewijały się m.in. w spotach Tesco („Wpadasz do Tesco po coś świeżego na grilla...") bądź Lidla („Właśnie tak zaczyna się najgorętszy sezon grillowy..."). Jak wynika z analizy danych aplikacji admonit, w drugim kwartale 2014 r. reklamodawcy najwięcej pieniędzy przeznaczali na promocję w czwartki i piątki. Czy chcieli w ten sposób przypomnieć o sobie przed zbliżającym się weekendem i sprawić, że na grillowe zakupy wybierzemy się do sklepu tej, a nie innej sieci?

Tendencja „wypoczynkowa" w media planach była widoczna zwłaszcza w czasie majówki. W tygodniu 28.04 - 04.05.2014, czyli w okresie długiego weekendu, sieci handlowe z TOP10 przeznaczyły na promocję w mediach ponad 22 mln zł, a najpopularniejsze reklamy nawiązywały właśnie do weekendu i grillowania. Biedronka w jednym spocie promowała zarówno piwo Tyskie, jak i kiełbasę śląską. Lidl w spocie radiowym reklamował ryby („Co jest najlepsze w weekendzie? To, że można odpocząć, i to, że na obiad ryba"), a w telewizyjnym - zestaw mięs przeznaczonych na ruszt. Inne sieci nie pozostawały dłużne. „W Intermarche wielkie piknikowanie" - zapowiadał w spotach radiowych lektor, promując kolejne grillowe produkty tej sieci.

Jak wynika z monitoringu mediów społecznościowych w IMM, internauci w kontekście majówki i grillowania najczęściej wspominali o Biedronce, Lidlu i Tesco. Po pierwsze: gdzie kupić grilla? „(...) możemy zakupić dodatkowy grill (kruki niosą, że można dorwać po 17zł w biedronce)" - donosi facebookowicz. Dodatkowy sprzęt rzeczywiście może się przydać. „Mam nadzieję, (...) że grillem nie będzie znów wózek z Biedronki" - czytamy w innej wypowiedzi na Facebooku. Gdy zdobędziemy już sprzęt, warto zastanowić się nad tym, co najważniejsze. Internauci chętnie chwalą się piknikowym menu: „Grillujemy i bawimy się z Lidl Polska :) Dziś pstrąg z grilla". Są też inne preferencje: „Ależ promocja!!! Carlsberg za 2.2 w lidlu . I to duża butla!! Kupilem z 12 piweczek na grilla". Organizując piknik, warto też pomyśleć o gościach. „Lecimy do tesco po kiełbache i zapraszamy do nas do Zawiercia na grilla" - podaje w ogólnodostępnym wpisie jeden z użytkowników Facebooka. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę użytkowników serwisu Marka Zuckerberga w Polsce, deklaracje tego typu są dość ryzykowne i zdecydowanie je odradzamy.
Wielka majówka i oferta piknikowa walczyła o budżety reklamodawców z produktami przygotowanymi na Dzień Matki i Dzień Dziecka. Wartość wydatków 10-ciu największych reklamodawców w ostatnim tygodniu maja to ponad 21 mln zł. Najbardziej aktywny był ponownie Lidl, który przygotował kreacje na obie okazje. Pojawił się m.in. spot informujący o promocji na bukiety róż, goździków i frezji, oraz związana z Dniem Dziecka reklama obniżki cen bananów („W Dzień Dziecka róbcie z nami muffinki z bananami"). Tesco oraz Biedronka w tym samym czasie promowały w telewizyjnych spotach zabawki i inne artykuły dla dzieci. Tego samego oczekiwali internauci. „Na dzień dziecka tesco zrobi na pewno jakieś przeceny" - odpowiada internautka pytana na Facebooku o zabawki dla dzieci. W serwisie zapytaj.onet.pl użytkownik rozwiewa wątpliwości innego internauty w zakresie prezentów z okazji Dnia Matki. „Ja proponuje bukiecik z Tesco" - czytamy w gąszczu innych propozycji zmonitorowanych przez IMM.

Promocje, czyli czego szukają „directionerki" w Biedronce?

Niezależnie od pory roku, tematem wywołującym niezmiennie duże zainteresowanie w internecie i mediach społecznościowych, są wyprzedaże. Jak wynika z monitoringu social mediów w IMM, trójka największych reklamodawców znalazła się również na podium jeżeli chodzi o skalę dyskusji o promocjach i okazjach cenowych. Biedronka, Tesco oraz Lidl cieszą się największą popularnością w kręgu internetowych poszukiwaczy wyprzedaży. Na uwagę zasługują również Auchan i Carrefour, które pomimo relatywnie niewielkich wydatków reklamowych w drugim kwartale, potrafiły skutecznie zainteresować internautów promocjami i rozbudzić social mediową dyskusję na temat swoich ofert.

Lider dyskusji o promocjach - Biedronka - dużo sieciowego buzzu zawdzięcza... czytelnikom i wielbicielom literatury oraz nastoletnim fanom muzyki rozrywkowej. Duża część social mediowych publikacji o tej sieci związana była z wyprzedażą książek, jaka w dyskontach ruszyła pod koniec maja. „Ja chce już 29 i wyprzedaż książek w biedronce" - niecierpliwili się użytkownicy Twittera. Niemały udział w promowaniu tej oferty mieli „directionerzy" i „directionerki", czyli fani brytyjskiego boysbandu One Direction - wynika z monitoringu Instytutu Monitorowania Mediów. „O matko w Biedronce jest książka 1D za 50 zł xd" - dowiedzieliśmy się z Twittera. Nie mniej popularna w social mediach była inna dostępna w tej sieci pozycja z kręgu literatury młodzieżowej - autobiografia Demi Lovato, dwudziestoletniej piosenkarki, która w internetowych społecznościach ma liczne grono wiernych fanów. Fakt, że dostępna w tym samym dyskoncie seria książek z uniwersum „Gwiezdnych Wojen" cieszyła się w mediach społecznościowych już mniejszą popularnością, trzeba zapewne uznać za znak czasu i symbol nadchodzącej zmiany pokoleniowej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH