Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W kryzysie największe sieci handlowe zwiększyły swoją sprzedaż kosztem zysków

  • Autor: portalspozywczy.pl / Deloitte
  • Data: 12-01-2010, 09:58
W kryzysie największe sieci handlowe zwiększyły swoją sprzedaż kosztem zysków

Rok finansowy 2008 był jednym z najgorszych w ciągu ostatnich kilkudziesięcioleci. I chociaż globalni detaliści odnotowali 5,5 proc. wzrost sprzedaży, a całkowite przychody branży wyniosły ok. 3,8 mld USD, to jednak ich rentowność obniżyła się do 2,4 proc.

Światowy kryzys miał jednak wpływ na zyski firm. Według najnowszego raportu „2010 Global Powers of Retailing" przygotowanego przez Deloitte rentowność 250 największych firm z branży detalicznej spadła z 3,7 proc. w roku finansowym 2007 do 2,4 proc. w roku 2008.

Dwie trzecie ze 184 firm, które opublikowały wyniki za 2008 r. odnotowało spadek rentowności sprzedaży netto, a 30 z nich poniosło stratę. Trend ten dało się zaobserwować niezależnie od szerokości geograficznej i sektora rynkowego. Rentowność detalistów europejskich spadła z 4,1 proc. w 2007 r. do 2,7 proc. w 2008 r., a amerykańskich z 3,6 proc. do 2,4 proc. Jedynie w Afryce i na Bliskim Wschodzie odnotowano wzrost tego wskaźnika.

W przypadku artykułów przemysłowych i rekreacyjnych rentowność sprzedaży spadła o ponad połowę - z 6,8 proc. do 3,1 proc. Dynamika sprzedaży na rynku odzieżowym zdecydowanie się pogorszyła, a rentowność zmalała aż o połowę i wyniosła 4,1 proc. Nawet w sektorze FMCG, obejmującym supermarkety i detalistów działających w branży spożywczej, zyskowność spadła z poziomu 3 proc. do 2,2 proc., mimo najwyższego w branży wzrostu sprzedaży (8,6 proc.).

Zdaniem ekspertów Deloitte w 2008 r. detaliści sztucznie zwiększali sprzedaż, wprowadzając bardzo atrakcyjne oferty promocyjne, które negatywnie odbiły się na wynikach ze sprzedaży. Jednak poprawiające się czynniki gospodarcze powinny pozytywnie wpłynąć na poprawę rentowności branży detalicznej.

- W Polsce detaliści będą poszerzać pokrycie geograficzne swoich sieci, inwestując nie tylko w lokalizacje w dużych miastach, ale również w średnich i mniejszych miejscowościach. Jest to związane ze względnym nasyceniem rynku dużych miast i ograniczoną pulą nowych lokalizacji pod budowę punktów sprzedaży. Klienci także oczekują sklepów w pobliżu miejsc zamieszkania. Już w 2008 r. największy wzrost podaży powierzchni handlowych zanotowano w średnich miastach - ponad 230 tys. mkw. - co stanowi 36 proc. całkowitej wybudowanej w ówczesnym roku powierzchni handlowej - mówi Magdalena Jończak, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

Ranking największych światowych firm detalicznych nie uległ zmianie. Liderem nadal pozostaje Wal-Mart, a drugie miejsce zajmuje Carrefour. Na trzecią lokatę wskoczyło Metro, deplasując tym samym Tesco. Przychody pierwszej dziesiątki rankingu stanowiły 30 proc. całkowitych przychodów ze sprzedaży 250 największych sieci detalicznych.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 015) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH