Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W Polsce nie ma już "prawdziwych" dyskontów?

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 27-01-2014, 12:28
W Polsce nie ma już
Sklep sieci Biedronka; fot. Żelazna Studio

Zgodnie z przyjętymi na rynku niemieckim definicjami, w Polsce nie ma obecnie żadnej sieci, która mogłaby używać miana klasycznego dyskontu w odniesieniu do swojego formatu. - Format hard dyskont nie znikną z ryku, on po prostu ewoluował w ślad za oczekiwaniami klientów i wymogami konkurencji. Nawet najbardziej ortodoksyjna sieć dyskontowa w Belgii Colruyt, przytaczana przez wszystkich ekspertów branży jako wzór hard dyskontu, dokonała w ostatniej dekadzie znaczącej zmiany image - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Andrzej Wojciechowicz, ekspert rynku FMCG.

- Rzeczywiście sklepy Biedronki i Lidla, poprzez bardzo intensywne kampanie reklamowe starają się zmienić swój wizerunek. Również wewnętrzny wystrój sklepów został podporządkowany budowaniu lepszego wrażenia wśród klientów. Lecz proszę pamiętać, że sklep dyskontowy, aby zachować swą rentowność, musi przestrzegać zasady operacji nisko kosztowej. Produktywność stoi na pierwszym miejscu listy kosztów, bo koszty osobowe placówki to zawsze najwyższy procentowo udział w strukturze kosztowej. Dlatego w dalszym ciągu w dyskontach znajdujemy na półkach czy też w chłodniach, produkty wystawione w ergonomicznie zaprojektowanych opakowaniach zbiorczych - wyjaśnia ekspert.

- Sklep dyskontowy to zazwyczaj jedynie 1000 do 1300 pozycji asortymentowych, bez stoisk serwisowych. I to z definicji odróżnia dyskonty od supermarketów, które posiadają zdecydowanie większy asortyment ze znaczącym udziałem produktów świeżych oferowanych na stoiskach serwisowych. Dlatego dyskont nie jest i nie może być supermarketem, to zupełnie inna technologia sprzedaży, a co za tym idzie również inny poziom inwestycji. Oczywiście można zamienić rodzaj operacji handlowej w danej lokalizacji z dyskontu na supermarket, jeżeli uznamy to za korzystniejsze biorąc pod uwagę charakter otoczenia konsumenckiego i rodzaj konkurencji. Musimy być też gotowi organizacyjnie do takiej zmiany - to inny proces sprzedażowy. Taka zmiana może następować ewolucyjnie poprzez stopniowe wprowadzanie dodatkowych technik sprzedaży, np. wypieku pieczywa lub wprowadzenia sprzedaży świeżego mięsa, co serwuje w oryginalny sposób wspomniana powyżej sieć dyskontowa Colruyt. I czy to jest jeszcze dyskont czy może już quasi-supermarket a może zdyskontowany supermarket ? Moim zdaniem, rozważania takie są raczej akademickie, klient nie zna i nie przywiązuje wagi do przymiotników określających charakter prowadzonej działalności handlowej. On po prostu wybiera sklep według własnego klucza, którego poznanie jest kluczem do sukcesu dla detalisty- podsumowuje nasz rozmówca.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ello 30-01-2014, 14:46:
to jest jednak ignorancja lub nieustwo tzw. "eksperta rynku fmcg". Zapraszam do sklepow Aldi Nord w Polsce, jest ich ok 80.
  • mb 27-01-2014, 20:00:
a aldi ?? netto ?

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 580) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.