Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W sieci przybywa nieprawdziwych informacji o produktach żywnościowych (wideo)

  • Autor: Newseria
  • Data: 09-05-2017, 11:55
W sieci przybywa nieprawdziwych informacji o produktach żywnościowych (wideo)
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej federacji Producentów Żywności

Fałszywe informacje, czyli tzw. fake newsy, pojawiają się w przestrzeni publicznej w jednej chwili i szybko się rozprzestrzeniają. Nagle konsumenci dowiadują się, że produkty, których bez żadnych negatywnych skutków używali przez dużą część życia, są niekorzystne lub wręcz szkodliwe. Takie historie to nie nowość, ale w dobie cyfrowych mediów coraz trudniej z nimi walczyć. Ostatnią, choć niejedyną, głośną sprawą tego typu była historii Nutelli - informuje serwis newseria.pl.

– Fake newsy, czyli nieprawdziwe informacje, są problemem chyba dla każdej branży w tej chwili i stają się też problemem dla nas wszystkich, zwykłych konsumentów, którzy próbują wybrać z tego zalewu informacji to, co jest prawdziwe, a co nie jest – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. – Mamy w tej chwili bardzo dużo nieprawdziwych informacji, które nie tyle są generowane przez zwykłą głupotę czy niewiedzę, ale są generowane w sposób specjalny i powodują określone działanie konsumentów.

Na początku roku media obiegła informacja o wycofaniu z włoskich sklepów sieci COOP kremu czekoladowo-orzechowego marki Nutella. Powodem miała być rzekoma szkodliwość produktu ze względu na zawartość oleju palmowego. Szybko okazało się jednak, że Nutella była i jest bezpieczna dla zdrowia, nadal stoi nie tylko na włoskich półkach, lecz także we wszystkich 180 krajach, w których jest dystrybuowana.

Powodem tej decyzji był raport Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z maja ubiegłego roku, w którym wskazano na szkodliwość niektórych produktów, w tym wykorzystujących olej palmowy, ale bez wymieniania konkretnych marek. Co więcej, zaznaczono, że jakość produktu zależy nie tylko od pochodzenia i rodzaju tłuszczu, lecz także od sposobu jego obróbki w procesie produkcji.

– Mamy w tej chwili mnóstwo wyrobów, które jeszcze kilka lat temu w ogóle nie istniały na naszym rynku, a które kupujemy, jako konsumenci, za ciężkie pieniądze, mimo że tak naprawdę nie ma żadnych potwierdzonych informacji, że te właśnie produkty typu olej kokosowy czy nasiona o dziwnie brzmiących nazwach cokolwiek dają – przekonuje Andrzej Gantner. – A z badań naukowców wynika, że niektóre produkty segmentu tzw. superfoods, jeśli są niewłaściwie używane, mogą nam zaszkodzić, ponieważ często pochodzą z zupełnie innych stref klimatycznych, do których nasze organizmy kompletnie nie są przystosowane.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Tomasz Oskroba 25-05-2017, 08:26:
Wypowiedź Pana Gartnera dobrze oddaje istotę zjawiska, które powoduje,
że odcięci od rzetelnej informacji kienci, są jak by, przeganiani od jenego superfood-u do drugiego. Decyduje coraz częściej to, kto ma skuteczniejszą kampanię promującą jakś produkt a nie rzeczywista wartość towaru.
  • kosd 09-05-2017, 13:23:
i przybywa również faktów które jasno pokazują, że im bardziej przetworzone tym szkodliwsze. Dzisiesza żywność nie "żywi" a często stwarza wrażenie efektu prozdrowotnego - to mówił Jarzabek - technolog z pewnego koncernu który mógłby spokojnie pisać w cv truciciel

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH