Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

W trzech czwartych małych sklepów wciąż istnieją limity płatności kartą

W 73 proc. małych, niezrzeszonych sklepów spożywczych wciaż obowiązuje limit płacenia kartą - wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut ABR SESTA za pomocą aplikacji TakeTask. Oznacza to, że klienci wciąż muszą być przygotowani na dokonywanie większych zakupów, jeżeli chcą nią zapłacić za nabyte towary.

W trzech czwartych małych sklepów wciąż istnieją limity płatności kartą
W wielu sklepach w Polsce wciąż obowiązuje limit płatności kartą (fot. Shutterstock)

Z analizy wynika, że w 31 proc. niezrzeszonych sklepów klienci mogą zapłacić kartą jedynie w przypadku zrobienia zakupów za kwotę 10 złotych lub więcej. Limit zakupów powyżej 1 złotych został ustalony w 50 proc. placówek. Jednak zarówno w dużych sklepach sieciowych, jak i małych sklepach zrzeszonych zwykle nie występują tego typu ograniczenia.

- Wprowadzając limit, sprzedawcy często nie mają wiedzy na temat wielkości opłaty, jaką muszą ponieść za tego rodzaju transakcje, że względu na fakt, że była ona kilkakrotnie obniżana. Z drugiej strony konsumenci również nie są świadomi, że podobne praktyki są niezgodne z zapisami zawartymi w umowach z dostarczycielami terminali, wyjaśnia Marcin Dobek z ABR SESTA.

Obowiązujące limity kwotowe to wewnętrzne ustalenia właścicieli sklepów. Klienci mogą czuć się przymuszani w ten sposób do zakupu większej liczby produktów w danej placówce. Jeżeli są z tego faktu niezadowoleni, mogą zgłosić do banku, iż w punkcie usługowym wymagany jest limit. W takim przypadku bank przekazuje sprawę do agenta rozliczeniowego, który kontaktuje się z właścicielem sklepu. W konsekwencji może on ponieść karę finansową, a nawet mogą mu zostać odebrane terminale płatnicze.

Zmiany w wysokościach stawek opłat interchange są kontynuowane od 1 lipca 2014 roku. 29 stycznia br. nastąpiła kolejna ich obniżka - do 0,3 proc. w przypadku płatności kartą kredytową oraz 0,2 proc. przy transakcji kartą debetową. Sprzedawca ponosi również dodatkowe, comiesięczne koszty tj. opłatę systemową oraz za dzierżawę terminala. Nie ma jednak dla niego znaczenia czy klienci będą płacić kartą od złotówki, czy od dziesięciu złotych.

- Limity płacenia kartą nie są wykroczeniem, nie ma uregulowań prawnych, które by tego zabraniały, nie ma też planów wprowadzenia takich unormowań. Napisy „Płatność kartą od 10 zł” dziwią, biorąc pod uwagę fakt, że od lipca 2014 roku znacznie zmalały stawki interchange, jest to nieuzasadnione. Sklepy sieciowe raczej znoszą takie obostrzenia, mogą one jednak pozostawać w mniejszych sklepach niezrzeszonych. Nie są to dobre praktyki, ale nie jest to też jakiekolwiek naruszenie obowiązującego prawa, mówi w rozmowie z serwisem agencyjnym MondayNews Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Wraz ze wzrostem świadomości zmiany dotyczącej interchange sklepy powinny w przyszłości coraz częściej odchodzić od stosowania jakichkolwiek limitów, co już powoli zaczyna mieć miejsce. Liczba małych sklepów w Polsce spada, przegrywając konkurencję z supermarketami i dyskontami. Coraz częściej przystępują one do grup franczyzowych, gdzie otrzymują informacje, że takie działania są niezgodne z umowami zawartymi z dostarczycielem terminali. Wtedy rezygnują z limitów. Jednak zdaniem analityków ABR SESTA, jeszcze przez kilka lat będziemy spotykać się w sklepach z limitami przy płatności kartą.

Badanie zostało wykonane w dniach 17-22 czerwca 2015 roku na próbie 100 niezrzeszonych sklepów tradycyjnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

płatności kartą RSS ALERT    /    handel tradycyjny RSS ALERT    /    ABR Sesta RSS ALERT    /    Joanna Chilicka RSS ALERT    /    Polska Izba Handlu RSS ALERT    /    Marcin Dobek RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • michal 2015-07-16 17:44:41
    Wyniosłe pouczenie kasjerki \"płatność kartą od tylko od 10 zł\" strasznie mnie drażni. Najczęściej kończy się tym, że omijam później ten sklep z daleka i właściwie już mnie nie w ogóle interesuje czy limit tam został zniesiony czy nie.
  • Chuck Norris 2015-07-17 07:24:39
    To nie kasjerka wymyśliła ten limit to raz, a dwa to właściciel ciepłym moczem olewa takich roszczeniowych klientów.
  • Stefan Macoch 2015-07-17 10:44:39
    Chack może i olewa ale niech potem nie płacze, że markety mu klientów zabierają i to jest niesprawiedliwe. Wiadomo, że mały sklep ma drożej z zasady, efekt skali i takie mam. Decydując się iść do małego sklepu świadomie podejmuję decyzję o tym, że zapłacę za towar więcej. W zamian oczekuje lepszego podejścia do mnie jako klienta niż w markecie.
  • sw 2015-07-17 20:17:49
    Kolejny raz na tym portalu pojawia się sponsorowany artykuł dotyczacy płatnosci kartą.Limity mogą być ustalane indywidualnie przez właścicieli firm.Czym się róznią w trakim razie promocje typu za zakup 4 sztuk płacisz taniej-klienci mogą czuć się przymuszani.Większym problemem dla właściciel małych sklepów jest współpraca z dostawcami terminali.Pan Dobek niech wypowie się w tych kwestiach-dziwnych praktykach związanych z zawieranymi umowami,karami w nich zapisywanymi itp.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.130.252
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.