Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

W tym roku Wigilia będzie droższa. Większość produktów mocno podrożała

Od ub. roku zdrożało 21 z 41 porównywanych produktów na Wigilię. Największy wzrost ceny – i to o 50% – zanotował mak. Cebula podrożała o 39%, a mąka pszenna – o 32%. Z drugiej strony 19 artykułów jest tańszych, m.in. jabłka – o 38%, a także wybrane jajka – o 15%. Między sieciami są też duże rozbieżności w cenach grzybów. Dlatego warto obejrzeć je w kilku sklepach i ocenić ich jakość. Trzeba również dodać, że średni koszt zakupu analizowanych artykułów wzrósł od 2017 roku o blisko 4%. Różnica między poprzednim i tegorocznym najdroższym koszykiem wynosi nieco powyżej 1%. Ale najtańszy obecnie zestaw artykułów jest droższy od zeszłorocznego o ponad 10%. Tym razem najmniej można wydać w Biedronce, a najwięcej – w Piotrze i Pawle - informuje MondayNews.

W tym roku Wigilia będzie droższa. Większość produktów mocno podrożała
fot. Shutterstock

Z analizy porównawczej Instytutu Badawczego ABR SESTA i Hiper-Com Poland wynika, że średni koszt zakupu identycznych produktów na Wigilię w ub. roku wyniósł 287,95 zł, a tym razem – 298,37 zł. To w zasadzie niewielki wzrost, bo zaledwie na poziomie 3,6%, ale na poszczególnych towarach wygląda to dużo gorzej. Zdaniem ekspertów, na podwyżki nie wpłynęła też inflacja. Większe znaczenie miały warunki pogodowe, które bezpośrednio przełożyły się na ceny sporej części artykułów. Specjaliści przewidują, że jednak dla Polaków nadchodzące święta mogą być zauważalnie droższe. Dlatego na przedświątecznych zakupach warto zwracać uwagę na poszczególne ceny. 

– Różnica między najdroższym koszykiem, jaki w tym roku zanotowano w Piotrze i Pawle – 350,77 zł, a tym z poprzedniego roku – Hipermarket Tesco – 347,08 zł, wynosi 3,69 zł, czyli 1,1%. Trzeba jednak wyjaśnić, że obecnie najkosztowniejszy zestaw artykułów jest o 31% droższy od najtańszego. Natomiast w ub. roku rozbieżność sięgnęła aż 43%. I z tego tak naprawdę wynika niewielkie odchylenie na ww. poziomie – informuje Julita Pryzmont, Business Development Manager Hiper-com Poland.

Z kolei różnica pomiędzy najtańszym koszykiem z poprzedniego i z tego roku wynosi aż 24,76 zł, czyli 10,2%. Jest to związane z bardzo niską ceną, jaką odnotował Aldi w 2017 roku – 242,09 zł. Następny po nim zestaw produktów był droższy w Lidlu aż o 24,53 zł. A tym razem najlepszy wynik – 266,85 zł, który w całym rankingu ma Biedronka, różni się tylko o 48 groszy od wartości odnotowanej w kolejnej sieci. Drugie miejsce zajęła teraz Mila. Zatem wysoki wzrost jest wyłącznie efektem wyjątkowo taniego zestawu produktów zeszłorocznego lidera, czyli Aldi.

– Największy spadek średniej wartości koszyka – o 55,71 zł, czyli o ponad 16% – zanotował Hipermarket Tesco. Poprzednio miał 18. miejsce w rankingu, a teraz – 9. Ta sieć ma dużą przewagę nad innymi, mniejszymi sklepami. Szerokość asortymentu przyciąga klientów, którzy są skłonni kupować wyższej jakości produkty na święta. Dzięki temu mogłaby sprzedawać drożej swoje produkty. Ale oferując przystępne ceny, zyskuje w oczach klientów, a za tym idą przecież wyższe obroty – komentuje Sebastian Starzyński, prezes Instytutu Badawczego ABR SESTA.

więcej informacji:

żywność RSS ALERT    /    ceny żywności RSS ALERT    /    koszyk cen RSS ALERT    /    ceny w sklepach RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    zakupy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.90.204.233
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.