REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wakacje przyniosą rozstrzygnięcie przetargów na ponad 40 Miejsc Obsługi Podróżnych

  • wnp.pl
  • Autor: Marcin Szczepański, wnp.pl
  • Data: 25-06-2012, 11:20

W ciągu najbliższych trzech miesięcy może zdecydować się układ sił na polskim rynku detalicznej sprzedaży paliw na wiele lat. W tym okresie rozstrzygnięcie znajdą bowiem przetargi na ponad 40 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy autostradach i drogach ekspresowych.

REKLAMA

Na koniec I kwartału tego roku liczba działających MOP-ów wyniosła 41. Do tego doliczyć należy kilkanaście lokalizacji, gdzie zakończyły się już przetargi. Najbliższe miesiące mogą jednak wywrócić obecny układ sił do góry nogami. - Przyznanie tak dużej liczby lokalizacji w tak krótkim czasie może znacząco wpłynąć na pozycję rynkową poszczególnych graczy - mówi portalowi wnp.pl Bogdan Kucharski, dyrektor generalny koncernu BP na Polskę.

Istotna decyzja w tej sprawie może zapaść jeszcze dziś. Zgodnie z planem rozstrzygnięty ma bowiem zostać przetarg na 12 MOP-ów przy autostradzie A4 (od Krakowa do granicy ukraińskiej). Na dzierżawców czekają także lokalizacje przy autostradach A2 między Łodzią a Mińskiem i A1 na odcinkach Toruń-Piotrków i Bytom-Cieszyn. W toku są również przetargi na MOP-y przy drogach ekspresowych, jak choćby S11.

Stacje przy autostradach i drogach ekspresowych to obiekty generujące zwykle znacząco większe obroty niż wynosi średnia dla całego rynku. Nic więc dziwnego, że o stacje przy tych trasach rywalizują najwięksi operatorzy obecni w Polsce. Do tej pory największym beneficjentem przetargów na lokalizacje przy autostradach był PKN Orlen, który posiada 22 stacje tego typu. Grupa Lotos ma ich 11, sześć należy do Shella a dwie do BP (dane Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego na koniec marca 2012).

Z przetargami na MOP-y wiąże się jednak nadal sporo kontrowersji. Spółki paliwowe narzekają na małą elastyczność GDDKiA w sprawie warunków przetargów. Dotyczy to zarówno kwestii czynszów dzierżawnych, które zdaniem spółek nie odpowiadają obecnemu potencjałowi stacji (stosunkowo krótkie odcinki autostrad umożliwiają przejechanie ich bez potrzeby tankowania), a wymuszają wyższe ceny paliw w tych lokalizacjach, jak również specyfikacji technicznych (np. zbyt gęsto ulokowane hotele, co czyni je nieopłacalnymi).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 748) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH