REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wal-Mart i Carrefour próbują podbić chiński rynek detaliczny

  • Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 08-07-2008, 12:53

Szybki rozwój gospodarczy Chin, niskie bezrobocie oraz rosnące dochody społeczeństwa sprawiają, ze chiński rynek handlu detalicznego, już ogromny, ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju. Sam też ciągle ewoluuje, głównie na skutek ekspansji zagranicznych sieci, częstych przejęć oraz zmian w nawykach zakupowych chińskich konsumentów.

REKLAMA

Według szacunków firmy analitycznej PMR, w 2008 roku wartość chińskiego rynku sprzedaży detalicznej wzrośnie o 20 proc. i przekroczy 970 mld euro. Oznacza to, iż w ciągu czterech poprzedzających lat obroty handlu prawie się podwoją. Tym samym, wartość rynku będzie ponad 2,5-krotnie większa niż wartość sprzedaży detalicznej w Rosji, gdzie handel detaliczny rozwija się równie dynamicznie. Różnica w wartości obu rynków wynika w głównej mierze z wielkości populacji Chin, ale warto nadmienić, że za większość obrotów chińskiego handlu (prawie 70 proc.) odpowiedzialne są regiony zurbanizowane zamieszkałe przez ok. 45 proc. populacji Chin. Dodatkowo, to właśnie one są siłą napędową tego rynku.

W Chinach nadal utrzymuje się ogromna dysproporcja pomiędzy poziomem rozwoju i zamożności regionów wiejskich i miejskich. Dochody ludności chińskiej w miastach są trzykrotnie wyższe niż na prowincji (średnie roczne dochody rozporządzalne na osobę w gospodarstwach miejskich wynoszą 1 259 euro, podczas gdy na wsiach - 378 euro), szybciej też rosną, rocznie realnie w granicach 7-12 proc. Najwyższe dochody rejestrują mieszkańcy dwóch największych miast kraju - Szanghaju i Pekinu.

Handel detaliczny w Chinach, koncentrujący się na największych miastach, rozwija się dynamicznie w każdym segmencie, wraz ze zmieniającymi się zachowaniami konsumentów oraz na skutek działań chińskich władz. Tradycyjnie, Chińczycy robią drobne za to częste zakupy na targowiskach lub w rodzinnych niezależnych małych sklepach wielobranżowych, położonych niedaleko miejsca zamieszkania. Wynika to z uwarunkowań kulturowych, mieszkaniowych (małe mieszkania, małe lodówki) oraz własnościowych (relatywnie niewiele gospodarstw dysponuje samochodem). Zachowania zakupowe Chińczyków jednak zmieniają się, głównie na skutek rozwoju nowoczesnych kanałów sprzedaży (hipermarketów, supermarketów, sklepów specjalistycznych), dynamicznie rozwijających się centrów handlowych oraz trendów wyznaczanych przez zagraniczne firmy i popularyzowanych przez środki masowego przekazu. Również artykuły sprzedawane w większych, często sieciowych sklepach, są uważane za produkty o wyższej jakości, na jaką Chińczyków coraz częściej stać.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 403) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH