Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wartość rynku żywności wzrosła do 250 mld zł. Skorzystały na tym sieci dyskontowe i supermarkety

  • Autor: PMR/portalspozywczy.pl
  • Data: 13-12-2011, 14:35
Wartość rynku żywności wzrosła do 250 mld zł. Skorzystały na tym sieci dyskontowe i supermarkety

Według szacunków firmy PMR w 2011 roku rynek artykułów spożywczych w Polsce osiągnął wartość prawie 250 mld zł, blisko 9 mld zł więcej niż w 2010 roku. Jak wynika z raportu "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011 (...)" wzrost ten jest przede wszystkim generowany w segmencie dyskontów i supermarketów, a napędzały go rosnące ceny.

Po umiarkowanym wzroście rynku w 2010 r., który szacujemy na niespełna 3 proc., w bieżącym roku nastąpiła niewielka poprawa. Jednakże do 3,7 proc. wzrostu wartości rynku spożywczego w największym stopniu przyczyniły się znacznie wyższe niż przed rokiem ceny.

Konsumenci nadal trzymali w ryzach zakupy spożywcze i bardzo racjonalnie dysponowali swoim budżetem. Jak wynika z tegorocznych badań PMR Research coraz więcej wydają na zakupy w dyskontach oraz na marki własne, ale w swoich wyborach kierują się nie tylko ceną, a przede wszystkim jakością artykułów spożywczych, .

Umacnia się segment handlu nowoczesnego dużego formatu. Hipermarkety, supermarkety oraz sklepy dyskontowe kontrolują już 40 proc. rynku spożywczego, wobec zaledwie 30 proc. pięć lat temu.

Małe sklepy starają się utrzymać swoj biznes, między innymi dołączając do jednego z wielu dostępnych w Polsce projektów zrzeszających drobnych detalistów, w tym sieci sklepów powstających z inicjatywy dystrybutorów. Trzy najliczniejsze sieci spożywcze na polskim rynku, ABC, Lewiatan i Żabka, działają właśnie w oparciu o systemy typu franczyzowego.

Ponownie największymi beneficjentami wzrostu wartości rynku są sieci dyskontowe oraz supermarketowe. Korzystają one z rosnącej skłonności konsumentów do zakupów w pobliżu domu. Dzięki dwucyfrowej dynamice, osiąganej w dużej mierze dzięki intensywnej ekspansji sieci, w 2011 roku oba segmenty wyprzedziły pod względem udziałów rynkowych hipermarkety, które rosną porównywalnie z rynkiem. Już w 2012 roku segment dyskontów będzie liderem wśród wielkoformatowych kanałów dystrybucji. Jego udział przekroczy 15 proc. wartości rynku spożywczego w Polsce, dwukrotnie więcej niż jeszcze pięć lat wcześniej.

Obecnie, według naszych szacunków, na jeden hipermarket przypada mniej niż 95 tysięcy Polaków, na przeciętny supermarket poniżej 10 tysięcy osób, a niecałe 15 tys. na dyskont. Liczba sklepów dużego formatu na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie wzrosła i na koniec tego roku na milion mieszkańców przypadnie niemal 11 hipermarketów, ponad 100 supermarketów i prawie 70 sklepów dyskontowych.

Karty w spożywczym handlu detalicznym rozdają nadal ci sami gracze. Dziesięć największych marek detalicznych obejmuje już trzecią część rynku. Biedronka, umacniająca się na pozycji lidera handlu spożywczego jest bliska opanowania 10 proc. rynku.

Przeprowadzone w 2011 roku przez PMR Research badania potwierdzają popularność kluczowych sieci. Liderem zestawienia jest Biedronka, do której najczęściej wybiera się na zakupy spożywcze blisko połowa badanych. Sieci Tesco, Carrefour i Lidl to sklepy, które wybiera mniej więcej co czwarty respondent. Pierwsza polska sieć w rankingu, Polomarket, zajęła 8 pozycję, a poza pierwszą dziesiątką znalazły się polskie sieci małych i średnich sklepów franczyzowych, pomimo swojej liczebności.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 944) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH