Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Waspol w coraz gorszej sytuacji finansowej. Winne sieci handlowe i kryzys

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 14-02-2013, 22:56

Spółka Waspol opublikowała wyniki finansowe za czwarty kwartał ubiegłego roku. Przychody spółki łącznie za cztery kwartały 2012 r. wyniosły 142 021 697,94 zł (15 784 430,18 zł za sam IV kw.). Strata ze sprzedaży wyniosła 14 262 197,23 zł (10 523 519,81 zł straty w IV kw.), a strata netto to 17 009 430 zł (11 722 564,42 zł straty za IV kw.). Wskaźnik EBITDA po czterech kwartałach wyniósł -13 775 587,38 zł.

"Rynek dystrybucji alkoholu pozostał pod wpływem słabnącego popytu oraz ekspansji nowoczesnych sieci handlowych. Czynniki, których wpływ był widoczny w całym 2012 roku znalazły swoją kulminację w czwartym kwartale. W ostatnim kwartale roku nastąpił spadek popytu konsumpcyjnego (około 1 % r/r). Pogorszenie koniunktury widoczne było szczególnie w ostatnim miesiącu tego okresu. W grudniu sprzedaż detaliczna spadła o 2,5 % r/r. Stopa bezrobocia wzrosła do 13,4%. Produkcja przemysłowa spadła o 10,6 %. Pogorszenie się sytuacji gospodarczej w kraju w szczególny sposób wpłynęło na zmniejszenie popytu na wyroby alkoholowe. Przy kurczącym się rynku tradycyjne hurtownie boleśnie odczuły skutki ekspansji nowoczesnych sieci handlowych." - wyjaśnia w komentarzu zarząd Waspolu.

"Spadek sprzedaży odnotowany w segmencie tradycyjnej dystrybucji nasila presję konkurencyjną , czego efektem jest spadek marży handlowej przy stosunkowo wysokich kosztach charakteryzujących ten rodzaj handlu. Negatywnie na poziom marży handlowej uzyskiwanej przez hurtownie na rynku wpływa też system sprzedaży powszechnie stosowany przez głównych producentów piwa i alkoholi mocnych. Uzależnia on cenę zakupu uzyskiwaną przez hurtownie od szeregu upustów cenowych mających charakter warunkowy, uzależnionych od różnych czynników, miedzy innymi planów sprzedażowych i zakupowych. Udział tego rodzaju upustów w generowanej marży sięga nawet 50 %. Przy kurczącym się rynku system ten dodatkowo wpływa na pogorszenie wyników finansowych spółek. Wszystkie podmioty w branży odnotowują znaczne pogorszenie się wyników w 2012 roku . W takiej sytuacji tylko największe podmioty mają wystarczająco silną pozycję negocjacyjną aby uzyskiwać godziwe warunki zakupu i osiągać zyski wykorzystujące efekt skali. Sytuacja finansowa zdecydowanej większości pozostałych- średnich i niewielkich hurtowni jest zła" - komentuje zarząd firmy.

Grupa Waspol podjęła w 2011 roku i kontynuowała w analizowanym okresie działania restrukturyzacyjne obejmujące miedzy innymi: restrukturyzację zatrudnienia, optymalizację tras dostaw , renegocjacje umów najmu magazynów. Działania te rozłożone w czasie okazały się jednak niewystarczające biorąc pod uwagę dynamikę negatywnych zmian na rynku. Sytuację ekonomiczno - finansową spółki pogorszyły również inwestycje o znacznej wartości poczynione w latach 2008-2011 obejmujące między innymi zakup spółek dystrybucyjnych , uruchomienie nowych oddziałów, wymianę taboru, nakłady na informatykę.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • bezrobotny 21-02-2013, 07:04:
Waspol na swoje położenie zapracował nie od dziś i nie wczoraj, ale od lat (polityka cenowa dyrekcji).Dziwne, Ci co się tak mieli wyłożyć na dużo wcześniej przed Waspolem nadal istnieją i mają się całkiem dobrze. O klienta należy dbać. Pracownika też. Pozdrawiam
  • tt 18-02-2013, 11:00:
Właśnie Zarząd Waspolu jest jego największą porażką...
  • Hurt 15-02-2013, 09:49:
Dobrze by było gdyby zarząd nie wypowiadał się o kondycji finansowej innych hurtowni - bo nie ma o nich pojęcia.

Niedawno ktoś zarzucał mi na tym portalu, że marże w hurtowniach są za wysokie, proszę, o to przykład, że są zdecydowanie za niskie. Nie mówie tutaj o eurocashu który "doi" producentów, ale o zwykłcyh hurtowniach z kilkoma oddziałami, którzy nie mają szans na uzyskanie takich cen zakupu jak ten gigant i stąd pewnie opinia że hurtownie nie wiadomo ile mają.

Mimo, że hurtownicy podnoszą od dawna głos że targety=plany zakupowe nie mogą cały czas być na wzrost - trzeba uwzględniać przy nich różne czynniki, tj.:stany magazynowe/zamykające się sklepy/ zaniżone ceny w dyskontach czy halach cash and carry, to niestety nie dociera (zwłaszcza do producentów piwa).

PUK!! PUK!! z kim będziecie handlować jak handel nowoczesny wytnie całą tradycje? na kim będziecie zarabiać?

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 220) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH